זמן קצר אחרי מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר הקים משרד ההגנה של טייוואן כוח משימה מיוחד. המטרה – לבחון את כל ההיבטים מהתפתחות המלחמה בין ישראל לחמאס, מתוך רצון לוודא שהם לא שבויים בקונספציה ולא יהיו מופתעים כמו שישראל הייתה באותה השבת.
התרגיל הסיני השבוע ליד טייוואן
(צילום: רויטרס)

"אנשים כמוני מכירים את האיום מסין, אבל הדור הצעיר מעולם לא חווה סוג כזה של איום לפני כן", סיפר בריאיון ל-ynet סגן שר החוץ טיין צ'ונג קוואנג. "אנשים כמוני, בגילי, תמיד מוכנים מפני האיום הסיני. אבל הצעירים חיים בעולם אחר, הם מעולם לא חוו אסון מלבד אסונות טבע ואנחנו צריכים להזהיר אותם".
את המסר הם מנסים להעביר בעזרת הפלישה הרוסית לאוקראינה, והמלחמה המתמשכת במדינה, וגם באמצעות המלחמה שלנו מול חמאס. "אנחנו מנסים לומר לצעירים – היום אלה ישראל ואוקראינה, מחר זו יכולה להיות טייוואן ולכן אתם צריכים להתכונן".
אם מלחמות של אחרים לא היו תזכורת מספיק טובה, באותו הבוקר שבו נערך הריאיון עם קוואנג פתחה סין בתרגיל צבאי נרחב סביב טייוואן. במסגרת התרגיל, שנעשה בפעם השלישית, תרגלו הכוחות הסיניים מצור על טייוואן ותקיפה של יעדים צבאיים חשובים. זה קורה שלושה ימים בלבד לאחר השבעתו של הנשיא החדש לאי צ'ינגדה, שכמו קודמתו מתנגד לאיחוד עם השלטון הקומוניסטי בסין.
3 צפייה בגלריה
האי ג'ינמן שנמצא בשליטת טייוואן נראה באופק מחופי סין היבשתית בצל תרגיל שבו פתח באזור הצבא הסיני
האי ג'ינמן שנמצא בשליטת טייוואן נראה באופק מחופי סין היבשתית בצל תרגיל שבו פתח באזור הצבא הסיני
צופים מהחוף בטייוואן על התרגיל הסיני
(צילום: Greg Baker / AFP)
הרוחות באי חלוקות עד כמה התרגילים מאיימים ויש חשש אמיתי לפלישה של סין למדינה. ג'ון לו, סטודנט מקומי, טען שהתוקפנות הסינית מדאיגה ו"יש חשש ממלחמה". מנגד, צ'ן יון, בעלת חנות במרכז טייפה, לא ממש מודאגת. גם כשמזכירים את האופטימיות באוקראינה לפני הפלישה הרוסית היא לא משנה את תשובתה. "יהיה שלום, לא תהיה מלחמה", היא אמרה בביטחון.
"התרגילים של סין מהווים הפגנת שרירים לממשלה החדשה", אמר סגן שר החוץ קוואנג. "צריך להבין, עכשיו יש קונצנזוס רחב בכל העולם איך להבטיח את הביטחון, השלום והיציבות בטייוואן. מעשים כאלה מסכנים את השלום והיציבות. אנחנו לא פרובוקטיביים, היעד המרכזי שלנו הוא לשמור על הסטטוס קוו. התרגילים האלה שסין מבצעת מנסים להרוס אותו".

"למדנו מישראל את ההתגייסות של בני הברית"

המועד של התרגילים לא היה מקרי. שלושה ימים קודם לכן השתתפתי בעצמי בטקס ההשבעה של נשיא טייוואן החדש לאי צ'ינגדה. בנאום ההשבעה הוא קרא לסינים להימנע מאיומים על האי השכן: "באמצעות עמידה זה לצד זה, עם מדינות דמוקרטיות אחרות, נוכל ליצור קהילה גלובלית שלווה שיכולה להפגין את עוצמת ההרתעה, למנוע מלחמה ולהשיג את מטרתנו – שלום באמצעות עוצמה".
בסין לא ממש מוותרים על השליטה באי שאליו נמלטה ממשלת "הרפובליקה של סין", אחרי שנחלה תבוסה במלחמת האזרחים ב-1949 מול המפלגה הקומוניסטית של מאו דזה-דונג. למרות שרוב תושבי טייוואן מתנגדים לחיות תחת השלטון הסיני, בבייג'ינג מעולם לא זנחו את האפשרות להשתלט בכוח על האי. הנשיא שי ג'ינפינג אמנם קרא לנהל תהליך של "איחוד בדרכי שלום", אך באותה נשימה הבהיר שהשתלטות של סין על טייוואן היא "בלתי נמנעת".
3 צפייה בגלריה
נשיא טייוואן לאי צ'ינגדה ( וויליאם לאי )  מבקר בבסיס צבאי בצל תרגיל שבו פתח צבא סין בסמוך לאי
נשיא טייוואן לאי צ'ינגדה ( וויליאם לאי )  מבקר בבסיס צבאי בצל תרגיל שבו פתח צבא סין בסמוך לאי
הנשיא החדש של טייוואן מבקר בבסיס צבאי. מועד התרגיל הסיני לא מקרי
(צילום: REUTERS/Ann Wang)
"אם בעבר היית שואל אנשים פה, חצי היו עונים שהם סינים וחצי טייוואנים. היום יותר מ-70% יגידו שהם טייוואנים, נקודה", טוענים המלווים שלי מטעם הממשלה בטייפה. "בעבר 40% מהייצוא שלנו היה לסין, אבל היום כבר לא. מאז 2016 אימצנו מדיניות חדשה כדי לגוון את המדינות שאנחנו עושים איתן עסקים, והייצוא לסין ירד".
בטייוואן מסתכלים גם על אי שכן שהיה במצב דומה, ובחר לשתף פעולה עם הסינים. "סין הבטיחה מדינה אחת ושתי מערכות, והונג קונג עברה לסין. היא הבטיחה שלא תשנה את המערכת בהונג קונג במשך 50 שנה לפחות, ומה קרה? הם שינו את כל המערכת שם", תיאר סגן שר החוץ קוואנג. "היום הם מציעים את אותו המודל לטייוואן, אבל הם פישלו. בסופו של דבר ההבטחות של סין ריקות. זה מצער מה שקרה להונג קונג, אבל טייוואן למדה את הלקח".
3 צפייה בגלריה
חגיגות השנה האזרחית החדשה בהונג קונג
חגיגות השנה האזרחית החדשה בהונג קונג
חגיגות השנה האזרחית החדשה בהונג קונג. "טייוואן למדה את הלקח"
(צילום:AFP)
"ברור לנו שסין הרבה יותר גדולה והרבה יותר חזקה. אנחנו יודעים את זה, אבל לנו יש יותר תמיכה בעולם הדמוקרטי". הבכיר הטייוואני ממהר להבהיר שהמשמעות של מלחמה באזור תשפיע על העולם כולו: "50% מהסחורות בעולם עוברות באזור הזה, כך שמצור על טייוואן עלול להשפיע על הרבה מדינות באזור. בנוסף, הסינים יכולים לנהוג בבריונות כלפי מדינות אחרות, ולכן העולם צריך לקחת את זה לתשומת ליבו".
וזה עוד לקח שלמדו הטייוואנים מהמלחמה הישראלית נגד חמאס. "המתקפה של 7 באוקטובר פגעה לא רק בישראל, אלא באזור כולו. היא יצרה תגובות שרשרת כמו בים האדום", אמר קוואנג. "אנחנו לומדים ממה שקרה בישראל בכל מה שנוגע לשיתוף פעולה בינלאומי והתגייסות של בני ברית".

"הטכנולוגיה הישראלית – בדיוק מה שצריכים"

הטייוואנים מזדהים מאוד עם התחושות בישראל בעקבות 7 באוקטובר. מבחינתם, זה רק חידד את זהות הערכים בין המדינות, את ברית הדמוקרטיות הליברליות שמקדמות זכויות אדם. אחרי מתקפת הפתע של חמאס, טייוואן יצאה מגדרה כדי לחבק את ישראל וגינתה בחריפות את המעשים של חמאס.
"אנחנו גינינו בחריפות את המתקפה של חמאס. עמדתנו נגד טרור ברורה. כל התקפה על-ידי טרוריסטים היא מגונה, בדיוק כמו שכשצפון קוריאה משגרת טילים אנחנו מגנים את זה בכל לשון", אמר סגן שר החוץ קוואנג.
סגן שר החוץ טייוואן טיין צ'ונג קוואנגסגן שר החוץ טיין צ'ונג קוואנגצילום: משרד החוץ של טייוואן
זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה נציגת טייוואן בישראל, אבבי לי, גייסה תרומות ביותר ממיליון דולר לישראל. חלקן הועברו כחבילות מזון למשפחות מפונות וחלקן תרומות של ציוד למד"א ולכיתות הכוננות ברשויות המקומיות.
לא כולם בפרלמנט בטייפה אהבו את ההתגייסות המלאה הזאת. מספר חברי אופוזיציה העלו שאליתות לאיזו יחידות בצה"ל הגיעו התרומות מטייוואן. היו גם לא מעט הפגנות נגד ישראל באי, אך מנגד גם לא מעט אירועי סולידריות גדולים. האחרון שבהם היה בסוף השבוע שעבר ואורגן על-ידי הקהילה הנוצרית בטייפה.
הפעילות הצבאית של ישראל בליל המתקפה האיראנית הותירה חותם משמעותי על האנשים בטייוואן. "הטכנולוגיה הישראלית מדהימה, זה בדיוק מה שאנחנו צריכים", אמר אחד המלווים הטייוואנים שלי. אבל גם הוא יודע שאין סיכוי שישראל תספק סיוע צבאי לטייוואן. הדבר האחרון שישראל צריכה עכשיו זה להסתבך עם הסינים. ישראל כבר דחתה בעבר בקשה טייוואנית להדריך אותה כיצד להחזיק מערך מילואים פעיל, דבר שישראל מתמחה בו.

"פיתחנו דמוקרטיה, ואנחנו נשמור על זה"

בטייוואן חוששים מהידרדרות המצב ונערכים למלחמה. הממשלה בטייפה האריכה את שירות החובה לצעירים בצבא – מארבעה חודשים לשנה. "זה הצעד הראשון שנקטנו, כדי שהצעירים יבינו שזה איום אמיתי ושעלינו לקחת אותו ברצינות רבה".
לפי פרסומים שונים, הצבא הסדיר עומד על כ-180 אלף חיילים ומחזיק בכ-1.7 מיליון חיילי מילואים. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה עורכים בטייוואן אימונים נרחבים לכוחות המילואים כדי לשמור על הכשירות. לפי סקרים שנערכו במדינה, 73% מהאזרחים הצהירו שיגנו על האי במקרה של פלישה סינית.
במקביל, הממשלה מקדמת גם צעדים הגנתיים. ברחובות הבירה טייפה הוצבו שלטים שמראים את מיקום המקלט הקרוב. לא מזמן קיבלו התושבים הודעת SMS שהתריעה על שיגור טיל סיני או לוויין במרחב, הודעה שהטייוואנים לא רגילים לקבל.
האסטרטגיה המרכזית של טייוואן היא הרתעה והגנה – פחות התקפיות. הצבא מתחדש בימים אלו בנשק מערבי ונערך לתרחישים של פלישה סינית לאי. רק לאחרונה אישר הקונגרס האמריקני חבילת סיוע של שמונה מיליארד דולרים. התמיכה הדו-מפלגתית בסיוע לטייוואן הייתה גדולה מזו שאישרה את חבילת הסיוע לישראל. עובדה שמעודדת לא מעט את טייוואן.
במקביל, הממשלה הגדילה את ההשקעה בביטחון מ-2% מהתל"ג ל-2.5% בשנה שעברה. אבל זה לא נעצר שם, מפלגת השלטון שואפת להגדיל השנה את ההשקעה עוד יותר, כך שתעמוד על 3% מהתל"ג.
"אנחנו שומרים על ערנות, בונים את ההגנה העצמית שלנו ומנסים לגרום לעולם להבין היכן אנחנו עומדים", סיכם סגן שר החוץ קוואנג. "פיתחנו דמוקרטיה, זכויות אדם, כלכלה משגשגת – ואנחנו מתכוונים לשמור על זה".