ביקורת חריפה של שר הביטחון על ראש הממשלה, בעיצומה של המלחמה: שר הביטחון יואב גלנט תקף הערב (רביעי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי ישראל נמצאת במגמה מסוכנת - המקדמת ממשל צבאי ואזרחי ישראלי ברצועת עזה - דבר שאותו הגדיר גלנט "חלופה רעה, שמסוכנת לישראל אסטרטגית, ביטחונית וצבאית". גלנט קרא לנתניהו להכריז כי ישראל לא תשלוט אזרחית ברצועה, כי לא יתקיים בה ממשל צבאי, וכי תקודם מיד אלטרנטיבה לחמאס ברצועת עזה. "עכשיו וכרגע, זו המשמרת שלנו - לקבל החלטות קשות מתוך העדפת השיקול הלאומי, גם אם הדבר כרוך במחירים אישיים ופוליטיים".
המתקפה של גלנט: "אנחנו בדרך לממשל צבאי ואזרחי בעזה"
(צילום: לע"מ)

שר הביטחון טען כי מערכת הביטחון הציגה תוכנית שנתניהו לא מוכן לדון בה. "מאז אוקטובר אני מעלה את הדברים בקבינט ללא תשובה", אמר. "סופה של המערכת הצבאית במעשה המדיני. היום שאחרי חמאס יושג רק על-ידי שליטה של גורמים פלסטינים בליווי בינלאומי, שיהוו חלופה שלטונית לחמאס. זה אינטרס לאומי ישראלי. אי החלטה משמעותה החלטה בפועל".
גלנט נשאל לאחר הצהרתו אם הוא לא חושש שיפוטר אחרי אמירות כאלו, ואמר: "אני לא מאשים איש. אני מחזיק בעמדה, ובמדינה דמוקרטית ראוי שאדם - בוודאי שר ביטחון - יציג אותה בפני הציבור. הדבר השני - אם היו לי בעיות בחיים, הן נבעו מזה שלא חששתי".
זמן קצר לאחר מכן הגיב נתניהו: "אני לא מוכן להחליף את חמאסטן בפתחסטן. אחרי הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הנחיתי להשמיד את חמאס. לוחמי צה"ל וזרועות הביטחון נלחמים על כך. כל עוד החמאס נשאר על כנו - אף גורם אחר לא ייכנס לנהל את עזה אזרחית, בוודאי שלא הרשות הפלסטינית. 80% מהפלסטינים ביהודה ושומרון תומכים בטבח הנורא של 7 באוקטובר. הרשות הפלסטינית תומכת ומממנת טרור. לכן התנאי הראשון להכשיר את הקרקע לגורם אחר הוא לחסל את חמאס ולעשות זאת בלי תירוצים".
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד גבול ישראל–רצועת עזה
כוחות צה"ל ליד גבול ישראל–רצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועה. "בהיעדר חלופה לחמאס ייוותרו שתי חלופות רעות"
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
בפתח הצהרתו אמר גלנט כי בצפון מתקיימת מלחמה מתמשכת, והבהיר כי "בקרוב נידרש להחלטה - הסדר או פעולה בצפון". בהמשך התייחס גם ליחסים עם ארצות הברית, ואמר כי "ארה"ב הייתה הראשונה להתייצב לצידנו במעשים ולא בדיבורים. היא ממשיכה לעמוד לצידנו. את המחלוקות אנחנו פותרים בחדרים סגורים ולא בראיונות או ציוצים".
שר הביטחון התייחס לכך שצה"ל נאלץ לחזור שוב ושוב לאותם המקומות - ואמר כי "עלינו לחסל את יכולתו השלטונית של חמאס. בהיעדר חלופה לארגון ייוותרו שתי חלופות גרועות - ממשל צבאי-אזרחי ישראלי או שלטון של חמאס". הוא הסביר כי הפעולה ברפיח נעשית על מנת "לאתר חטופים ולחסום את צירי ההברחות". לדבריו, "כל עוד חמאס משמר את השליטה האזרחית בעזה - הוא עלול לשקם את כוחו, וצה"ל עלול להילחם במקומות שבהם כבר נלחם".
גלנט התייחס גם להודעת נתניהו, שלפיה יקדם את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ושאותו העלה השר בני גנץ, שכבר הודיע שהעלאתו אחרי 7 באוקטובר אינה מקובלת עליו: "עמדתי לא השתנתה. אמרתי - כל חוק גיוס שיהיה מקובל על כל חלקי הקואליציה, אני אתמוך", אמר גלנט. "חוק שיובא באופן חד-צדדי, אני לא אעביר אותו, ומערכת הביטחון בראשותי לא תקדם אותו".
נתניהו: "היום שאחרי"? דיבורים ריקים מתוכן כל עוד חמאס נשאר
(צילום: עומר מירון, לע״מ)

על דרישת סמוטריץ' לכנס את הוועדה לקביעת תקציב הביטחון, שבעקבותיה הוא מסרב לאשר רכש טייסות F-15 ו-F-35, כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", אמר גלנט: "הרעיון שאפשר לעצור רכש של טייסות הוא מסוכן ולא אחראי. הסכמתי לוועדה שתבדוק דברים מסוימים, אבל אם מישהו חושב ששישה-שמונה אנשים שבאים מדיסציפלינות שונות יצליחו לעצב תפיסה - אין לזה מקום, זה לא אחראי".
לשאלת ynet על רצינות הצהרותיו, ובהן בדצמבר - כשאמר ש"הטרקטורים מעל הראש של סינוואר" - השיב גלנט: "הרבה דברים השתנו. חמאס היום במובנים רבים הוא קליפ ללא תוכן. כשאמרתי את מה שאמרתי ציטטתי את הדברים המדויקים, והציבור ראה שהגענו למקומות בהם יחיא סינוואר היה זמן קצר לפני כן. יש פה מלחמה של נחישות לאומית. לחמאס אין עתודות, ואין לו יכולת לטפל בייצור הנשק. אנחנו הולכים ומכריעים אותו, וזה יגיע לכדי סיום. לא נצליח לנצח את הרעיון, אנחנו נדביר את זה עד לרמה שנוכל לשאת אותה".
2 צפייה בגלריה
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
חוק גיוס? גלנט: רק בתמיכת כל הקואליציה
(צילום: שמוליק דודפור)
ההצהרה של שר הביטחון נמסרה כשברקע שתי סוגיות בוערות: הראשונה, גיוס החרדים לצה"ל, והתרגיל של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהחליט לקדם את החוק מהכנסת הקודמת - שהיה פתרון זמני שרלוונטי לימים שלפני המלחמה; והשנייה, הצהרתו של נתניהו שלפיה אין טעם לדבר על "היום שאחרי" ברצועת עזה כל עוד כוחו הצבאי של חמאס נשמר.
בצה"ל, נזכיר, הביעו ביקורת בשבועות האחרונים על כך שהדרג המדיני לא מקבל החלטות שיתרגמו את ההישגים הטקטיים בשטח להישגים אסטרטגיים לטווח הרחוק - וכך נאלצים הכוחות לחזור לאותם המקומות שבהם כבר תמרנו.