אילנה סויסה בבית המשפט והורי הפעוטות מדברים
(צילום: רועי עידן)

למרות כתב האישום שהוגש היום (שלישי) נגד המטפלת אילנה סויסה (53) משדרות בגין התעללות פיזית ונפשית ב-18 פעוטות במעון ויצו בעיר, הורי הקורבנות מתקשים למצוא בכך נחמה. הם חשים כעס עצום כלפי האישה שהופקדה לשמור על ילדיהם ועליה כה סמכו, ומפנים אצבע מאשימה גם לרשת ויצו, שערכה לסויסה שימוע לפני כשלוש שנים בגלל התנהגות לא ראויה - אך לבסוף החזירה את המטפלת לעבודה.
שלומי שמואלוב, שבנו יהב בן השנה וחצי ספג עשרות מקרי התעללות, סיפר על הקושי להתמודד עם הידיעה שבנו עבר התעללות. "התחושות קשות. אנחנו מחבקים אותו היום. קשה להעביר את הדברים במילים. לא ידענו ולא חשדנו בדבר עד שהפרשה התפוצצה. מאוד נזהרנו ושתקנו, ולפני שהתקשרו אלינו מהמשטרה הבנו שמתקשרים רק למי שנפגע. הייתי מול החוקר וראיתי סרטון אחרי סרטון אחרי סרטון. בחלקים. ישבנו וראינו כמעט 80 סרטונים של התעללות בילד שלך. זה לא פשוט".
5 צפייה בגלריה
הגננת המואשת בהתעללות בתינוקות בגן בשדרות
הגננת המואשת בהתעללות בתינוקות בגן בשדרות
אילנה סויסה
5 צפייה בגלריה
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
סויסה בבית המשפט, היום
(צילום: הרצל יוסף)
"יש לי כלבה ואני לא יכול להתייחס אליה ככה", המשיך שלומי. "היא זרקה אותו מהמזרן מתוך שינה, זרקה עליו נוזל, בועטת בו וצובטת אותו. באחד המקרים אשתי נכנסה בשמונה בבוקר ושמה את הילד. בשעה שמונה ורבע הוא כבר חטף ממנה בעיטה. ראיתי אותה מרימה אותו מהרגל כאילו היה שקית זבל, ומשליכה אותו למיטה. וזה רק המקרים הקלים. כל היום הסרטונים רצים לנו בראש. כשאנחנו הולכים לעבודה זה איתנו, כשאנחנו הולכים לטייל זה איתנו. זה עוקב אחרינו. ויש את האשמה שמלווה אותנו, איך לא שמנו לב?".
מבקשת המעצר שהוצגה בכתב האישום עולה כי לפני כשלוש שנים, ביולי 2020, ערכו לסויסה שימוע בגין התנהגות לא ראויה ומכבדת כלפי הפעוטות בגן, אבל הדבר לא הרתיע אותה ולא מנע ממנה להמשיך בהתנהגותה האלימה.
5 צפייה בגלריה
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
"הרימה אותו מהרגל כאילו היה שקית זבל". שלומי שמואלוב
(צילום: הרצל יוסף)
קטי פנחסוב (35), שבתה מיכאלה בת השנה ושבעה חודשים ספגה התעללות קשה, אמרה כי לאחר שהפרשה התפוצצה נודע לה כי בוויצו ערכו לגננת בעבר שימוע. "אנחנו בסערת רגשות", היא אמרה. "אני לא מאחלת את זה לאיש, אנחנו במערבולת רגשית. אלה מקרי התעללויות קשים. הילדה שלי ספגה קרוב ל-50 מקרי התעללות. היה לי חשוב לראות באופן אישי את הסרטונים. אנחנו מאוד מאוכזבים מוויצו. לפני שבועיים התקשרו אלינו לא כדי לשאול לשלומנו - אלא כדי לבקש שלא נפגין מול הגן".
רינה בוהדנה (36), שבנה ארי בן השנה וחודשיים ספג התעללות קשה, סיפרה כי היא מרגישה מרומה. "אילנה היא הבנאדם שהכי סמכתי עליו. היא עבדה יחד עם חמותי בוויצו. סמכתי עליה בעיניים עצומות, חשבתי שהיא עשתה את העבודה מהנשמה. היא אמרה שהתינוקות האלה הם התינוקות שלה. אני חשה זעם וכעס".
5 צפייה בגלריה
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
"מאוד מאוכזבים מוויצו". קטי פנחסוב
(צילום: הרצל יוסף)
"כאמא שמהללת את הגנים המפוקחים כמו ויצו ונעמת, אני חשה שתקעו לנו סכין בגב", היא המשיכה. "כל יום אנחנו מודים לאמא שחשפה את הפרשה, החושים שלה היו חדים יותר משל כולנו. היא כנראה הרגישה שמשהו לא כשורה. סויסה קראה לתינוק אחד 'תימני מסריח', ולחלקם לא הייתה קוראת בשמות שלהם אלא בכינויי גנאי לא מכבדים".
רינה הוסיפה: "ראיתי המון סרטונים של הבן שלי, ואלה סרטונים קשים. כשהתקשרו אליי מתחנת שדרות לזהות את הבן שלי השמיים התהפכו עלינו. רק מהידיעה שאני הולכת לצפות בסרטונים האלה לא ישנתי. ראיתי סרטון ועוד סרטון ועוד אחד, וזה היה שוק. הלם. הגוף לא הכין אותי למה שאני הולכת לראות. באחד הסרטונים היותר קשים החוקר עצר ואמר 'אם את צריכה משהו אביא לך'. הרגשתי שעוד שניה אני מאבדת את ההכרה. איך התינוק שלי מטולטל ונזרק כמו סמרטוט רצפה. היא שיחקה את המשחק כל כך טוב, היא לא פסחה על אף ילד בתינוקייה. זה פשוט רוע טהור".
5 צפייה בגלריה
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
"רוע טהור". הורי הקורבנות בבית המשפט
(צילום: הרצל יוסף)
כתב האישום שהוגש היום מפרט שורה של מקרים קשים המיוחסים לסויסה: "בין היתר, דרכה על ראשו של אחד הפעוטות למשך זמן ממושך עד אשר הצליח להתחמק ממנה, צבטה והכתה פעוטות, דחפה לול על פעוט והפילה אותו לרצפה, חבטה בראשה של אחת הפעוטות באמצעות מקל של מגב, נתנה מכות אגרוף לראשם של פעוטות, בעטה בהם, הטיחה ילדים מגובה בכוח לתוך לולים, משכה את הפעוטות בידיהם והפילה אותם לרצפה כשראשיהם הוטחו ברצפה, האכילה פעוטות בכוח, גררה פעוטות אחריה, זרקה משחקים לעבר הפעוטות שפגעו בגופם, הכתה פעוט בראשו באמצעות קופסא ריקה של 'שוקולית', השאירה פעוטות ללא השגחה בחדר ההחתלה לאחר שסגרה עליהם את דלת החדר ועוד".
כמו כן, נכתב באישום, נהגה סויסה כלפי הילדים בקשיחות, צעקה עליהם ונזפה בהם: "במקרים רבים הגיבה באגרסיביות, אחזה, דחפה ומשכה בכוח ובכעס את הילדים והכתה אותם עד אשר פרצו בבכי. בנוסף, בשעות הצהריים בגן, בעת שהילדים שכבו לישון על גבי מזרנים שהונחו על הרצפה, נהגה סויסה באלימות ובאכזריות כלפי ילדים אשר לא שכבו בשקט במקומם, זזו או קמו מהמזרן, בכך שדחפה אותם, משכה אותם בכוח, הרימה אותם בידיה באוויר ואז הטיחה אותם בכוח אל המזרן".
ההתעללות במעון בשדרות | אב אחת הפעוטות: "הדבר הכי גרוע שאבא יכול לראות"
(צילום: ירון ברנר)

עוד נכתב כי "סויסה ניהלה את הכיתה תוך שימוש תדיר באלימות כלפי הפעוטות, כשהיא משרה אווירה קשה של אלימות ופחד, ומנצלת את העובדה כי מדובר בפעוטות רכים שאינם יכולים להתגונן מפניה ואינם מסוגלים לדווח ולהתלונן על מעשיה הנפשעים".
סויסה, תושבת שדרות, נעצרה בסוף ינואר בחשד להתעללות בפעוטות. המקרים המיוחסים לה נעשו בדצמבר האחרון ותחילת ינואר. לפי המשטרה, "יותר מ-400 מקרים של תקיפה והתעללות בפעוטות נחשפה על-ידי החוקרים שזימנו את ההורים לזהות את ילדיהם בתיעוד". בכתב האישום צוין כי עבדה במשך כ-17 שנה כגננת במעון בשדות, כאשר ב-12 השנים האחרונות עבדה כמובילת כיתה בכיתת "התינוקייה" שבה פעוטות בגילי 18-6 חודשים.
עו"ד קובי בן שעיה שמייצג את סויסה מסר: "כתב האישום הוגש עתה. טרם צילמנו את חומר הראיות. אני מציע לא להסיק מסקנות לפני שהדברים יבחנו בצורה מעמיקה. לא כל פעולה שגרתית מהווה עבירה פלילית. מדובר באישה נורמטיבית שמעולם לא דבק בה רבב".