המשטרה במדינת המחוז האוסטרלית ניו סאות' וויילס מצאה עצמה בסוף השבוע תחת ביקורת נוקבת, אחרי ששוטריה חשמלו באקדח הלם קשישה בת 95 המתגוררת בבית אבות וסובלת מדמנציה. השוטרים השתמשו באקדח הטייזר נגד הקשישה אחרי שהיא החלה להתקרב אליהם כשהיא נעזרת בהליכון ובידה סכין קצבים משוננת. הקשישה, קלייר נוולנד, נפגעה פעמיים מהאקדח – פעם אחת בחזה ופעם אחת בגב – ובעקבות זאת נפלה וראשה נחבט בקרקע. היא ספגה שבר בגולגולת ודימום מוחי, ומאושפזת במצב קשה. במשפחתה אומרים כי לא סביר שתשרוד.
2 צפייה בגלריה
אוסטרליה קשישה בת 95 קלייר נוולנד חושמלה ב טייזר ב בית אבות על ידי שוטרים
אוסטרליה קשישה בת 95 קלייר נוולנד חושמלה ב טייזר ב בית אבות על ידי שוטרים
קלייר נוולנד. ספגה שבר בגולגולת ודימום מוחי
האירוע שבו נפצעה נוולנד התרחש ביום רביעי בבית אבות בעיירה קוּמה, כ-114 קילומטרים מקנברה. מדובר בבית אבות המתמחה בטיפול בדיירים סיעודיים, בהם כאלה הסובלים מדמנציה, ונוולד מתגוררת בו זה יותר מחמש שנים. התקרית הובילה לפתיחת חקירה במעורבות גורמים רמי-דרג במשטרת ניו סאות' וויילס, והיא עוררה דיון ציבורי בנוגע לשימוש שעושים השוטרים במדינת המחוז באקדחי הלם – כלי נשק שביסודו הוא קטלני פחות מכלי נשק אחרים, אך הוכח בעבר כמה פעמים כמסוכן יותר לעומת אמצעים נוספים העומדים לרשות המשטרה.
לפי משטרת ניו סאות' וויילס, שני השוטרים שהיו מעורבים באירוע הגיעו לבית האבות בקוּמה אחרי שהצוות שם התקשר למשטרה ודיווח כי נוולנד נטלה סכין קצבים משוננת מהמטבח ומאיימת על יושבי המקום. לדברי המשטרה, השניים ניהלו מעין משא ומתן עם נוולנד במשך כמה דקות, ואחד מהם, שוטר בעל 12 שנות ניסיון, השתמש באקדח ההלם כשהיא החלה להתקרב אל הדלת שבה הם ניצבו. עם זאת, במשטרה הודו כי הקשישה התקרבה לעברם במהירות די איטית, והעובדה שמדובר בגברת שגובהה 157 מטרים ומשקלה 43 קילוגרם מגבירה את התהייה אם היה צורך להשתמש באקדח ההלם.
2 צפייה בגלריה
אקדח טייזר הלם
אקדח טייזר הלם
היורה - שוטר עם ותק של 12 שנה. אקדח טייזר
(צילום: Shutterstock)
במשטרת ניו סאות' וויילס מדגישים אמנם כי את פציעתה הקשה ספגה נוולנד מכך שראשה נחבט בקרקע, ולא ישירות מהאקדח, אך עובדה זו אינה מרככת את הביקורת. ניקול לי, נשיאת ארגון אוסטרלי הפועל למען אנשים עם מוגבלות, אמרה שתגובת המשטרה זעזעה אותה: "או שבגיל 95 היא חתיכת אישה מהירה, בעלת כושר ומפחידה, או שלשוטרים היה ליקוי קשה ביותר בשיקול הדעת, וצריך להינתן איזה דין וחשבון מצדם". לי הדגישה כי "ברגע הזה היא (נוולנד) הייתה זקוקה למישהו שינהג בה בחמלה, לא למישהו שיתקוף אותה בטייזר". אנדרו ת'יילר, דובר מטעם משפחתה של נוולנד, סיפר שהדמנציה שממנה סובלת הקשישה מתבטאת בעוצמות עולות ויורדות: "השאלה היא – האם ראוי להשתמש במידה כזו של כוח נגד אישה בת 95?".
המשטרה ציינה כי יש ברשותה סרטונים המתעדים את האירוע ממצלמות הראש של שני השוטרים, אך אין בכוונתה לפרסמם, הן משום שהם חלק מהחקירה והן משום שאין בכך עניין לציבור. היא מסרה עוד כי השוטר שהשתמש באקדח יצא לחופשה בעקבות האירוע. הנהלת בית האבות התעקשה כי נהגה כראוי בהתחשב בנסיבות, וכי אנשיה פעלו על פי הנהלים.
בני משפחתה של נוולנד מתארים אותה כמי שחיה חיים פעילים ומרתקים. בשנת 2008 היא הגיעה לכותרות באוסטרליה כשבחרה לציין את חגיגות יום ההולדת ה-80 שלה בצניחה חופשית. יש לה 24 נכדים ו-31 נינים.