2 צפייה בגלריה
ועדת החוץ והביטחון
ועדת החוץ והביטחון
ועדת החוץ והביטחון
(צילום: רפי קוץ)
הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט, הודה היום (ראשון) כי ישראל סייעה בתקיפות של יעדי דאעש ברחבי המזרח התיכון - וחשף אירוע מ-2015 "שבו התבקשנו לתקוף, ביצענו תקיפה רחבה מאוד יחסית ופגענו בהרבה מאוד אנשי דאעש".
איזנקוט ציין במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS כי "המערכה נגד דאעש הייתה אינטנסיבית ובהרבה יותר ממדינה אחת - עם תוצאות שבחלק מהמקומות עולות על כל דמיון בסוג המבצעים והתקיפות שבוצעו". הוא הוסיף כי "חלק מהפעולות עברו מתחת לרדאר. הצבא עסק במערכה הזאת - אמ"ן, חיל אוויר, יחידות מיוחדות, קשרי חוץ".
2 צפייה בגלריה
שלוחת דאעש בסיני
שלוחת דאעש בסיני
שלוחת דאעש בסיני
לדברי הרמטכ"ל לשעבר, "תופעת דאעש מקבלת אצלנו תפנית ב-2015, ובמהלך 2015 יש אירוע במקום מסוים שאנחנו מתבקשים לבצע תקיפה. מבצעים תקיפה רחבה מאוד יחסית ופוגעים בהרבה מאוד אנשי דאעש". איזנקוט הסביר כי "אין הרבה מדינות בעולם שיודעות לאתר מטרות בגודל של פודיום ולהכניס טיל למטרה ברדיוס של 1,000 ק"מ סביב ישראל. האויבים שלנו ראו את זה, הרוסים ראו את זה, האמריקנים ראו את זה".
איזנקוט סיכם כי "מי שיודע הכי טוב כמה צה"ל פעל ברחבי המזרח התיכון הם אנשי דאעש כי הם שילמו מחירים של מאות של הרוגים ופצועים ונפגעים, והם ידעו מי ידע לעשות את הפעולות האלו". באותן שנים, שנות מלחמת האזרחים בסוריה, ישראל שיתפה פעולה מודיעינית עם המעצמות שתקפו יעדים של דאעש בעיראק ובסוריה באמצעות מודיעין ישראלי.
כבר לפני חמש שנים נחשף ב"ניו יורק טיימס" כי ישראל תקפה פעמים רבות יעדים של דאעש. לפי הדיווח מפברואר 2018, בשנים שלפני כן תקפו כלי טיס של חיל האוויר יותר מ-100 פעמים בשטח מצרים על מנת לסייע לנשיא מצרים עבד אל-פאתח א-סיסי במאבקו נגד שלוחת "המדינה האיסלאמית" בסיני.
הסיוע הישראלי למצרים, כך דווח, החל לאחר הפלת המטוס הרוסי בחצי האי סיני באוקטובר 2015. באסון נהרגו 224 נוסעים ואנשי צוות, רובם אזרחים רוסים.