ביום הראשון של השבעה על סנ"צ אבי עמר קיבלו בני משפחתו מזכרת מרגשת במיוחד: הצילום האחרון שלו, ובו הוא מונצח כשהוא כורע ברך, מחבק, מלטף ומרגיע בחיבוק אבהי חייל צה"ל שהמראות הקשים שברו אותו.
"אין לנו מושג מי צילם, רק דאגו שהתמונה תגיע אלינו", מספר אחיו, ליאור עמר. "התמונה צולמה כשעה לפני שנפל בקיבוץ בארי. התמונה האחרונה של אבי מתארת בדיוק מי זה אבי הלוחם שאיבדנו. מצד אחד הוא עוטף ומחבק בחוזקה ובעוצמה את לוחם צה"ל שנכנס להלם קרב, ומצד שני הרבה רכות. אני רואה בתמונה את אבי אחי שכולו לב, שמעניק בועה ורוגע ללוחם צה"ל, בתוך כל הכאוס והירי של המחבלים בשבת השחורה".
2 צפייה בגלריה
סנ"צ אבי עמר ז"ל
סנ"צ אבי עמר ז"ל
"עוצמה ורכות בצילום אחד". סנ"צ אבי עמר מעודד חייל בעיצומה של הלחימה
(צילום: משטרת ישראל )
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
סנ"צ אבי עמר ז"ל, קצין בכיר ביחידת יואב של משטרת המחוז הדרומי, נפל בקרבות מול המחבלים בקיבוץ בארי. עמר היה אב לשישה - הגדולה בת 22 והקטנה חגגה אתמול (יום ראשון) יום הולדת 7 בלי אבא, שלא זכה להיות ביום השמח של בת הזקונים שלו.
סנ"צ עמר, שהתגורר במושב עוצם, התעורר ממטחי הטילים והאזעקות ביום שבת לפני שבועיים, כמו מאות משוטרי המחוז הדרומי שגרים בעוטף ויישובי הדרום. הוא חבר למפקדו, נצ"מ אבי לוי, והצטרף ללחימה בעיר שדרות וגם בתחנת המשטרה שבה נפלו שמונה שוטרים בקרבות מול 25 מחבלים שחדרו לתחנה מצוידים בכוח אש מטורף.
האח מספר: "כבר בשבע בבוקר הוא נלחם מול המחבלים. הוא התחיל עם המפקד שלו בשדרות. בשלב מסוים הוקפץ לכפר עזה וסייע לחלץ את תושבי הקיבוץ". לדברי האח, בקיבוץ כפר עזה צולמה התמונה האחרונה שבה תועד סנ"צ עמר, תמונה חזקה שמשלבת עוצמה ורכות בתוך הקרב.
"הגיעו אלינו בשבעה על אבי המון סיפורים על כך שהציל אנשים באזור צומת שדרות בתוך העיר", ממשיך האח. "בשיחה האחרונה שלנו, בערך בשעה 12:15, אמרתי לו 'אבי, אל תהיה גיבור' והשיחה הסתיימה בחיוך". אבי המשיך לקיבוץ בארי, משם הגיעו דיווחים על לחימה קשה מול מחבלים. "הקשר עם אבי אבד בשעה 14:15 באותה שבת ומאוד דאגנו לו".
2 צפייה בגלריה
סנ"צ אבי עמר ז"ל
סנ"צ אבי עמר ז"ל
"היה נחוש לחלץ שוטרים ואזרחים". סנ"צ אבי עמר ז"ל
(צילום: משטרת ישראל )
בתו של אבי, סתיו, סיפרה הבוקר במשדר ynet live כי כשהוצגה לה ולאחותה תמונת החיבוק שמעניק אביה "נעצרה לנו הנשימה כי אנחנו מכירות את החיבוק הזה, אנחנו יודעות מה זה מרגיש. אפשר להסתכל, הוא ממש תופס אותו שם באצבעות". היא הוסיפה: "זו תמונה של חייל, שבאופן טבעי, כמו ילד, נבהל מהמראות ונכנס לאיזשהו הלם, והתחיל ממש לבכות ולצעוק. השוטרים סיפרו לנו שהם לא ידעו מה לעשות. שוטר אחד רק לקח ממנו את הנשק, והם פשוט עמדו סביבו, וניהלו את הקרב.
"אבא שלי עצר הכול, התכופף אליו, חיבק אותו כמו שאפשר לראות. הוא ממש תופס אותו, זה חיבוק שהייתי בתוכו עשרות פעמים. אתה לא יכול לפחות משום דבר בתוך החיבוק הזה. אין שום דבר סביבך. הוא בעצם היחיד שהצליח להרגיע אותו. זו גם התמונה האחרונה של אבא שלי. כל כך מעבירה את מי שהוא".
סתיו עמר: "זה חיבוק שהייתי בתוכו עשרות פעמים"
(צילום: שמוליק דודפור)

פקד מ' מיחידת יואב מספר: "במהלך הלחימה הגיע אלינו חייל מתוך היישוב כפר עזה והחל לבכות, אבי מיד השתטח על הכביש, חיבק אותו ואמר לו: 'אל תדאג, אנחנו נעבור את זה, אני שומר עליך'".
שוטריו חולקים סיפור נוסף שמעיד על הערכים של סנ"צ עמר. אחרי שעות של לחימה, השוטרים חשו צימאון גדול. וכך מספר אחד השוטרים: "אבי המפקד, באמצע הלחימה, הגיע לתחנת דלק סמוכה שהייתה נטושה. הוא לקח שש שישיות מים, ובאמצע הלחימה, עם הכדורים מעלינו, חייג לבעלים של החנות בתחנת הדלק. ואני שומע אותו אומר: 'נדיר, חייב אותי על שש שישיות מים'. הסתכלתי עליו ואמרתי לו: 'אבי, מה אתה מסתלבט, מה חייב אותי עכשיו'. ואבי ענה לי: 'זה חבר שלי, הבעלים, אל תדאג'. זה מה שאפיין את אבי. היה נחוש לחלץ שוטרים ואזרחים ותוך כדי הזוועות לא נכנע ושמר על קור רוח ואנושיות עד שנפל. הוא לא הספיק לשלם על המים שלקח באמצע הקרב".
מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב אמיר כהן, הגיע לנחם את בני המשפחה ואמר לאחר מכן: "באתי לנחם ויצאתי מחוזק. זה היה רגע מרגש כשאבא של הלוחם האמיץ שלנו, אבי עמר, הניח את ידיו על ראשי ובירך אותי ואת שוטרי משטרת ישראל".
סנ"צ אבי עמר השאיר אחריו אישה ושישה ילדים, הורים ועשרה אחים.
שרון כידון השתתפה בהכנת הכתבה