עדות ראייה מספרות על הירי מחוץ לסורוקה
(צילום: בראל אפרים)

הסכסוך המדמם בין משפחת אל-קסאסי למשפחת אל-טלאלקה שהגיע אמש (ראשון) לפתח בית החולים סורוקה, נמשך כבר קרוב לשלוש שנים אחרי שבסוף 2018 נרצח פהד אל-קסאסי - ומאז הקטטות בעיר בין שתי המשפחות הן דבר שבשגרה.
אחת מהן פרצה אתמול, עוד לפני המהומה בבית החולים סורוקה, בזמן שמשלחת מכובדים הגיעה במיוחד לרהט כדי ליישב את הסכסוך, אחרי שעשתה זאת ביישובים ערביים אחרים. בקטטה נדקרו שניים ממשפחת אל-קסאסי. "זו לא המריבה הראשונה שלהם שמסכנת חפים מפשע", סיפרו ל-ynet תושבים בעיר הבדואית. "התושבים תמיד מתלוננים על הקטטות - אבל אין לזה פתרון".
תיעוד מהקטטה בסורוקה, הערב
6 צפייה בגלריה
ניסיון סולחה בין שתי משפחות בעקבות רצח לפני שלוש שנים
ניסיון סולחה בין שתי משפחות בעקבות רצח לפני שלוש שנים
המפגש ליישוב הסכסוך ברהט, היום
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
זכוכיות מנופצות בכניסה לסורוקה
(צילום: חיים הורנשטיין)
"היינו רוצים שהמשטרה תעצור גם את מי שמסכן את התושבים ברהט", הוסיפו, "אבל היום, כשהירי הגיע לפתח של סורוקה, המשטרה התעוררה ועצרה חשודים. אנחנו רוצים שהמשטרה תפעל ביד קשה נגד כל מי שמחזיק בנשק".
אחרי ש-19 איש נעצרו או עוכבו בעקבות הקטטה, במשטרה חוששים מאלימות בהארכות המעצר בבית המשפט בבאר שבע היום לאור הפוטנציאל הנפיץ בכל מפגש בין המשפחות. משפחת אל-טלאלקה, יש לציין, עזבה את רהט לחורה בעקבות נקמת דם.
בינתיים, בכניסה לבית החולים סורוקה, ישבו אמש המטופלים והמלווים וניסו להבין את שקרה במקום שאמור להיות הכי בטוח. בת שבע שורדקר סיפרה כי הבחינה במתרחש כשעישנה על ספסל מחוץ לבי"ח. "ראיתי שתי חמולות שדיברו ביניהן והיצרים התלהטו. הם התחילו להתקרב אחד לשני ופתאום נשמעו יריות באוויר", שחזרה. "הבת שלי ישבה לידי ונכנסה להיסטריה, בכתה ורעדה. מיד קראו לנו פנימה וביקשו להישאר בפנים. אני מרגישה לא מוגנת. צריך לפעול יותר בנחישות, צר לי שיש את הדברים האלה במדינה".
רותם חכלילי, הוסיפה: "אני מאוד נרעשת. זה מפחיד. לא מרגיש שיש מישהו שאוכף או מסביר את זה, זה לא אמור להיות מחוץ לבית החולים". חכלילי הוסיפה כי היא שמעה את היריות ולא ידעה לאן לברוח. "שומר אחד התלבט אם ללכת ימינה או שמאלה וכמעט דרסו אותו. אבנים נזרקו ולא הייתה פה משטרה בכלל. אני לא מרגישה בטוחה".
"אני צריכה להגיע לבית חולים בשביל טיפול רפואי ובסוף יש פה ירי", אמרה חכלילי, והתריעה: "אזרח יכול למות פה. מי ישלם פיצויים? בנט? אנחנו מפחדים, רוביק (דנילוביץ', ראש העיר - א"ק) יודע לכתוב פוסטים בפייסבוק, אבל בשורה התחתונה - הוא לא עושה כלום. אדון בנט מחמם את הכיסא".
לדבריה, "אזרח חף מפשע יכול למות פה. בטעות, ירי תועה, הוא מת. עכשיו, הם עומדים פה חבורת השחקנים הזו (מדברת על השוטרים - א"ק), לא רוצים לדבר ולא רוצים לתת תשובות. אבל אחר כך המפכ"ל יגיד שהוא נותן הגנה לעיר - איזו הגנה אתה נותן לעיר? איזו הגנה? אני רוצה שמישהו ייתן פה את הדין".
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
כוחות משטרה בכניסה למיון
(צילום: חיים הורנשטיין)
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
זירת הקטטה מחוץ לסורוקה
(צילום: חיים הורנשטיין)
מבקרי בית החולים משחזרים: "אמרו בכריזה שיש ירי"
(צילום: אילנה קוריאל , דוברות המשטרה)

19 בני אדם נעצרו או עוכבו בעקבות הקטטה, וארבעה נפצעו במהלכה באורח קל. מפקד תחנת באר שבע, ניצב-משנה טירן יהוד, אמר כי "ישנם מספר ממצאים בזירה שנבדקים. באופן טבעי, אנחנו מתייחסים בחומרה לאירוע של אלימות בבית החולים ונמשיך לפעול פה בזירה".
בבית החולים הדגישו כי המרכז הרפואי ממשיך לפעול במתכונת רגילה, ומסרו כי לא היו אנשי צוות שנפגעו באירוע. "אנחנו מוקיעים ומודאגים מגילוי האלימות הקשה שאירעה בשטח המרכז רפואי", אמר מנהל בית החולים, ד"ר שלומי קודש. "זו חציית קו אדום ואנו דורשים שיינקטו פעולות נמרצות לשמירה על שלום באי בית החולים וצוותו".

עלייה בפשיעה הבדואית בנגב

הפשיעה בחברה הבדואית בנגב עלתה בחודשים האחרונים לכותרות פעם נוספת, אחרי שורת מקרי אלימות קשים, רציחות, ירי חסר הבחנה שפגע גם בבתי אזרחים לא מעורבים ועוד. בחודש שעבר אף הפגינו אנשי "הוועד להצלת הנגב", קבוצה שהתגבשה בעקבות העלייה בפשיעה, נגד מה שהם מכנים "חוסר המשילות בנגב", ודרשו מהממשלה לפעול להשבת הביטחון. מתחילת השנה נרצחו תשעה אזרחים ערבים בנגב, ו-113 בכל הארץ.
הפשיעה בחברה הבדואית זולגת לתוך באר שבע לא פעם, וראש העיר רוביק דנילוביץ' אף נפגש בנושא עם שר המשפטים גדעון סער בחודש שעבר. דנילוביץ' אמר לסער כי "מערכת המשפט חייבת להתגייס למשימה של החזרת המשילות לנגב ומיגור הפשיעה".
השר הדגיש בפני ראש העיר כי הוא מבין את גודל השעה ומחויב לפעול נגד הפשיעה. דנילוביץ' סירב להתראיין בנושא הירי בבית החולים, ודוברות העירייה מסרה כי המקרה לא קשור כלל לעירייה. "האירוע במתחם בית החולים ומטופל ע"י המשטרה. זה לא קרה בשכונות העיר אלא במתחם בית החולים", נמסר.
6 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ' ראש עיריית עיריית באר שבע ומועמד בבחירות לרשויות המקומיות
רוביק דנילוביץ' ראש עיריית עיריית באר שבע ומועמד בבחירות לרשויות המקומיות
מסרב להתייחס לקטטה בבית החולים. ראש העיר דנילוביץ'
(צילום: עמית שעל)
הממשלה הכריזה מאז הקמתה על מלחמה בפשיעה הערבית, ולא מזמן נעצרו עשרות סוחרי נשק שאותם הפליל סוכן סמוי שהפעילה המשטרה. לצד זאת מקדמת הממשלה חוקים להחמרת הענישה על עבירות נשק, אך לפי שעה לא ניכרת ירידה בפשיעה בחברה הערבית.
בממשלה, לפי שעה, תולים זאת בהיעדר תוכנית אפקטיבית ומסודרת בשנים האחרונות לטיפול בתופעה, ומאמינים כי יש ביכולתם למגר את הפשיעה בחברה הערבית אם המאמצים יהיו ממושכים וממוקדים. במשטרה אומרים דרך קבע כי מלבד אכיפה וענישה, נדרש גם שינוי שורשי מעמיק בחברה הערבית כדי לשים סוף לתופעה.
פורסם לראשונה: 23:13, 14.11.21