צפו: דרעי עצר את עדותו בכדי לספוד לחברו הרב אורי זוהר שנפטר
(צילום: דוברות ועדת החקירה)

אחרי העדויות על לחצים פוליטיים מכיוונו שלא להגביל את כמות הקהל בהילולת ל"ג בעומר, יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיע הבוקר (חמישי) לוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון כדי להשמיע את גרסתו, ועדותו נמשכה שעות ארוכות. ynet העביר את העדות בשידור חי.
כנציג חרדי בכיר בממשלה באותה עת, דרעי היה מעורב מאוד בדיונים שקדמו לאירוע, אף שמשרד הפנים, שבו כיהן אז כשר, לא הייתה נגיעה רשמית לנושא, וחברי הוועדה מתחו על כך ביקורת בכמה הזדמנויות. בפתח דבריו פנה יו"ר ש"ס ליו"ר הוועדה, השופטת דבורה ברלינר, ואמר: "כבוד השופטת, אני לא רואה אותנו משני צדי המתרס. אני לא בא להתגונן או להציל את עצמי, אלא לעזור לכם".
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי בועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
אריה דרעי בועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
דרעי בוועדה, הבוקר
(צילום: דוברות ועדת החקירה)
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי בועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
אריה דרעי בועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
הציץ לעתים קרובות בטלפון בעקבות פטירת חברו, הרב אורי זוהר
(צילום: דוברות ועדת החקירה)
דרעי הגיב לעדויות על כך שיועצו הבכיר הפעיל לחץ על המשטרה כדי שתדון בקיום הילולה ללא הגבלת קהל, ואמר כי עשה זאת בשל רצונו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שרצה "להרגיע את החרדים" שזעמו על צמצום האירוע.
"קיבלנו הודעה שראש הממשלה רוצה לקיים שיחת ועידה בנושא מירון", אמר דרעי. "ראש הסגל של רה"מ אומר לישראל אוזן (ראש המטרה של דרעי - ק"נ) שרה"מ צריך להופיע למחרת בצהריים בישיבת סיעת יהדות התורה, שזועמים על הכוונה להטיל הגבלות, והוא רצה להוציא הודעה שתרגיע את הרוחות. אוזן רצה להכין לי, בתור שר שלו, מי שרה"מ רואה בו גורם מייעץ ומתכלל בנושא הקורונה, שאביא לו את כל התמונה ולא ידענו את עמדת המשטרה".
לדבריו, הוא עצמו (דרעי) כבר קיבל אותה מהשר לביטחון הפנים, אבל אוזן לא ידע זאת ו"הגדיל ראש". לדבריו, "זה היה מיותר", אך ייתכן שהטעות היא שלו, כשר, שלא עדכן את היועץ שהבירור כבר נעשה מול השר האחראי על המשטרה. בכל מקרה, הדגיש כי לא ידע על כך בזמן אמת ונחשף לקשר בין יועצו לרל"שית מפקד המחוז הצפוני רק בזכות הדיווחים בתקשורת על דיוני הוועדה.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו. "רצה להוציא הודעה שתרגיע את החרדים"
(צילום: רויטרס)
יו"ר ש"ס תקף בעדותו את עו"ד גליה קליין, היועצת המשפטית של המשרד לשרותי דת, שבעדותה טענה כי השתלט על ניהול ההילולה ודחק הצידה את השר שלה, האחראי הרשמי לה: "מ'שומרת סף' מצופה קצת לדייק. היא לא סיפרה לכם את האמת, שאני מוניתי לכך על ידי המדינה".
דרעי התייחס גם לטענתה של עו"ד קליין על כך שבהילולה בשנת 2020, שהתקיימה כמעט ללא קהל, אנשי לשכתו סידרו אישורי כניסה לאתר לידוענים המקורבים להם, ובראשם הזמר עומר אדם. "זו חוצפה ורשעות, אין בזה שום בסיס", אמר יו"ר ש"ס. "ביום שזה פורסם בתקשורת כמעט פיטרתי את המפיק. הוא האשים את השוטרים שבתמורה לסלפי עם אדם נתנו לו להיכנס". לדבריו, אפילו לעצמו לא דאג לכרטיס כניסה להילולה. "בושה לעמוד כאן ולומר דבר כזה כשכל עם ישראל רואה", אמר. "זה פגע בי מאוד".

"המפכ"ל ואוחנה שידרו כל הזמן שהכול בשליטה"

בהמשך העדות, בשעות הצהריים, טען דרעי כי בדיונים הנוגעים להילולה לא הייתה אזהרה מיוחדת בנוגע לצפיפות. דרעי תיאר את הדילמה בשאלה האם להגביל את כמות הקהל בהילולה: "ראש הממשלה וכל השרים (היו) משוכנעים שכנוע עמוק שהסיכון של הקורונה, התפרצות חדשה של המגפה, הוא קטן ביותר, ולעומת זאת יש סיכוי גדול שאם לא תתקיים ההילולה תהיה פה התפרצות של זעם".
6 צפייה בגלריה
ועדת החקירה לאסון הר מירון
ועדת החקירה לאסון הר מירון
עו"ד גילה קליין
(צילום: עמית שאבי)
הוא הדגיש כי הדיונים בנושא עסקו בהיבט האפידמיולוגי בלבד. "מעולם אף אחד מהמשתתפים לא אמר 'יש בעיות של צפיפות ובטיחות'. המפכ"ל והשר לביטחון פנים (אמיר אוחנה - ק"נ) שידרו כל הזמן: 'הכול בשליטה, אנחנו יודעים לעשות את זה'. לא הייתה לאף אחד ממקבלי ההחלטות אזהרה אדומה מול העיניים שזו הילולה מסוכנת".
לאנחנו בממשלה ובקבינט חיים מול גורמי המקצוע שנמצאים לפנינו, וכשהם רוצים, כשהם חושבים שזו סכנה, הם יודעים לומר את זה. אף אחד מהם לא עשה את זה. אני לא מאשים אותם. כנראה שגם הם לא חשבו כך. המודעות הנפשית שלנו הייתה שרק בגלל הקורונה אנחנו דנים. אם לא היה קורונה אף אחד מאיתנו לא היה מתעסק בעניין הזה בכלל. זה היה מטופל כמו כל שנה רק על ידי המרכז הארצי למקומות קדושים. כולם מבינים שגם השנה, אם לא היה קורה האסון הנורא, הממשלה הייתה עושה את אותה הילולה ואולי אפילו יותר גדולה"
דרעי קטע בשלב מסוים את עדותו והתייחס לדיווחים על מותו של אורי זוהר. "סליחה אני חייב לשפוך משהו. אני מקבל הודעות אינסופיות וזה יושב לי על הלב. נפטר הרב אורי זוהר. ברון דיין האמת, ידידי הטוב עשרות שנים, לא ידעתי שהוא חולה, ידעתי שהוא הזקין אבל לא ידעתי שהוא חולה ככה".
6 צפייה בגלריה
ההילולה במירון אשתקד. "המפכ"ל ושר הבט"פ שידרו כל הזמן: הכול בשליטה"
ההילולה במירון אשתקד. "המפכ"ל ושר הבט"פ שידרו כל הזמן: הכול בשליטה"
ההילולה במירון אשתקד. "המפכ"ל ושר הבט"פ שידרו כל הזמן: הכול בשליטה"
(צילום: רויטרס)
דרעי הציץ בטלפון הנייד יותר מדי פעמים במהלך העדות, ובשלב מסוים יו"ר הוועדה ביקשה ממנו להניח את הטלפון בצד. בהמשך, כשזה לא נפסק, פנתה לקהל הצופים בשידור החי וביקשה שלא ישלחו לו הודעות עד סוף הדיון.
ישראל אוזן, שהיה ראש המטה של דרעי, הופיע גם הוא לאחרונה בפני הוועדה, והדף את הטענות שנשמעו בעדויות קודמות על לחץ פוליטי כבד שהפעיל על הדרג המדיני ועל המשטרה לאישור הילולה ללא הגבלת קהל. הוא טען כי כל הדיונים בנושא היו רק בהיבט האפדמיולוגי ולא הבטיחותי, ובעניין זה הוא נצמד תמיד לעמדת משרד הבריאות.
לדבריו, מאמציו התמקדו בניסיון לגבש מתווה העונה הן לדרישות גורמי המקצוע והן לצרכי הציבור החרדי. "הפרדנו בין ההדלקה, שהיא אירוע צפוף של אנשים בדבוקה אחת, ושם הצענו הגבלה של 3,000 איש, כמו באצטדיונים, לבין ההר עצמו, שהוא מקום גדול מאוד", הסביר. "כמו שלא הגבילו אז אנשים שהולכים לפארק הירקון או לקניון, שהם נכנסים ויוצאים, כך רצינו שיהיה גם במירון". עוד טען אוזן כי עיקר הלחץ הפוליטי על ראש הממשלה דאז נתניהו היה מצד חברי הכנסת של יהדות התורה, ש"ביקשו ממנו להפעיל את כל כובד משקלו כדי לקיים את אירוע מירון ללא הגבלות". הוא הזכיר כי ב-12 לחודש (כשבועיים וחצי לפני ההילולה – ק"נ) נתניהו הגיע לישיבת סיעה שלהם, שזה אירוע נדיר מאוד, והבטיח לקחת אחריות על הסיפור ולנהל את נושא המתווה".
6 צפייה בגלריה
ישראל אוזן, לשעבר ראש מטה שר הפנים אריה דרעי
ישראל אוזן, לשעבר ראש מטה שר הפנים אריה דרעי
ישראל אוזן, לשעבר ראש המטה של דרעי
(צילום: יואב דודקביץ')
כשאוזן נשאל מדוע שר הפנים היה עסוק כל כך בענייני ההילולה, שאינה בתחום אחריותו, השיב כי יש דברים שלא ייעשו בלעדיו. "זה כמו שמשרד הפנים חילק תלושי מזון למרות שזה תפקיד של משרד הרווחה, או דאג להצללות למנייני הרחוב בקורונה, שגם זה לא התפקיד שלו".