טבח 7 באוקטובר ייבחן בעתיד בוועדת חקירה ממלכתית או בוועדת חקירה ממשלתית, אבל במבט לאחור קשה שלא להיזכר בתפקוד הלקוי מצד כמה ממשרדי הממשלה בימים הראשונים של המלחמה. שר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס) נקט הבוקר (שני) גישה מפתיעה בהתייחסו לסוגיה. "אני רוצה להתקומם מהאמירה המוחלטת שכל משרדי הממשלה לא היו. היה הלם ראשוני, אבל אני חושב שמשרדי הממשלה התעשתו על עצמם", אמר מרגי במשדר המיוחד של ynet לציון שנה למלחמה.
הריאיון עם שר הרווחה מרגי
(צילום: גיל יוחנן)

בשבועות הראשונים למלחמה, זכורה במיוחד העוצמה שהפגינה החברה האזרחית בישראל, שדאגה למפונים, לחיילים ולמורל - בעוד הממשלה, שסבלה מבעיית אמון חריפה לנוכח המאורעות, התקשתה לתפקד. אם בימים שקדמו לטבח המהפכה המשפטית שקידמה הממשלה טלטלה את החברה הישראלית, רוח האחדות שהייתה בעם ב-7 באוקטובר ואחריו עוררה תקווה שדברים הולכים להשתנות, ונתנה רוח גבית ללוחמים.
שר הרווחה מרגי, שזכה לתשבחות בעקבות תפקוד משרדו מאז הטבח, אמר היום: "הופתעתי מהקשב ומההיענות של האוצר לכל הדרישות שלנו. לא הייתה דרישה אחת שצפה מהשטח שלא קיימנו אותה. אף אחד לא הכין את המדינה לאירוע כזה. היו תסריטים, היו תרחישים, בוצעו תרגולים, אבל כנראה לא נולד התסריטאי או הבמאי שיכול היה לצייר את הזוועות ואת השואה השנייה שעברנו ב-7 באוקטובר".
הוא הוסיף: "ב-8 באוקטובר כבר היינו בשטח. יכולתי לרכוב על גל המחמאה בנוגע למשרד שלי, אבל אני חושב שגם משרדי הממשלה האחרים יצרו מענים עם הקשיים האובייקטיביים של הבירוקרטיה הישראלית והתהליכים שכל משרד רגיל בו. אני חושב שהלקח הכי גדול שצריך להילמד מכך זה שברגע שמוכרז מצב חירום, צריך להשיל מעלינו את כל המגבלות הבירוקרטיות ולעשות את כל מה שגורמי המקצוע מבקשים וחושבים שצריך לעשות".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר הרווחה מרגי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהתייחס לסוגיית 101 החטופים שעדיין נמצאים בעזה, אמר השר מרגי: "אני חושב שצריך לעשות הכול כדי להחזיר אותם הביתה, אנחנו באיחור של שנה. אני אומר לך את זה לא מהשפה אל החוץ. אני חושב שכל מי שנמצא בצומת קבלת ההחלטות רוצה לעשות הכול כדי להחזיר הביתה את אחרון החטופים. לא היה שום מתווה שהובא לדיון בממשלה או שהייתה דילמה בכלל בקבינט המצומצם או המורחב. אם היה מתווה מעשי - כולם היו בבית".
הטענה המרכזית כלפי ראש הממשלה של גורמים במערכת הביטחון שהוא לא חותר למהלך רציני. "הגורמים האלה עלומים. שיבואו, שיעמדו מול המסך בשמם, עם ראיות. מספיק העם הזה חובטים בו, אנחנו שודדים לו את החוסן ואת זקיפות הקומה בוויכוחי הסרק האלה. לא היה מתווה, ראש הממשלה מחויב להחזיר את אחרון החטופים. המאמץ המלחמתי הוא חלק ממנו והוא החלק הארי ממנו.
"אני לא חושב שפספסנו את ההזדמנות. אני זוכר שהיה זיק של תקווה עם המתווה שביידן העיף לאוויר, כולנו חיכינו רק ליד מושטת. לא הייתה, מענה קול לא היה. אז למה אני צריך לחבוט בעצמי ולשדר למשפחות המסכנות והאומללות האלה שאין להם יום ולא לילה שהאחראים ומקבלי ההחלטות במדינת ישראל הפקירו את יקיריהן? זה פשע כלפיהן".