בית משפט באיראן גזר עונשי מאסר קשים על זוג צעיר, שהעלה לרשת סרטון שבו הוא רקד על רקע אחד האתרים המוכרים בטהרן. הסרטון הרומנטי של הזוג התפרש כמחאה נגד משטר האייתוללות.
אסטיאז חאג'יג'י והארוס שלה, אמיר מוחמד אחמדי, נעצרו בתחילת נובמבר בעקבות הריקוד מול מגדל אזאדי בטהרן. בעיצומה של מחאת החיג'אב חאג'יג'י הופיעה ללא כיסוי ראש, ובנוסף הפרה את האיסור שקובע שנשים לא רשאיות לרקוד בפומבי באיראן - בטח שלא לצד גברים.
3 צפייה בגלריה
איראן מאסר לזוג שרקד ברחוב בטהרן
איראן מאסר לזוג שרקד ברחוב בטהרן
מתוך הסרטון שהוביל למאסר של הזוג
במהלך הסרטון מניף אחמדי את ארוסתו באוויר, ושיערה הארוך מתנופף ברוח. בני הזוג, איראנים בשנות ה-20 לחייהם, נחשבים לאושיות רשת בטהרן עם עוקבים רבים באינסטגרם. הסרטון הפך לוויראלי, ובעיני רבים סימל את החופש שדורשות הנשים האיראניות בימים אלה.
בית המשפט המהפכני בטהרן הרשיע את הזוג ב"עידוד שחיתות וזנות ציבורית" וב"התקהלות שנועדה לפגוע בביטחון הלאומי". לפי ארגון זכויות האדם Human Rights Activists, בית המשפט גזר עליהם 10 שנות מאסר וחצי, ובנוסף אסר עליהם לגלוש באינטרנט ולצאת מגבולות המדינה.
גורמים שמקורבים למשפחות של בני הזוג דיווחו כי במהלך ההליכים המשפטיים איראן אסרה עליהם להיעזר בעורכי דין, ודחתה את הניסיונות לשחרר אותם בערבות. לפי ארגון זכויות האדם שדיווח על מאסרם חאג'יג'י נמצאת כעת בכלא הנשים קארצ'אק, בית סוהר ידוע לשמצה בפרברי טהרן.
מגדל אזאדי הוא אחד האתרים המוכרים בטהרן. המגדל הוקם בראשית שנות ה-70, בתקופת שלטונו של השאה האחרון של איראן. שם המגדל הוקדש אז לשאה ונקרא "שאהיאד". אחרי הדחת השאה והמהפכה האיסלאמית ב-1979 שינה משטר האייתוללות את שמו של המגדל לאזאדי (חירות). האדריכל של המגדל – בן הדת הבאהית שהמשטר האיראני הנוכחי לא מכיר בה – חי בגלות.
3 צפייה בגלריה
מגדל אזאדי איראן טהרן
מגדל אזאדי איראן טהרן
מגדל אזאדי בטהרן
(צילום: shutterstock)
לפי האו"ם לפחות 14,000 בני אדם נעצרו במהלך "מחאת החיג'אב" - כולל ידוענים, עיתונאים ועורכי דין. איראן נוקטת יד קשה כדי לדכא את המחאה, שנחשבת לאחד האתגרים הגדולים שהיו למשטר.
בשבועות האחרונים החלה איראן להוציא להורג מפגינים שנעצרו והועמדו לדין. המחאה פרצה באמצע ספטמבר בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שמתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן – בגלל ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה ולכן הפרה את חוקי הצניעות.