יש נציג לממשלה בוועדה לאיתור היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שהמועמד הקודם הוביל לסערה: שר המשפטים גדעון סער יביא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה את מינויו של שר המשפטים לשעבר דן מרידור כחבר הוועדה המקצועית-ציבורית שתאתר את מחליפו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שיפרוש מהתפקיד בפברואר.
4 צפייה בגלריה
דן מרידור
דן מרידור
דן מרידור
(צילום: אוהד צויגנברג)
סער העלה את שמו של מרידור לאחר ששר המשפטים לשעבר מאיר שטרית הודיע על עזיבתו את הוועדה, בעקבות הביקורת הקשה שהוטחה נגדו וחוסר ההסכמות בתוך הממשלה על מינויו. פעילות הוועדה התעכבה בשל פרישתו של שטרית שגיעה על רקע טענות שהשמיעה בעבר עוזרת אישית של שטרית ולפיה הטריד אותה מינית, טענות שאותן הכחיש מכל וכל.
בראשות הוועדה עומד נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס אשר גרוניס, וחברים בה גם נציגת לשכת עורכי הדין תמי אולמן, נציג הפקולטות למשפטים פרופ' רון שפירא ונציג הכנסת, ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה). נציג הממשלה בוועדת האיתור יכול להיות שר משפטים לשעבר, או יועמ"ש לשעבר.
מרידור היה שר המשפטים בין 1988 ל-1992, בתקופת ממשלת יצחק שמיר. הוא מצדד ביועץ משפטי חזק בתפקיד ואינו תומך בפיצול המוסד, שזו היא עמדתו של שר המשפטים סער. סער כבר אמר שהיועץ המשפטי לממשלה הבא ייבחר על סמך אפשרות שהתפקיד יפוצל בין ראש התביעה הכללית וראש הייעוץ המשפטי לממשלה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
המועמד הקודם שלו פרש. סער
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
שטרית. ויתר על המועמדות בעקבות הביקורת
שטרית. ויתר על המועמדות בעקבות הביקורת
שטרית. ויתר על המועמדות בעקבות הביקורת
(צילום: עמית שאבי)
שר המשפטים שוחח גם עם יו"ר הוועדה גרוניס על כוונתו לפצל את מוסד היועץ המשפטי לממשלה בין מתן ייעוץ משפטי לבין מי שיעמוד בראש התביעה הכללית. כל מועמד לתפקיד ידע טרם ההתמודדות שהוא צפוי לעבוד עם סער על הפיצול ועל החקיקה שתלווה אותו.
לאחר השלמת ההרכב, שכרוכה באישור מינויו של מרידור, יפנה שר המשפטים ליו"ר הוועדה כדי שייכנס את חבריה. בינתיים, כמה שמות עלו בסל המועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה - בין היתר עלה שמם של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי והפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, האלוף (במיל.) שרון אפק. סער גם דיבר עם כמה עורכי דין פרטיים במטרה שיציעו את מועמדותם.
לאחר פרישתו של שטרית, מסר סער שתמך במועמדותו: "צר לי על עוגמת הנפש שנגרמה לו בשל היענותו לפנייתי". שטרית מונה לוועדת האיתור ליועץ המשפטי כנציג הממשלה, ולפיכך יהיה צורך בהצבעה נוספת בממשלה על בחירת נציג חדש מטעמה בוועדה. וכעת כאמור צפויה לעלות מועמדותו של מרידור על שולחן הממשלה.
4 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
יפרוש בפברואר. מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
במכתבו לסער, כתב שטרית כי "המתקפות הפרועות עליי וגם עליך, שלא פסקו גם אחרי החלטת הממשלה מיום ראשון, העלו אצלי הרהורים נוגעים וצער. חוששני כי באווירה שנוצרה ללא שום הצדקה, ייפגע תהליך המינוי. אני מעוניין כי ייבחר האדם המתאים ביותר לתפקיד חשוב במעלה זה".
שטרית הוסיף: "נדהמתי מההשתלחות הבוטה בי תוך הסתמכות על עלילה שקרית שאין בה אמת. ותוך שימוש בשקרים ממש כדי להגביר את המתקפות. כגון שהפסדתי את הבחירות לנשיאות בסיבוב ראשון, ועוד. דמי אינו הפקר. אני בז לכל המתחסדים והמתחסדות אשר בלי לבדוק לגופו של עניין התנפלו בעיוורון, כמוצאי שלל רב על נושא שנדוש כבר ונידון לפני כ-8 שנים. שכולו שקר ועלילת שווא. מצער שגם שרים ושרות שחלקם מכיר את עבודתי זה שנים רבות הצטרפו למקהלה, בלי לשוחח איתי ובלי שום בדיקה".