2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
קבלן ישראלי מירושלים טען שקיבל איומים על חייו מקבלן פלסטיני בעל היתר, שעמו עבד על פרויקט משותף לבניית בתי ספר בירושלים ובבית שמש, אך כשרצה להגיש נגדו תלונה במשטרה - קצין בכיר במנהל האזרחי מנע זאת בטענה שאותו פלסטיני הוא מקור מודיעיני.
שני הקבלים הסתכסכו בעקבות מחלוקת על תשלומים, ולפי הקבלן מירושלים הפלסטיני וילדיו איימו עליו שהם "לא סופרים אנשים" ושאם הוא יגיע לאתר הבנייה - "ישברו לו את הידיים ואת הרגליים ויזרקו אותו לבור" .
הקבלן הישראלי התכוון כאמור להגיש תלונה, ופנה ליועץ בחברה שלו, שעדכן את מפקדת תחנת המשטרה בבית שמש על כך שהנחה את הקבלן להגיש תלונה - אלא שאז התערב הקצין במנהל האזרחי ביהודה ושומרון, בדרגת סגן אלוף, שניסה להניא אותו מהגשת התלונה בשל תקשורת שמנהלת עמו צה"ל.
הקצין התקשר ליועץ וביקש ממנו שלא תוגש תלונה, בטענה שאותו פלסטיני הוא "איש שיח" שלו. הוא אמר שחשוב לו שהתלונה לא תוגש ושהוא יטפל בנושא. היועץ בתגובה אמר לקצין שיגיד לקבלן לא להגיש תלונה, מתוך אמונה שיפעל להסדרת העניינים.
2 צפייה בגלריה
 איתי סמולינסקי
 איתי סמולינסקי
"התנהלות קלוקלת של קציני צבא". עו"ד איתי סמולינסקי
(צילום: רעות אברהם)
עו״ד איתי סמולינסקי שלח מכתב תלונה בנושא ללשכת הרמטכ"ל, שבו נכתב: "באשר לפנייה מטעם נציג רשמי מטעם רשות צבאית - המנהל האזרחי - שעירב עצמו באירוע והבטיח לסייע לפתור את המחלוקת כמי שמעורב בדברים, הופתענו לגלות כי לא די בכך שנעשה שימוש פסול בתפקיד רשמי מטעם המנהל האזרחי, אלא שהוא אף עשה שימוש פסול בתפקידו כדי להגן על בעל היתר כניסה לישראל למטרות עבודה ולמנוע מאזרח ישראלי לממש את זכותו להגיש תלונה למשטרת ישראל ובכך לשמור על שלמות גופו, וייתכן כי אף שמירה על חייו. לא ייתכן כי בעל תפקיד בצה״ל יעשה שימוש בתפקידו כמגשר בין אזרח ישראלי ואדם בעל היתר כניסה לישראל בשל היותו 'בעל שיח' שלו, או כל הגדרה אחרת״.
מ׳ לא אמר נואש והגיש תלונה במשטרה בגין האיומים, אך זו נסגרה כעבור כמה ימים. ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי התלונה תיבחן כמקובל. גורמים במנהל האזרחי אישרו שאכן התקיימה שיחה בין הקצין לבין מקורבו של הקבלן, שביקש להגיש תלונה במשטרה.
עו״ד איתי סמולינסקי מסר: "להפתעתנו, סכסוך עסקי-כספי שבו חברה יזמית גדולה סירבה לשלם את כספי ביצוע הפרויקט הוביל לשורה של אירועים, בהם איומים חמורים בפגיעה פיזית, שחשפו התנהלות קלוקלת של קציני צבא שהתערבו ברגל גסה בהגנה על אנשי עסקים פלסטינים, והיעדר טיפול של משטרת ישראל במצוקות של אזרחים ישראלים. משרדנו ימשיך וימצה את הטיפול בעניין עד תומו".