ברקע הדיון בהאג בהאשמותיה של דרום אפריקה כי ישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הערב (יום חמישי) כי "הצביעות של דרום אפריקה זועקת לשמיים". נתניהו הדגיש כי "ראינו היום 'עולם הפוך' - ישראל מואשמת ברצח עם בשעה שהיא נלחמת ברצח עם", ותקף: "איפה הייתה דרום אפריקה כשמיליוני בני אדם נרצחו ונעקרו מבתיהם בסוריה ובתימן, ועל ידי מי? על ידי השותפים של החמאס".
3 צפייה בגלריה
 בינימין נתניהו, בית הדין לצדק ב האג הולנד
 בינימין נתניהו, בית הדין לצדק ב האג הולנד
"נמשיך להדוף את השקרים ולהגן על עצמנו". נתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום, EPA/REMKO DE WAAL)
נתניהו אמר: "אנחנו נלחמים במחבלים, ואנחנו נלחמים בשקרים. ישראל נלחמת נגד מחבלים רצחניים שביצעו פשעים איומים נגד האנושות: הם טבחו, אנסו, שרפו, ביתרו, וערפו ילדים, נשים, קשישים, צעירים וצעירות. ארגון טרור שביצע את הפשע הנורא ביותר נגד העם היהודי מאז השואה, ועכשיו יש מי שבא להגן עליו בשם השואה". ראש הממשלה חזר והדגיש ש"צה"ל, הצבא המוסרי ביותר בעולם, עושה הכל כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, ומואשם על ידי נציגי המפלצות ב"רצח עם'".
ראש הממשלה סיכם כי "אנחנו יודעים איפה אנחנו נמצאים - נמשיך להילחם במחבלים, נמשיך להדוף את השקרים ונמשיך לשמור על זכותנו הצודקת להגן על עצמנו ולהבטיח את עתידנו - עד לניצחון המוחלט".
טיעוני דרום אפריקה נגד ישראל בהאג
(צילום: UN)

מוקדם יותר היום נפתח הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שבו דרום אפריקה שטחה את טענותיה כי ישראל מבצעת מעשים שאופיים "רצח עם" ברצועת עזה, מתוך מטרה להביא את בית הדין להוציא צווים שיורו לישראל לעצור את המלחמה. מחר יציגו הנציגים הישראלים את טיעוני ההגנה בפני הרכב השופטים הבינלאומי. מחוץ לאולם נערכו הפגנות בעד ונגד ישראל. התובעים הציגו בין היתר ציטוטים של נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וסגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי ש"קרא למחוק את הרצועה מעל פני האדמה".
דקות לאחר שהסתיים הדיון, משרד החוץ הגיב על האשמות דרום אפריקה נגד ישראל ותקף כי "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות". במשרד החוץ כינו את דרום אפריקה, "הזרוע המשפטית של חמאס", וטענו כי נציגיה הציגו "באופן מעוות את המציאות בעזה מאז טבח 7 באוקטובר, תוך התעלמות מהעובדה שמחבלי החמאס חדרו לישראל, רצחו, הוציאו להורג, טבחו, אנסו וחטפו אזרחים ישראלים, רק בשל היותם ישראלים, בניסיון לבצע ג'נוסייד".
בהודעה תקפו את התובעים הדרום אפריקאים וקראו להם "נציגי חמאס". "‏דרום אפריקה מבקשת לאפשר לחמאס לחזור ולבצע את פשעי המלחמה, הפשעים נגד האנושות ופשעי המין שבצעו בשבעה באוקטובר שוב ושוב כפי שהצהירו מנהיגיו. ‏נציגי החמאס בבית הדין, עורכי הדין הדרום אפריקאים, מתעלמים גם מהעובדה שהחמאס משתמש באוכלוסייה האזרחית בעזה כמגנים אנושיים ופועל מתוך בתי חולים, בתי ספר, מחסות של האו"ם, מסגדים וכנסיות בכוונה לסכן את חייהם של תושבי רצועת עזה.‏
דובר ראש הממשלה לתקשורת הזרה, מארק רגב, התראיין הערב לסקיי ניוז בערבית, וחזר גם הוא על אמירת משרד החוץ כי "דרום אפריקה פועלת כעת כזרוע חוקית עבור חמאס". רגב הדגיש: "נציג את כל הטיעונים נגד התביעה של דרום אפריקה בפני בית הדין הבינלאומי. מי שתוקף את ישראל צריך לדעת שנגיב בכוח".

"אין מלחמה צודקת או מוסרית יותר

במקביל, שר הביטחון גלנט קיים היום הערכת מצב במרחב גבול עזה ותצפית על השכונות המזרחיות של ח'אן יונס, והעיירה חירבת אחזעה, יחד עם מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן ומפקד אוגדת עזה, תת אלוף אבי רוזנפלד. בהמשך הוצגו לשר ההתקדמויות בפעילות הכוחות הפועלים, בגזרת חאן יונס מעל ומתחת לקרקע.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב במרחב הגבול
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב במרחב הגבול
גלנט בהערכת מצב במרחב הגבול
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב במרחב הגבול
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב במרחב הגבול
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט בגבול הרצועה
(צילום: אלעד מלכה)

גלנט אמר כי "אני מתרשם מאוד מפעולתם הנחושה, האחראית והרצינית של הכוחות. אם מישהו שאל את עצמו האם המלחמה נמשכת, כדאי שיגיע הנה ויראה מה כוחות צה"ל עושים. יש הרבה מאוד כוחות פנימה, מערבה מכאן, שפועלים בתוך חאן יונס בצורה מאוד מאוד מרשימה, מעל הקרקע ומתחת לקרקע.
״ביום הזה אני רוצה לומר משהו נוסף, אין מלחמה צודקת יותר, אין מלחמה מוסרית יותר, אין צבא מוסרי יותר, שאחרי שפגעו, והרגו, ורצחו, ועינו את הילדים והנשים שלו - הוא עדיין מבחין כל יום בין אלה שמעורבים וצריך לחסל אותם, לבין אלה שאינם מעורבים שאנחנו מנגישים להם סיוע המוניטרי – תרופות, ומזון, ומים, כדי להפריד בין מי שהוא אוכלוסייה אזרחית לבין מחבלים רוצחים שפלים שאנחנו נרדוף אותם עד האחרון שבהם".