עדות אודי הירש במשפט נתניהו
(צילום: משי בן עמי)

המשנה לשעבר של העורך הראשי של אתר "וואלה", אודי הירש, המשיך היום (רביעי) את עדותו במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת תיק 4000, שבו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. הירש תיאר התערבויות בוטות לטובת משפחת נתניהו, וסיפר כי התבקש על ידי מנכ"ל וואלה דאז אילן ישועה להסיר כתבה שלילית על רעיית רה"מ, ולהעלות כתבות בעלות ערך עיתונאי נמוך לדבריו, כמו מפגש נתניהו עם ראש ממשלת יפן שתעלה לכתבה ראשית וכתבת אופנה על שרה נתניהו - בקשה אותה כינה "פקודה בלתי-חוקית בעליל".
עו"ד יהודית תירוש מהפרקליטות חקרה את הירש, שאלה על כתבת האופנה של שרה נתניהו והציגה מיילים ששלח ישועה בנושא תחת הכותרת "טקסט חשוב מאוד", שלו השיב הירש בסרקזם "שולח מועמדות לפוליצר". הירש הסביר במהלך המשפט כי "מישהו ראה במדור אופנה של ynet כתבה שהחמיאה לסטייליסטית של שרה נתניהו. עורך האופנה שלנו לא התלהב מהרעיון שנעשה אייטם דומה אצלנו, סירב לכך בצדק ואיים להתפטר". לדבריו, "בסוף אני הכנתי בעצמי כתבה מכל מיני מגזינים בנושא שאני ממש לא מבין בו, ויצא אייטם שראוי למאכל אדם.
3 צפייה בגלריה
"ישועה ביקש אייטם לא משמעותי, אמרתי לו שזה תלוש והוא ענה 'החלטה שלי'". עדות הירש במשפט נתניהו
"ישועה ביקש אייטם לא משמעותי, אמרתי לו שזה תלוש והוא ענה 'החלטה שלי'". עדות הירש במשפט נתניהו
"ישועה ביקש אייטם לא משמעותי, אמרתי לו שזה תלוש והוא ענה 'החלטה שלי'". עדות הירש במשפט נתניהו
(צילום: שלו שלום, אוהד צויגנברג)
"ישועה ביקש כתבה על אירוע לא משמעותי", אמר הירש בנוגע לדרישה לפרסם כתבה על ביקור ראש ממשלת יפן בישראל, שם לטענת הפרקליטות נתניהו היה מעורב בפניה, שהועברה לישועה וטופלה במעורבות שאול אלוביץ', מבעלי קבוצת בזק שלה שייך וואלה. הירש טען שאין הצדקה עיתונאית לכך שהאייטם יהיה בכתבה הראשית באתר: "מדובר באירוע שלא זכה לתשומת לב חדשותי, והיו עניינים סוערים ברמה הביטחונית עם חיזבאללה. אמרתי לישועה שזה תלוש לגמרי ואפילו את היפנים זה לא מעניין".
במהלך המשפט הוצגה התכתובת שבה ישועה ביקש "כתבה משמעותית בראשית, ותודיע לי לפני אני רוצה לעבור על זה - חשוב לי מאוד". הירש הביע את התנגדותו לכך שהכתבה תהיה בראשית, אך ישועה כתב לו "אין לי כוונה להיכנס למשא ומתן מתיש כל פעם, ההחלטה היא שלי", הירש השיב: "אני חושב על טובת וואלה". לדברי הירש, "מנכ"ל לא אמור להתערב במקרים כאלה. זה אמור להיות שיקול דעת של העיתונאי ושל העורכים. הוא התערב המון פעמים ואמר לי 'תראה עושים דברים חשובים במישור המדיני, למה לא לפרגן? תעשה את זה כי אני אומר, זה לא החברה שלך'".
לבסוף אמר הירש כי "ישועה דרש וזה קרה לזמן קצר, ראש ממשלת יפן פגש את נתניהו זה לא כותרת של אתר חדשות אלא מבזק". השופט משה בר-עם שאל אם ייתכן שיש משמעות לאירוע הזה, והירש השיב "יכול להיות".
3 צפייה בגלריה
אילן ישועה בעדות בבית המשפט המחוזי בירושלים
אילן ישועה בעדות בבית המשפט המחוזי בירושלים
"ישועה כתב להירש בנודע לאייטם: 'צריך לעוף מכל מקום'". אילן ישועה מעיד במשפט נתניהו, ארכיון
(צילום: רפי קוץ )
במהלך המשפט העיד הירש על אירוע נוסף שהתרחש בחודש ינואר 2015, אז נדרש להסיר כתבה בנושא עדויות של עובדי המעון נגד שרה נתניהו. לפי טענת הפרקליטות, נתניהו היה מעורב בדרישה להסיר את הכתבה. ישועה כתב להירש: "צריך לעוף מכל מקום". הכתבה נמחקה, אך אתר "העין השביעית" פנה לוואלה בתהייה מדוע מחקו את האייטם שכותרתו "העדויות נחשפות: גברת נתניהו צעקה והשפילה עובדים". הירש אמר כי קיווה שישימו לב שידיעות בוואלה נעלמות בלי שום סיבה הגיונית, מכיוון שמדובר לדבריו "בדברים קטסטרופליים ברמה העיתונאית שהמיטו חרפה על האתר".
הירש התייחס גם לפרשת הבקבוקים של שרה נתניהו, אז הורידו ידיעה נוספת באתר, והוא שלח לישועה כי "כתבים קיבלו ריקושטים קשים ממפלגות אחרות על הורדת הידיעה מדף הבית, והם חוששים שיפסיקו לשתף פעולה איתם". הוא הוסיף: "התבקשתי להוריד ידיעה ראשית על מחנה הרצוג ולבני שהתבטאו נגד הליכוד. קצב הורדת הידיעות באותם ימים פגע באתר כלפי חוץ וגם בקשרי הכתבים עם המסוקרים. כשמעלים ידיעה לדף הבית ומסירים אחרי זמן קצר זה כמעט כמו לא לסקר את האירוע, החדשותי והמשמעותי שאפילו ישראל היום שהזדהה עם נתניהו סיקר".
בחודש מרץ 2015 הוסר מגזין סוף השבוע של וואלה לטובת הורדת כתבת פרופיל על מני נפתלי. לפי האישום, המגזין הוסר במעורבות ישועה ובידיעת אלוביץ', והכתבה פורסמה בהמשך בנוסח שונה ובחשיפה מצומצמת. "ישועה הורה להסיר את המגזין כולו – אירוע מאד חריג. האייטם נעלם כלא היה", אמר הירש. במהלך המשפט הוצגה הודעה ששלח ישועה להירש: "אני מבקש לא לעסוק ב-48 השעות הקרובות במני".
3 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ
שאול אלוביץ
"ישועה רצה שנעשה שיחה עם אלוביץ' לגבי ריאיון של נתניהו". אלוביץ' בבית המשפט, ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ)
הירש סיפר על ריאיון שבוצע עם ראש הממשלה שבוע לפני הבחירות, ועורר את זעם נתניהו, ואמר כי "ישועה התקשר וביקש שאערוך שם כמה דברים, השבתי בשלילה כי לא התעסקתי בנושא. הוא רצה שנעשה שיחה עם אלוביץ' גם לגבי עריכת הווידיאו אבל בסוף זה לא יצא לפועל. היה ברור שיש משבר". הוא הוסיף: "התקיים ריאיון עיתונאי ויש דרישה מלשכת ראש הממשלה, כנראה שישועה תקשר אותה אלינו, לערוך החוצה חלקים מהריאיון. היו תחושות קשות על ההתערבות הזו".
הירש הדגיש כי "מנכ"ל גוף תקשורת לא אמור לקחת חלק בעבודה העיתונאית שלו ולא להיות מעורב. הוא יכול לנהל דיאלוג כללי". וסיפר כי היה בקשר בעיקר עם ישועה, "עם אלוביץ' לא החלפתי מילה. לגבי ניר חפץ היה אירוע שנודע לי שהוא מספר לאנשים על כך שהוא יכול להשפיע על מינוי ראש מחלקת החדשות באתר. הוא הציע את שי מגל המשנה למנכ"ל, וחשבתי שהוא לא מתאים. היו להם יחסים קרובים והכוונה די שקופה - שיהיה קרוב לראש מחלקת החדשות. המינוי בסוף לא יצא לפועל".
על "תחקיר וואלה" שפרסם העיתונאי גידי וייץ מעיתון "הארץ", שם נחשפו לראשונה הקשרים בין נתניהו לוואלה ולאלוביץ', סיפר הירש כי "היה במערכת לחץ לקראת התחקיר של וייץ. התקבלו בקשות לתגובה וכל מיני דרישות מאילן ישועה, והתבקשתי להראות את הטורים שלי נגד נתניהו כדי להראות שכן מבקרים אותו באתר".
תירוש הקריאה הצעה לתגובה אפשרית ששלח לישועה עקב תחקיר "הארץ", שם דיבר על "סיקור הוגן". הירש השיב כי "הבכירים באתר התבקשו לשלוח תגובה כי אנחנו יודעים לנסח דברים. וייץ פנה אליי לפני זה וסיפרתי לו מה אני חושב על האתר, הייתי חלק מהמערכת וכתבתי תגובות בניסוח סטנדרטי לגבי משהו עוין שהתפרסם עלינו". הוא הוסיף: "זו לא עדות בשבועה. לא הייתה כוונה להגיד כן אתם צודקים יש פה סיקור מוטה לטובת נתניהו. הכתבה של וייץ הייתה די מדויקת".
עדותו של ישועה, ארכיון
(צילום: גלעד מורג)

סנגורו של אלוביץ', ז'ק חן, הציג בתחילת החקירה הנגדית את דבריו של ישועה, שאמר על הירש כי "אם תהיה לו הזדמנות הוא יכתוב נגד נתניהו". הירש השיב: "לאורך השנים כתבתי טורים ביקורתיים גם על זהבה גלאון ואריק שרון. עבדתי בלא מעט כלי תקשורת, ויש מבחינתי הפרדה מוחלטת בין דעות בנושאים לבין המסגרת שבה אני מתפקד כעורך.
"הייתי אחראי בוואלה על עריכת המדורים שאינם חדשות. לי אישית כתבות שאני כותב, לא קרה שידיעות שליליות על נתניהו נעצרו בהוראת אלקלעי", אמר הירש, והוסיף: "היו מקרים שבהם התבקשתי להוריד ידיעות שליליות על נתניהו כמו שראינו". חן הציג טור שכתב הירש, שם נכתב על נתניהו "רוקח המזימות הכושל מקיסריה", ואמר כי "ישועה העיד שסביר להניח שתיעבת את נתניהו". הירש השיב: "לא מאשר את זה שתיעבתי אותו. ישועה בכל מה שקשור לעיתונות הוא אדם בזוי ואין לי עניין בדבריו".
חן שאל את הירש האם ישועה דיבר איתו על הקלות שבזק זקוקה מנתניהו, והעד השיב כי "הוא דיבר כמה פעמים על אירועים רגולטוריים. כל פעם שישועה ביקש משהו, הדינמיקה הייתה - עכשיו יש אירוע רגולטורי של בזק, נעבור את זה ואז הדברים ישתפרו". לדבריו, "כשמחינו על זה אמרו לנו 'יש אירוע כזה, אל תסכנו אותו'. הלוואי שזה לא היה קורה. דיברתי עם ישועה על הנושא, והוא אמר לי משהו בסגנון של 'אנחנו גוף של בזק ויש להם אינטרסים, יש להם כרגע משהו אז אנחנו צריכים להוריד פרופיל'. לא יודע על איזה אינטרסים הוא דיבר".
סנגורו של אלוביץ' הציג ציוץ שפרסם אבי משולם, בעבר עורך וואלה והיום עורך ידיעות אחרונות ו-ynet, שבו כתב כי "הייתי עורך בוואלה בשנת 2010. אין גורם שישועה לא נבהל ממנו וניסה להשפיע בגללו על המערכת. לא היה יום שהוא לא ניסה להוכיח שהוא העורך ולקה בפאניקה מכל זב חוטם. ההבדל הוא שבזמנו פשוט נלחמנו ונתנו ברקסים". הירש השיב על הציוץ ואמר: "ישועה בז לעיתונאים ולעיתונות, אין לו עצם עיתונאית אחת בגופו ופניות מחוץ למערכת אני וניב הדס היינו מקבלים. נאור ציון צלצל לישועה איך לא הזכרנו אותו כאחת מההצלחות של ערוץ 10 וישועה נרעש מזה, אבל הטור לא ירד".
לפי האישום נגד נתניהו, בין שנת 2012 ל-2017 היו לו ולאיש העסקים שאול אלוביץ', מבעלי קבוצת בזק, שלה שייך האתר "וואלה", מערכת יחסים של "תן וקח". קשר אינטנסיבי ותדיר במסגרתו הפנו נתניהו ובני משפחתו, בידיעתו, לבני הזוג אלוביץ', דרישות שונות לאופן הסיקור שלהם ב"וואלה", ואף דרשו דרישות הנוגעות לסיקור יריביו. בני הזוג אלוביץ' הפעילו לחץ כבד ומתמשך על מנכ"ל "וואלה", אילן ישועה, להיענות לדרישות אלה. ישועה הנחה את העורכים והעיתונאים של "וואלה" לשנות פרסומים באתר באופן התואם את דרישותיהם של משפחת נתניהו.