ועדת החוקה המשיכה היום (שני) בדיונים על צמצום עילת הסבירות, חרף המבצע שמתנהל בג'נין. במקביל, צפויות במליאה הצבעות על הצעות חוק שנויות במחלוקת, בהן החוק שיאפשר את התמודדותו של בועז יוסף, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, בבחירות בטבריה והחוק שידחה את הבחירות לרבנות הראשית. בקואליציה לא הצליחו להגיע להסכמות עם האופוזיציה והכינו את חברי הכנסת לימים ארוכים במליאה, בהם תידרש נוכחות מלאה: "שריינו מלונות".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
בוועדת החוקה ימשיכו הדיונים על עילת הסבירות
(צילום: שלו שלום)
כאמור, היום ומחר תדון ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) בהצעת החוק לתיקון עילת הסבירות בחוק יסוד: השפיטה, שצפויה לעבור שינויים כך שהפטור מביקורת שיפוטית על מדיניות ומינויים, יחול רק על הממשלה והכנסת ולא על כל נבחרי הציבור כפי שהנוסח קובע כעת. בתום הדיון שהתקיים הבוקר הודיע היו"ר רוטמן כי ההצבעה על עילת הסבירות לקריאה ראשונה תתקיים כבר ביום רביעי.
יו"ר הוועדה רוטמן הצדיק בדיון את נחישותו לקדם את הצעת החוק, ואמר: "יש פוליטיקאים טיפשים, יש פוליטיקאים חסרי יכולת, יש פוליטיקאים חסרי עמוד שדרה וחלשים, אבל מה לעשות, ככה עובדת דמוקרטיה. זה מה שאמרו לנו ג'ון סטיוארט מיל ואדמונד ברק - אם הציבור בחר בהם, הם אלה שנבחרו". לדבריו, "הלוואי שהיה לנו בית משפט עליון שלא צריך להגבילו כי הוא משתמש בחוסר סבירות רק כשהיא קיצונית אבל זה לא כך. זה מה שהבטחנו לבוחרים שלנו".
ח"כ גלעד קריב (העבודה) הוצא מהדיון תוך שהוא צועק לרוטמן: "לא נאפשר לך מחטף חקיקתי. לא נאפשר לך את הביזיון הזה של בליץ חקיקה בשם שלנו. יושבים פה אנשים שצריכים לדבר ודעתם צריכה להישמע. אתה חצוף ובריון".
מובילי מחאת ההייטק נגד המהפכה המשפטית ביקרו את המשך הדיונים במקביל למבצע בג'נין, ומסרו: "בעת שלוחמי צה"ל שומרים על הביטחון של כולנו, זו לא העת לדון בהפיכה המשפטית שקורעת את ישראל ואת צה"ל מבפנים. אנחנו קוראים לשמחה רוטמן לעצור את הדיונים בעילת הסבירות בעת הזו, ולהתלכד סביב הלוחמים. המשך הדיונים יחייב אותנו להמשיך במלחמה אחרת, המלחמה על הדמוקרטיה, כי אין לנו ארץ אחרת".
במקביל, ועדת הפנים בראשות ח"כ יעקב אשר (ש"ס) תצביע על אישור לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק של ח"כ עמית הלוי (הליכוד) לתיקון חוק הבחירות ברשויות המקומיות, אחרי דיון אחד בלבד. ההצבעה על החוק במליאה תתקיים ככל הנראה מחר ובנוסח המקורי. ח"כ הלוי לא היה מוכן לערוך שינויים בנוסח ההצעה - ולמרות ההתנגדות של הייעוץ המשפטי של הכנסת, הייעוץ המשפטי של משרד המשפטים ומשרד הפנים - תחולה החוק תהיה מידית.
מטרת החוק לאפשר לבועז יוסף, מקורבו של דרעי, להתמודד בבחירות המקומיות בטבריה. לפי ההצעה תבוטל ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או על מי שעומד בראש ועדה, להתמודד בבחירות לרשות מקומית שבה כיהן. ההצעה, כאמור, תסייע לראש הוועדה הקרואה של טבריה - יוסף.
3 צפייה בגלריה
דרעי ויוסף. "הצעת החוק חשודה כפרסונלית ומעוררת קשיים"
דרעי ויוסף. "הצעת החוק חשודה כפרסונלית ומעוררת קשיים"
דרעי ויוסף. "הצעת החוק חשודה כפרסונלית ומעוררת קשיים"
(צילם: שלו שלום, אושרי וייצמן)
בדיון שנערך ביום חמישי בוועדה, ח"כ הלוי חזר על עמדתו ואמר: "אנחנו צריכים לתת את המנעד הרחב ביותר לתושבים ואת האפשרות לבחור את מה שהם חושבים שהכי טוב. לא תמיד יש יתרון לראש מועצה ממונה - הוא עושה פעולות שראש עיר לא תמיד עושה ושהתושבים לא תמיד אוהבים. בסוף נסתכל על מנעד המועמדים ונחליט מה טוב ומה לא טוב - זוהי מהותה של הדמוקרטיה".
לדברי היועץ המשפטי של ועדת הפנים והגנת הסביבה עו"ד תומר רוזנר עצם העובדה שלא חלות על ראש ועדה קרואה המגבלות שחלות על המועמדים בהיבט התעמולה, מחדדת מאוד את הקושי המשפטי העולה מהצעת החוק, שעיקרו שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק. לדבריו, קושי זה מתווסף לעניין החקיקה הפרסונלית, שהיא חשודה ובעייתית וסותרת את עקרונות היסוד של המשפט. "מצטברים כאן מספר קשיים שיוצרים קושי משמעותי ולכן המלצתנו לוועדת הפנים היא לקבוע כי ההסדר לא יחול בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות אלה במועד מאוחר יותר", אמר עו"ד רוזנר.
עו"ד עמי ברקוביץ, נציג משרד המשפטים, הציג את עמדת היועצת המשפטית לממשלה: "ההצעה מעוררת קשיים משפטיים. אותו היגיון שעמד ביסוד ההצעה בשנת 2008 ושהוביל לתיקון אותה מבקשת הצעת החוק לבטל, קיים גם כיום". עו"ד ברקוביץ הדגיש: "לפי פסק דין לבנטל ההיגיון של 150 יום לפני מועד הבחירות (המועד שבו צריך להפסיק החלטות מנהליות שמשנות את כללי המשחק בנוגע לבחירות – יום שליפת פנקס הבוחרים, ס"ח) נכון גם בהקשר שלנו. אנחנו חושבים ששינוי כללי המשחק בזמן המשחק עומד בניגוד לעיקרון הבסיסי בדיני הבחירות שנועד להבטיח כללים ודאיים ויציבים שנחוצים ללגיטימיות של הליך הבחירות".
3 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
בקואליציה מתכוננים ללילות לבנים במליאה. "שריינו מלונות"
(צילום: AP)
בשעות אחר הצהריים צפויה לעלות במליאת הכנסת להצבעה בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק לדחיית הבחירות לרבנות הראשית שהובילה ש"ס, בעקבות המורכבות בבחירת הרב הראשי הספרדי. שני המועמדים המרכזיים הם אחיו של יו"ר ש"ס דרעי, יהודה דרעי, ובנו של הרב עובדיה יוסף, דוד יוסף. הצעת החוק תדחה את מועד הבחירות לרבנות, שהיו צריכות להיערך עוד חודשיים, בחצי שנה ותרוויח זמן לדרעי לקבל החלטה בעניין.
לקראת רצף ההצבעות ואחרי שלא הגיעו להסכמות עם האופוזיציה, בקואליציה קראו לחבריה להיערך ללילות לבנים בהם הנוכחות חובה: "השבוע במליאה בשני ובשלישי תהיה חקיקה ממשלתית עד מאוחר - נדרשת נוכחות. יום רביעי - חקיקה פרטית בגיוס. אנא הערכו ללילה בשני ושלישי. מי שצריך נא לשריין מלונות", נכתב בהודעה לח"כים.