המצב במשגב עם לאור הלחימה
(צילום: אביהו שפירא)

יישובי הגליל הפרוסים לאורך גבול לבנון הפכו ביממה האחרונה ליישובי רפאים. למעט כוחות גדולים של צבא שהוצבו בין בתי הקיבוצים והמושבים, נותרו בהם תושבים מעטים. ביישובי הגליל העליון על הגבול נשארו רק כ-25% מהתושבים וביישובי מטה אשר שבגליל המערבי אפילו פחות מכך. התושבים, למודי ניסיון מחדירות חמאס מגבול עזה, לא חיכו להפעלת פקודת הפינוי הרשמית והמסודרת של צה"ל והצביעו ברגליים. "אנחנו ממשיכים לעודד תושבים לצאת מהאזור", מסרו אמש במועצה האזורית גליל עליון.
אירועי הדמים והטבח בעקבות פריצת לוחמי החמאס ליישובי עוטף עזה, החזירו לא מעט מוותיקי קיבוץ משגב עם, הצמוד לגבול, 43 שנים לאחור – אל חורף 1980 שבו פרצו חמישה מחבלים מלבנון והשתלטו על בית הילדים ותפסו אותם כבני ערובה. באירוע נרצחו מבוגר וילד מבני הקיבוץ, ונהרגו חייל צה"ל וכוח של סיירת מטכ"ל וסיירת גולני הצליחו לנטרל אותם ולהביא לסיום האירוע.
2 צפייה בגלריה
חיילים במטולה
חיילים במטולה
חיילים במטולה
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
"זה היה אחר לגמרי ממה שקורה היום", סיפר ל-ynet אריה גידו, תושב הקיבוץ שהצטרף לכוח סיירת גולני בניסיון הפריצה הראשון לבית הילדים. "מה שקורה היום – אפילו קטסטרופה זו מילה עדינה בשביל לתאר את מה שקורה – זה הרבה הרבה יותר גרוע ממה שקרה פה וקיצוני, כך שאין לי אפילו הגדרה למה שקורה בדרום". הוא אומר כי חדירת המחבלים ב-1980 הייתה במציאות אחרת מזו שיש היום, וכי הוא לא חושש: "אני מפקד כיתת הכוננות. משגב עם זה המקום הכי טוב בעולם ואנחנו לא עוזבים".
עפר (פושקו) מוסקוביץ אומר כי אירועי הטבח בדרום החזירו את הזיכרונות לוותיקי הקיבוץ: "הטראומה הזאת צרובה בכל חברי המשק שהיו אז, ובגלל זה עד היום יש רגישות מסוימת לכל נושא של חדירות ומצבים כאלו ואחרים". אריה וכרמלה סאצ'י טענו מנגד: "זה ממש לא עשה לנו דז'ה וו". שלא כמו מרבית חבריהם לקיבוץ, הם לעת עתה מסרבים לעזוב אותו: "הבנות שלנו ביקשו שנעזוב אבל בת אחת גרה בעוטף עזה והדאגות היו כלפיה בעיקר. אנחנו בית לא עוזבים. יש פה מלא צבא ואנחנו מרגישים בטוחים".
הקריאה להתפנות מיישובים הסמוכים לגבול לבנון, נזכיר, נשמעה כבר אתמול בעקבות ירי פצצות המרגמה של חיזבאללה לעבר מוצבי צה"ל, ירי בעקבותיו צה"ל תקף את האוהל שהקים חיזבאללה בשטח ישראל. היום המתיחות בצפון הגיעה לשיאה בעקבות חילופי אש עם חוליית מחבלים שחדרה מדרום לבנון לגליל המערבי. שלושה מחבלים חוסלו וחמוש נוסף נמלט. בחילופי האש נפצעו שישה ישראלים, בהם שניים במצב קשה ואנוש. בג'יהאד האיסלאמי לקחו אחריות על הפעולה ובחיזבאללה הכחישו מעורבות – אבל צה"ל הפציץ יעדים של הארגון, ובלבנון דווח ששלושה מאנשי חיזבאללה חוסלו באותן הפצצות. בהמשך הודיע צה"ל על שיגורים מלבנון, ללא נפגעים. חיזבאללה לקח אחריות על השיגורים, ובתגובה צה"ל ירה שוב לשטח לבנון.
2 צפייה בגלריה
דיווח כי צה"ל תוקף בעייריה מרווחין
דיווח כי צה"ל תוקף בעייריה מרווחין
תקיפות צה"ל בלבנון
כשברקע החשש מעימות רב-זירתי, בישראל העבירו מסרים ולפיהם אם חיזבאללה יצטרף למלחמה לצד חמאס, חסן נסראללה ייאלץ להתמודד עם מלוא עוצמתו של צה"ל, בסיוע הכוח הימי האמריקני שעושה את דרכו למזרח הים התיכון. במסרים שהועברו לנסראללה מהצד הישראלי, באמצעות בכירים בממשלת צרפת, הוא הוזהר שהצטרפותו למערכה תביא לכך שישראל אף תשקול, בסגנון "בעל הבית השתגע", לפגוע בבעל הברית החשוב שלו – נשיא סוריה בשאר אסד, ודמשק גם תיהרס כמו הדאחייה. במילים אחרות, בניסיון להרתיע את נסראללה, ישראל משתמשת בכוח האמריקני ובאיום על המשטר הסורי, כולל על ביטחונו האישי של אסד, עד כדי חיסולו.