שלושה סוגי טילים בליסטיים, שמייצגים את הדור המתקדם בארסנל כלי הנשק של איראן, נכללו במתקפה העוצמתית על ישראל. כך מפרסם הבוקר (רביעי) העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" בהסתמך על דיווחים בתקשורת האיראנית. מומחה איראני לענייני צבא מסר לעיתון הקטארי כי ארצו עשתה שימוש בטילי "פתאח", "עמאד" ו"קדר".
השיגור של הטילים מאיראן

3 צפייה בגלריה
שרידי טיל שנפל בעת המתקפה האיראנית על ישראל, סמוך לערד
שרידי טיל שנפל בעת המתקפה האיראנית על ישראל, סמוך לערד
טיל שנפל בנגב
משטר האייתוללות שיגר אתמול קרוב ל-200 טילים לעבר ישראל, רובם יורטו וכמה מהם נפלו במרכז הארץ ובדרומה. בישראל הבהירו כי למתקפה הבוטה והמסיבית תהיה תגובה קשה, אבל האיראנים המשיכו באיומים - ופרסמו סרטון שבו נראה מפקד משמרות המהפכה, חוסין סלאמי, מורה על פתיחה בתקיפה נגד ישראל שכונתה "ההבטחה האמיתית 2" - לאחר שהמתקפה ב-13 באפריל כונתה "המתקפה האמיתית".
המומחה האיראני מורתדא אל-מסאוי מסר לעיתון הקטארי שטיל ה"פתאח" מגיע למרחק של 1,400 קילומטרים והוא מצויד בראש קרב שיכול לתמרן. "היתרון החשוב בטילים האלה הוא האפשרות לשגר אותם מספינות מסחריות, צוללות, ספינות קרב, מטוסי סוחוי 24 רוסיים ומטוסי F-4 איראניים".
טיל ה"פתאח" נחשף על-ידי משמרות המהפכה ביוני בשנה שעברה בנוכחות הנשיא דאז איברהים ראיסי שנהרג במאי השנה בהתרסקות מסוק. ראיסי כינה את הטיל "אחד ממרכיבי הכוח הלאומי". אורכו של ה"פתאח" 13.6 מטרים, קוטרו כ-80 סנטימטרים ומהירותו בין 13 ל-15 מאך. עוד צוין לגביו כי הוא מסוגל לחמוק ממכ"מים. סוכנות הידיעות "סאברין נינוז", שמזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, פרסמה גם היא כי בתקיפה נעשה שימוש ב"פתאח".
3 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
3 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
רגע מתן ההוראה על ידי מפקד משמרות המהפכה, חוסין סלאמי, לפתוח בתקיפה אתמול נגד ישראל המכונה "ההבטחה האמיתית 2"

המומחה ציין כי איראן נכנסה למועדון של מדינות הטילים ההיפרסוניים בנובמבר 2022, אבל בישראל הבהירו לאחרונה כמה פעמים כי אין ברשות טהרן אף טיל היפרסוני.
בהתייחס ל"קדר" ציין המומחה שמדובר בטיל בליסטי קרקע-קרקע שמגיע לטווח של 2,000 קילומטרים. אל-מוסאוי אמר כי מדובר בגרסה מתקדמת של הטיל האיראני "שיהאב 3". אורכו של ה"קדר" 15.85 מטרים, קוטרו 1.25 מטר, וראש הקרב שלו שוקל בין 700 קילוגרמים לטונה אחת. מהירות הטיל 9 מאך. המומחה האיראני הוסיף כי הטיל מסוגל לחמוק ממכ"מים וניתן לשיגור מפלטפורמות ניידות.
בנוגע ל"עימאד", המומחה לענייני צבא אמר כי מדובר בטיל בליסטי קרקע-קרקע שמהווה דגם מתקדם של ה"קדר". טיל זה מגיע לטווח של 1,700 קילומטרים. הוא הוסיף כי משקל הטיל מגיע ל-1.750 טון. לפי אל-מוסאוי, ל"עימאד" יכולות הכוונה ובקרה גבוהות מרגע שיגורו והוא יכול לפגוע במטרה במדויק. הוא יוצר על-ידי משרד ההגנה האיראני שחשף אותו באוקטובר 2015.