הפשיעה ביישובי החברה הערבית ממשיכה להשתולל, ואתמול (שישי) הגיע מניין הקורבנות מאז תחילת שנת 2024 ל-201 בני אדם: בלילה שבין חמישי לשישי נרצח מחמוד קדורה (38), בעל אטליז מהכפר טמרה שבגלבוע, ואחר הצהריים נורתה למוות רויה שעבאן (24) בביתה בשכונת ס"ח בלוד. מתחילת אוקטובר נרצחו 17 אזרחים ערבים. מבין 201 מקרי הרצח שאירעו השנה, רק 27 פוענחו.
תיעוד - שוטר מג"ב יורה לעבר רכב נמלט בנצרת:
תיעוד הירי בנצרת

1 צפייה בגלריה
מחמוד קדורה, רויה שעבאן
מחמוד קדורה, רויה שעבאן
מחמוד קדורה ורויה שעבאן שנרצחו ביום שישי
קדורה (38) היה אב לשלוש בנות, ולפי מכריו הוא נורה גם לפני שנתיים ונפצע באורח בינוני. גם אז לא נעצר חשוד במעשה. קרוב משפחתו סיפר ל-ynet: "הוא חזר הביתה ושם חיכו לו שני רעולי פנים שהיכו אותו במקלות. הוא התעמת איתם והצליח לחשוף את פניו של אחד מהם, וכשהבינו שהוא זיהה אותם, אחד מהם שלף אקדח וירה בו. הוא לא מת במקום, וכשהגיעו אליו הוא סימן שהוא יודע מי הרוצחים, אבל לא הספיק לספר ומת מפצעיו".
תושבים בטמרה הפנו אצבע מאשימה כלפי המשטרה. אחד מהם אמר: "רצחו אדם נהדר שכולנו אהבנו, וזה מראה שכולנו בסכנת חיים. זאת התוצאה של משטרה כושלת. השר מפקיר את מיגור הפשיעה והמפכ"ל כושל בלחימה בה. זה היה ככה גם כשהוא היה מפקד מחוז חוף. איבדנו את אחד הטובים ביותר. מחמוד היה אדם נורמטיבי שלא היה חבר בשום כנופיה. לא ברור מה היה המניע".
גם רויה שעבאן שנרצחה בלוד הייתה אם לשלושה. היא הייתה מאוימת, ובעבר הוצעה לה הגנה מטעם המשטרה וגורמי רווחה. גורם בחקירה סיפר כי סירבה לקבל הגנה, בחרה להישאר בביתה וקרוביה הבטיחו כי הם ערבים לשלומה. לאחר הרצח עוכבו לחקירה 11 מבני משפחתה על מנת לנסות דרכם לדלות פרטים מזירת הרצח שנוקתה. "לא מצאנו כתמי דם או תרמילים בזירת הרצח, ונראה שהמקום גם נשטף", אמרו גורמים בחקירה.
נתוני המשטרה שפורסמו לאחרונה ב-ynet ממחישים את עומק הכשל בטיפול בפשיעה בחברה הערבית בכלל ובשיעור הרציחות בפרט: במשך כמעט שש שנים, מ-1 בינואר 2018 ועד 7 באוקטובר 2023, היוו ערבים אזרחי ישראל 73% מקורבנות מקרי הרצח במדינה. זאת אף שהחברה הערבית מהווה כחמישית בלבד מהאוכלוסייה הכללית.
על-פי הנתונים, מדובר בסך הכול ב-981 אירועי רצח בפרק הזמן המדובר: 712 מהקורבנות היו ערבים, יותר מפי שלושה ממספר הנרצחים היהודים (214). בנוסף נרצחו בישראל בשש השנים הללו 50 אזרחים זרים, ובחמישה מקרים זהות הקורבן או מוצאו לא היו ידועים.
באירוע אחר תועדו בסוף השבוע שוטרי מג"ב יורים לעבר כלי רכב בנצרת. באירוע נפצע גבר באורח בינוני. "בימים אלו קשה לדעת אם מי שנמצאים בניידת הם שוטרים או עבריינים כי הרוצחים מתחזים לשוטרים", אמר תושב העיר. "ככה זה היה ברצח הכפול בכפר קאסם בשבוע שעבר, ככה היה ברצח בירכא לפני כחודשיים וזה קרה בעבר גם ברצח שני אחים מנצרת".
בתגובה לאירוע בנצרת נמסר מהמשטרה: "לאחר אירוע ירי בעיר דווח לשוטרים תיאור רכב שמנסה להימלט. השוטרים ניסו לבצע חסימה בציר אך הנהג החשוד עקף את הניידת בנסיעה ולא נענה לדרישותיהם. בזמן שהרכב עקף את הניידת הבחינו השוטרים כי אחד מיושביו כיוון נשק לעברם. הם חשו סכנה ובתגובה ירו לעבר גלגלי הרכב החשוד על מנת לעצור אותו".