כחלק מההכנות לתגובה נגד ישראל בעקבות החיסול של איסמעיל הנייה המיוחס לה בטהרן, והחיסול של בכיר חיזבאללה פואד שוכר בדאחייה בביירות, ומחשש לפגיעה בתשתיות תקשורת וקריסה של הטלפונים הסלולריים, חולקו לשרים בממשלה - ולא רק לאלה החברים בקבינט - טלפונים לווייניים. כך נודע ל-ynet. כמה מהשרים קיבלו את המכשירים אתמול, ולאחרים ניתנה הוראה לרכוש אותם מיידית, כחלק מרצון לוודא רציפות תפקודית לתרחישי עלטה ואפשרות של קריסה של הרשת הסלולרית.
נתניהו בפיקוד העורף, אתמול
(צילום: איתי בית-און /לע"מ)

1 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
(צילום: יונתן זינדל)
במשרדי ממשלה מסוימים נערכו לכך מבעוד מועד, ורכשו טלפונים לווייניים גם להנהלה הבכירה. במהלך ישיבת הזום של מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי עם מנכ"לי משרדי הממשלה, התבקשו כולם לוודא שהטלפוניה הסלולארית מגובה בגנרטורים וכי הסולר במכלים שלהם מלאים. בישיבה ניתנה הנחיה לעשות הכול כדי להבטיח רציפות של הקשר הטלפוני לצד קשר רדיו. גם עובדי מדינה בכירים קיבלו טלפון לווייני. עם זאת, במשרד רה"מ אומרים כי ההנחיה לצייד שרים בטלפונים לווייניים לא הגיעה מהם.
שלי קיים אתמול הערכת מצב בזום עם כל המנכ"לים של משרדי הממשלה, על מנת לוודא שהם מוכנים לפתיחת חמ"לים בהתרעה קצרה של שעה במקרה של מתקפה נגד ישראל, או כפי שהוגדרה "תרחיש גשם". בין היתר, השתתפו בהערכת המצב מנכ"לי משרדי הפנים, הבריאות, האוצר, האנרגיה, המורשת והתחבורה.
מטרת הדיון הייתה לוודא כי כל המשרדים מוכנים לתרחישים החמורים, אך הדגישו באוזניהם של המנכ"לים כי "אין לשדר פאניקה וההיערכות אינה תומכת את המודיעין". כלומר, יש להיערך לגרוע מכל בלי ידיעה שיקרה הגרוע מכל. בין הדברים שנידונו בהערכת המצב: היערכות בתי החולים לפינוי חולים מורכבים לקומות המרתף, מאחר שיש קושי להריץ אותם למקלטים בזמן התרעה. בנוסף, בתי החולים נערכים גם להמשיך לפעול בתרחישי עלטה, אך בהקשר הזה התברר ש"לא הכול סגור עד הסוף", וניתנה הנחייה לטפל מיד בכל הריג'קטים.
בנוסף, משרד התחבורה נערך להחזרת ישראלים מחו"ל, וכמה רשויות מקומיות נערכות לקליטת מפונים מהצפון במקרה הצורך. בדיון התבקשו המנכ"לים לוודא גם כי יש מחליפים לעובדים נחוצים שנמצאים בחופש. גורם בכיר שמעורה בנושא אמר אמש: "עשינו צ'ק ליסט כדי להיות מוכנים לכל התרחישים. אין פה פאניקה". המנכ"לים קיבלו סקירה מראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, תת-אלוף (במיל') יורם לרדו, שפרס בפניהם את התרחישים השונים.