מצוקת הצהרונים בבירה: סייעת בצהרון בירושלים פוטרה בחודש אוקטובר, לאחר שהביעה תמיכה בטרור לאחר טבח חמאס ב-7 באותו חודש. כעת, היא הועסקה מחדש על-ידי העמותה העירונית החדשה. הדבר נודע השבוע להורים, שהוציאו את ילדיהם מהצהרון.
ג', אמא לילדה מהצהרון, אמרה ל-ynet כי "ברגע שהבנתי שזה הסיפור פשוט סידרתי את זה שהילדה תצא משם. פחדתי. עוד הורים רצו כדי להוציא את הילדים מהצהרון. אם חס וחלילה היה קורה משהו - אף אחד לא יכול להחזיר לי את הילדה שלי".
5 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
סייעת הביעה תמיכה בטרור - והמנעול בדלת הצהרון הוחלף. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מתחילת השנה עמותת לביא - העמותה העירונית לפיתוח ירושלים - היא זו שאמונה על הצהרונים בעיר והאוכל שניתן בהם, לאחר שהחליפה בכך את עמותת ניצנים. כבר 25 ימים שעדיין ישנם גנים שבהם אין צהרון בגלל שסייעות רבות החליטו שלא להיות מועסקות על-ידי עמותת לביא, וכך נוצר חוסר בכוח אדם.
למרות המצב הקשה, בתחילת השבוע השני של הלימודים הודיעה עיריית ירושלים כי "מחר כל הצהרונים יפעלו כסדרם", אולם לא כך הדבר. בעקבות השינוי, הורים רבים מדווחים על מקרים יוצאי דופן בכל מה שקשור לצהרונים, כמו על ילדים שאובחנו עם דיזנטריה וסלמונלה. ישנם הורים שמדווחים בנוסף כי הועסקו סייעות שכלל לא דוברות עברית, והורים אחרים סיפרו כי סייעת בצהרון בעיר נעלה שני ילדים בחוץ בגלל שהשתוללו.
5 צפייה בגלריה
האוכל שמחולק בצהרונים על ידי העמותה
האוכל שמחולק בצהרונים על ידי העמותה
האוכל שמחולק בצהרונים על-ידי העמותה
בין כל האירועים עולה סיפור נוסף של העסקת עובדת ערבייה ממזרח העיר, שפוטרה בשנה שעברה מעבודתה בעמותת ניצנים. הפיטורים קרו לאחר שכתבה בחשבון הפייסבוק שלה פוסט תמיכה בחמאס לאחר טבח 7 באוקטובר. לא רק שהסייעת פוטרה, בצהרון החליטו להחליף את מנעול הדלת בכניסה.
כשנודע להורים בצהרון במרכז ירושלים כי העובדת חזרה לעבוד במקום כסייעת, רבים מהם מיהרו אתמול לצהרון כדי להוציא משם את ילדיהם. "באותו היום הגיעו שתי סייעות במקום שלוש סייעות, שאחת מהן עבדה גם שנה שברה. אחת האימהות ידעה שאותה סייעת כתבה פוסט תמיכה בחמאס", סיפרה ג'.
"עמותת ניצנים שהפעילה בשנה שעברה את הצהרונים פיטרה אותה. בצהרון אפילו הוחלף מנעול אחרי שפיטרו את אותה הסייעת", תיארה. בהמשך כאמור הוציאה ג' את בתה מהצהרון. לדבריה, "עוד הורים רצו מהר להוציא את ילדיהם משם. אני לא יודעת מה האישה הזאת יכולה לעשות. מה זו ההתנהלות הזאת? הרי העמותה פיטרה אותה בשנה שעברה. אין לי בעיה בכלל שתהיה סייעת דוברת ערבית בצהרון של הילדה שלי, יש סייעות ערביות נהדרות ומקסימות, אבל פה מדובר במקרה חריג ובעייתי".
5 צפייה בגלריה
משה ליאון בוועידת החינוך הלאומית בנייני האומה ירושלים
משה ליאון בוועידת החינוך הלאומית בנייני האומה ירושלים
בעירייה פועלים להפיק לקחים מהאירוע. משה ליאון
לאחר שנודע לעמותת לביא כי הועסקה אותה הסייעת, שלח מנכ"ל העמותה ארנון איקן הודעה להורים לילדים באותו הצהרון והתנצל על מה שקרה במקום. הוא הוסיף: "חשוב לי להדגיש שעם היוודע אצלנו במטה על האירוע הנחינו באופן מיידי להחליף את העובדת בסייעת אחרת, תוך הבהרה שהיא לא תשובץ עוד בצהרון זה וגם לא בשום צהרון אחר בשל נסיבות סיום העסקתה בעבר. כמו כן, אנו עורכים כעת בדיקה מקיפה של האירוע במטרה להפיק ממנו לקחים ולהדק את אמצעי הבקרה הנדרשים על מנת למנוע הישנות של אירועים מסוג זה. בד בבד, אנו פועלים במלוא המרץ לגיוס ולשיבוץ עובדות קבועות מתאימות וכשירות לצוות הצהרון".
עיריית ירושלים מסרה: "עם היוודע בעמותת לביא על האירוע יצאה הוראה מיידית להחליף את העובדת באחת אחרת, תוך הבהרה שהיא לא תשובץ לעבודה בצהרונים, לאור נסיבות סיום העסקתה בעבר. כמו כן, נערכת בדיקה מקיפה של האירוע במטרה להפיק לקחים ולהדק את אמצעי הבקרה הנדרשים למניעת הישנות אירועים כאלה. כל עובד שנכנס לעבוד במערכת החינוך מתבקש להציג אישורי משטרה כנדרש בהתאם לחוק.
"מכרז ההזנה לצהרונים, לרבות הקריטריונים לבחירת הספקים, תהליך בחירת הספקים, בניית התפריט, הייעוץ התזונתי, הפיקוח והבקרה וביצוע הליכים משמעתיים לספקי ההזנה הינם באחריות משרד החינוך. ככל שמגיעות פניות מההורים ותלונות על ההזנה, עיריית ירושלים פונה באופן מיידי למשרד החינוך לבדיקת המזון וכך היה בכל פעם שהוגשה תלונה. ממצאי הבדיקות שמשרד החינוך עורך מועברות לידי ההורים. במקרה הספציפי, בנוגע לטענות על סלמונלה ודיזנטריה, ביום שלישי הוצגו ממצאי הבדיקה שערך משרד החינוך להורים ומהם עלה כי המזון שהגיע לצהרון בעת שנערכה הבדיקה היה תקין. היום לא נפתחו שמונה מסגרות צהרונים מתוך 400 בגני הילדים. בד בבד, עמותת לביא והעירייה פועלות במלוא המרץ לגיוס ולשיבוץ עובדות קבועות, מתאימות וכשירות בצהרונים".