ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להסביר את הסרטון שפרסם ובו ביקר את ארצות הברית, על כך שלדבריו היא "מונעת נשק ותחמושת" - סרטון שהוביל לזעם בממשל האמריקני. בריאיון לאתר PunchBowl אמר נתניהו כי פרסום הסרטון היה "צורך מוחלט, אחרי חודשים של שיחות שקטות שלא פתרו את הבעיה". הוא פירט בריאיון גם את חזונו ל"יום שאחרי" בעזה, לאחר חודשים שבהם נמתחה עליו ביקורת על כך שהסוגיה כמעט ולא עלתה לדיון בקבינט המלחמה.
הסרטון שהוביל לזעם אמריקני
(צילום: דוברות רה"מ)
"אני מעריך עמוקות את התמיכה שניתנה לנו על ידי הנשיא ביידן והממשל האמריקני, מתחילת המלחמה", אמר נתניהו. "התחלנו לראות בעיות משמעותיות לפני כמה חודשים. ניסינו לפתור את העניין הזה - בכמה וכמה שיחות שקטות בין בכירים שלנו ובכירים אמריקנים, וביני ובין הנשיא. ולא הצלחנו. כעת זה קריטי. האספקה הזו קריטית עבור המלחמה המשותפת שלנו להביס את חמאס וכדי למנוע הסלמה לעבר מלחמה בלבנון. אחרת, זה מקשה על היכולת של ישראל להילחם במלחמה הזו".
"העליתי את הנושא הזה בשיחה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן", הוסיף ראש הממשלה. "אמרתי שנאמר לנו על ידי אנשי משרד ההגנה שלא מגיע כמעט כלום. הוא אמר - 'הכול בתהליך. אנחנו עושים הכול כדי להתיר את הסבך, וכדי לפתוח את צוואר הבקבוק'. ואני אמרתי - 'זה מה שציפיתי שיקרה. בוא נבטיח שזה יקרה. זה חייב לקרות'. הרגשתי שהפרסום של זה הוא צורך מוחלט אחרי חודשים של שיחות שקטות שלא פתרו את הבעיה".
2 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
נתניהו ובלינקן בפגישה בירושלים
(צילום: Chuck KENNEDY / US STATE DEPARTMENT / AFP)
בתשובה לשאלת "היום שאחרי" ענה נתניהו: "אני חושב שצריך להיות פירוז ממושך, שיכול לקרות רק אם ישראל תפעל נגד כל ניסיון של ארגון טרור. לצד זאת חייב להיות ממשל אזרחי כלשהו, ולא רק כדי לחלק את הסיוע ההומניטרי. הכי טוב שזה יקרה עם שיתוף פעולה וסיוע של מדינות ערביות".
בנוסף אמר נתניהו כי "חייב להיות סוג של תהליך דה-רדיקליזציה שיחל בבתי הספר ובמסגדים, שילמדו את האנשים על עתיד אחר מזה של השמדת ישראל והרג כל יהודי על כדור הארץ. הדבר האחרון זה בנייה מחדש, שתיעשה - בעיקר - על ידי הקהילה הבינלאומית".
2 צפייה בגלריה
ביידן
ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. הבית הלבן מחה על דברי נתניהו
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
"הסרטון של נתניהו היה תמוה, בלשון המעטה", אמר אתמול דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי. "לא ידענו שהסרטון הזה יתפרסם, וההצהרות שנאמרו בו מטרידות ומאכזבות את ארה"ב, במיוחד בהתחשב בכך שאף מדינה אחרת לא עושה יותר מאיתנו כדי לעזור לישראל להגן על עצמה מפני האיום של חמאס", הוא הוסיף. "האמירות של נתניהו על אספקת הנשק היו לא נכונות". מחלקת המדינה מסרה כי בניגוד לדברי ראש הממשלה, "אין צוואר בקבוק" במשלוחים.
זמן קצר לאחר מכן פרסם נתניהו הודעה משלו, שבה כתב: "אני מוכן לספוג התקפות אישיות, ובלבד שישראל תקבל מארה"ב את התחמושת שהיא זקוקה לה במלחמה על קיומה".