בית המשפט המחוזי בחיפה דחה בצהריים (שלישי) את הערעור שהגישה מח"ש בעניינו של קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה (18), לפני יותר מחמש שנים. החלטת בית המשפט למעשה מותירה על כנה את זיכויו של קצין המשטרה. השופטים ציינו כי לא מצאו לנכון להתערב בהחלטה הקודמת.
1 צפייה בגלריה
עדותו של הקצין היורה בסלמון טקה ז"ל
עדותו של הקצין היורה בסלמון טקה ז"ל
קצין המשטרה שזוכה וסלומון טקה ז"ל
(צילום: אלעד גרשגורן)
אביו של טקה יצא בזעם מהאולם כשהוא מניף את ידו אל השמיים בעת שנשיא בית המשפט רון שפירא הקריא את ההחלטה: "הכול זה גזענות. השופטים גזענים, המשטרה גזענים. כולם גזענים. סלומון נרצח", אמר האב, שנבלם ברגע שניסה לטפס על המעקה בקומה השישית בבית המשפט.
הרכב השופטים דחה את הערעור פה אחד. לפי החלטת ההרכב, "מכלל הראיות עלה שההתנהלות של קצין המשטרה הייתה ראויה, שכן הוא היה נתון בסכנת חיים מידית וממשית בעת האירוע, ועל כן ירה באקדחו סמוך לרגלי המנוח". השופטים הבהירו עוד כי "גם אם אופן ביצוע הירי לכיוון האספלט, סמוך לרגלי המנוח, היה שגוי מבחינה מקצועית ומבצעית, אין בכך כדי להביא להרשעה בעבירה של גרימת מוות ברשלנות שכן הוא אינו מגיע לרף הפלילי".
השופטים הדגישו כי "כוחות ביטחון, ובהם אנשי משטרה, מחויבים לחוק ולשמירתו", והוסיפו כי הם ערים "לעצב ולעינוי דין שנגרם למשפחתו של המנוח, כמו גם למשיב ולמשפחתו".
הערעור הוגש על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), בעקבות זיכויו של הקצין על-ידי שופט בית המשפט השלום בחיפה ד"ר זאיד פלאח, שקבע באפריל האחרון בין השאר כי "גרסת הנאשם נמצאה אמינה ונתמכת בראיות. שוכנעתי שעל אף שהיה נתון בסכנת חיים כלפיו ומשפחתו, ולמרות שהייתה לו הסמכות לירות לגוף הסכנה, דהיינו לגופו של סלומון טקה, החליט לירות לצידו של המנוח בתקווה שיגרום לסכנה לחלוף עם מינימום נזק".
סלומון טקה נורה למוות בשכונת קריית חיים בחיפה. קצין המשטרה היורה, שלא היה בתפקיד, הותקף באבנים על ידי מספר צעירים - ובטענה כי חשש לחייו ירה אל הכביש במטרה להרחיק את התוקפים. הקליע שנורה התפצל, וחלק ממנו ניתז אל סלומון טקה וגרם למותו. האירוע הוביל להפרות סדר, מחאות והפגנות אלימות במקומות רבים בישראל, בטענה לשיטור יתר על בסיס צבע עור.
משפחת טקה דרשה כי יוגש כתב אישום נגד הקצין בעבירת הריגה, ומח"ש החליטה להאשים אותו בעבירה של גרימת מוות ברשלנות. כחמש שנים לאחר האירוע, ב-2 באפריל השנה, פרסם השופט ד"ר זאיד פלאח את הכרעת הדין שבה זיכה את הנאשם, שנמצא מאז תחילת הפרשה תחת אבטחה בשל החשש לפגיעה בו.
הכרעת הדין שבה הנאשם זוכה
(צילום: דוברות הרשות השופטת)

מח"ש, שכאמור ערערה על הזיכוי, טענה כי "יש בהכרעת הדין המזכה משום קביעת נורמה חדשה, הנוגדת את הדין הקיים, שעלולה להעביר לשוטרים, אנשי כוחות הביטחון והציבור הרחב האוחז בנשק מסר שגוי ומבלבל - וטמון בה פוטנציאל ממשי עתידי של סיכון חיי אדם, חלילה, על ידי נושאי נשק".
הערעור העקרוני נבע משתי טענות עיקריות - במחלקה לחקירות שוטרים מתעקשים כי השוטר לא היה בסכנת חיים ממשית ומיידית, כפי שטען בית המשפט. לטענת מח"ש, למרות שהיה מצוי ב"סכנה מסוימת", היה עליו לפעול על פי הקבוע בפקודות באמצעות ירי לאוויר - ולא למשטח האספלט, סמוך לרגליו של טקה ולנערים שהיו במקום עימו.
הדיון בערעור התקיים בחודש יוני האחרון בפני נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, רון שפירא, והשופטים ארז פורת ויחיאל ליפשיץ. מיד בפתיחתו, פנה הנשיא אל באי כוח הצדדים וביקש למקד את הדיון בשאלה אם מדובר בעבירה פלילית, או בעבירה שצריכה להיות מטופלת במישור הפיקודי או המשמעתי - בהנחה שהעובדה כי קצין המשטרה ירה לכיוון הקרקע ולא לאוויר זו הרשלנות שלו - והיכן עובר הגבול?
"אמור לחשוב היטב לפני שהוא יורה". הדיון בערעור על זיכויו של קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה
(צילום: נחום סגל)

השופט שפירא הזכיר בדיון את האירוע הקשה שהתרחש בדצמבר 2023 ברצועת עזה, שבו לוחמי צה"ל ירו בשוגג בחטופים יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה זכרם לברכה, ושאל: "זהו אירוע איום ונורא, אבל האם מישהו היה חושב להעמידם לדין? לא בכל אירוע שבו נגרם מוות יש אשמה פלילית".
התובע, המשנה לראש מח"ש עו"ד רונן יצחק, טען כי ההשוואה לאירוע בעזה אינה טובה, ושמקרה המוות של סלומון טקה לא התרחש בשדה קרב - "אלא בקריית חיים". לדבריו, "החריגה של הקצין מהנהלים היא כל כך בוטה וכל כך עוצמתית, בלי קשר לתוצאה. כשאתה יורה לאספלט אתה יודע שכל מי שבסביבה בסכנה. אי אפשר לקנות לעצמך סמכות לאן לירות ירי אזעקה. המשיב חרג חריגה בוטה מנהלים של ירי אזהרה כאשר בחר לירות לכיוון האספלט ולא באוויר".
הסנגור ביקש להדגיש כי מה שעשה הקצין לא היה ירי אזהרה, אלא ירי שנועד לסכל את סכנת החיים שבה היה נתון. "הוא שגה, והיה צריך לירות על המנוח במטרה לפגוע בו ולא לצידו כפי שעשה", אמר שוב עו"ד נדשי. "גם כאשר שוטר עומד בפני סכנה כזו, עומדת לו זכותו להגנה עצמית. מה היה קורה אם אחת האבנים הייתה פוגעת בראשו של המשיב? זו סכנת מוות". הוריו של סלומון, וובג'יג' וורקה, היו נסערים מדבריו של הסנגור נדשי.
לאחר דחיית הערעור, מסר עו"ד נדשי: "בהמשך לזיכוי המהדהד שניתן בבית משפט השלום, פסק הדין שניתן היום מהווה חיזוק לטענות ההגנה שלפיהן המקרה הטרגי הוא תוצאה ישירה של התנהגותו העבריינית של סלומון טקה ז"ל ושל חבריו כלפי קצין המשטרה שהותקף באבנים מכמה כיוונים, באופן שגרם לפציעתו והעמיד את חייו בסכנה.
"קשה להימנע מהרושם כי האווירה הציבורית לאחר האירוע היוותה נדבך מרכזי בשיקולים שהובילו להגשת כתב האישום, אף שאופן פעילות הקצין במהלך האירוע לא הושפעה ממוצאו של סלומון טקה ז"ל, ואין מדובר כלל במקרה של שיטור יתר פסול נגד יוצא העדה האתיופית.
"יש לזכור כי קצין המשטרה שילם, עודנו משלם וישלם מחיר יקר בגין מעורבותו באירוע המנותק מתוצאת ההליך המשפטי, וכי ההחלטה הרשלנית להגיש נגדו כתב אישום גרמה לו ולמשפחתו לנזק בל ישוער. למרות הכעס והכאב שמקרה זה עורר בחלקים מהציבור, הקצין ומשפחתו מבקשים שהציבור יכבד את פסקי הדין שניתנו ויאפשרו להם לחזור לשגרה".
עו"ד אסי פיסו, המייצג את משפחת טקה מטעם הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, מסר: "אנחנו כמובן מכבדים את החלטת בית המשפט, אולם מאוכזבים מהתוצאה. לדעתנו היו כשלים מהותיים בהתנהלותו של השוטר, והייתה כאן הזדמנות לבית המשפט להעביר מסר חד משמעי ששוטר הוא אמון על אכיפת החוק והוא לא מעל החוק. אנחנו כמובן נלמד את פסק הדין ונשקול את צעדינו".
עו"ד רינה איילין גורליק, מנכ"לית אגודת יהודי אתיופיה, מסרה: "החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה מהווה תקדים מסוכן הפוגע באמון הציבור במערכת המשפט, ומאפשר אלימות משטרתית העלולה להגיע לכל אזרח במדינה. החלטה זו מסוכנת אף יותר, בימים אלו שבהם אנו עדים לאלימות משטרתית המתרחבת לכלל האוכלוסייה, לשיטור יתר כלפי אוכלוסיות ספציפיות ולאוזלת יד כלפי אחרות. נתעמק בהחלטת בית המשפט ונדון עם מח"ש על אפשרות לבקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. בית המשפט הכשיר נוהל חדש בשינוי נוהל פתיחה באש, וזה תקדים מסוכן עבור כל אזרח במדינה. לא נוותר עד שהצדק המתבקש ייעשה וייראה – עבור סלומון טקה. עבור כולנו".
פורסם לראשונה: 14:12, 24.09.24