1 צפייה בגלריה
הפגנת הורי ילדי הגן בהארכת המעצר של צוות הגן החשודות בהתעללות
הפגנת הורי ילדי הגן בהארכת המעצר של צוות הגן החשודות בהתעללות
מחאת ההורים בקריית שמונה, הבוקר
(צילום: אביהו שפירא)
בית המשפט השלום בקריית שמונה האריך הבוקר (שני) בשלושה ימים את מעצרה של מטפלת במעון בעיר, החשודה בהתעללות פיזית ונפשית בקטין בידי אחראי. מדובר במעון לפעוטות בני שנה-שנתיים, והחשודה שנעצרה אתמול היא החמישית בפרשה.
השופט מורן מרגלית קבע בהחלטתו: "עיון בתיק מעלה חשד סביר לביצוע העבירות, לא רק סרטוני האבטחה, בהן נראית התנהגות אלימה ובוטה בפעוטות. אין נפקא מינה בין תקיפת קטין באמצעות מכה, ובין משיכה אגרסיבית, כיסוי השמיכה מעל לראשו, דחיפתו בראשו והתנהגות אגרסיבית כלפיו כפי שעולה בשלב זה מהסרטונים".
הוא הוסיף כי "בחקירתה במשטרה היא מאשרת את הפסול בחלק ממעשיה. עילות המעצר בעצימות גבוהה. אין מה להכביר מילים על המסוכנות של מי שמתנהלת באלימות כלפי בפעוטות בני שנה-שנתיים. מהסרטים עולה התנהגות הנחזית, בזהירות המתבקשת, להתעללות שיטתית המשותפת למטפלות והסייעות במעון, וזאת תוך שהצוות מועל באמון שההורים נותנים בו".
הפגנת ההורים מחוץ לבית המשפט
(צילום: אביהו שפירא, משי בן עמי)

הפגנת הורי ילדי הגן מחוץ להארכת המעצר
(צילום: אביהו שפירא)

נציג המשטרה בדיון המטפלות, רס"מ מוטי חליבה, אמר לשופט כי "יש לנו חומרים של חודשיים. צוות שלם הוקצה לצורך העניין וצופה בסרטונים במשך שמונה שעות". בדיון של החשודה המרכזית נמסר כי הוצגו לה 22 סרטונים בהם היא מעורבת לכאורה בהתעללות.
במקביל לדיון הפגינו מחוץ לבית המשפט עשרות הורים לילדים במעון, ששרקו במשרוקיות וקראו במגפונים "ילדינו לא הפקר", ו"מקומה של מטפלת מתעללת, בכלא". קולות ההורים מבחוץ הפריעו לשופט מרגלית, שביקש להשקיט את ההורים. בשלב מסוים הוא הורה לעצור ולהרחיק מי שימשיך להפריע בתואנה של הפרעה להליך שיפוטי תקין, וזאת אף שההורים נמצאו מחוץ לבניין ולכן לא בסמכותו.
אתמול הוציא משרד החינוך צווי סגירה מנהליים לשמונה מעונות לאחר שבפעולות בקרה ובבדיקת מצלמות אבטחה וקלטות שמע נצפתה אלימות מצד מטפלות, הכוללת סטירות, משיכת ידיים, קללות וצעקות – וכן בשל ליקויי אבטחה. בנוסף לפעוטון בקריית שמונה נסגרו המעונות בייבילנד בקריית אתא, מעון אפרוחים במושב חבר, הלולי של אורלי בפתח תקווה, ויצו לוטוס בכרמיאל, כוכב נולד בפתח תקווה, גן ורדים ברחובות והראל באור עקיבא.
בחודשיים האחרונים ביצע משרד החינוך בקרה ב-274 מעונות יום ברחבי הארץ. חלקן חשפו מטפלות עם עבר פלילי ובמקרים אחרים נעשו ניסיונות למחוק הקלטות. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה: "המצלמות הן כלי משמעותי לאיתור אלימות. ללא המצלמות לא היינו מודעים למקרים שנחשפו לאחרונה. הילדים לא יכולים לספר את מה שהמצלמה יודעת".