תערוכת הנשק יורוסטורי 2024 נפתחה בפריז, וכניסת הנציגים הישראלים נאסרה - כפי שהורה בית המשפט המחוזי בצרפת. הדוכן הישראלי, שמהווה בדרך כלל את אחד משיאי התערוכה השנתית, עומד שומם למרות מיקומו המרכזי. בצעד חפוז שנועד להסתיר את החלל הריק - שנצבע כחול - נתלו על הקירות צילומים של צבא צרפת. ביתר השטח העצום הוקמו בתי קפה.
הביתן הישראלי בתערוכה. נותר נטוש והוסב למחסן
(צילום: תמר שבק)

4 צפייה בגלריה
שלט האוסר על השתתפות הישראלים
שלט האוסר על השתתפות הישראלים
השלט האוסר על השתתפות ישראלים בתערוכה
(צילום: תמר שבק)
על רקע חשד לפשעי מלחמה בעזה, ביטלה צרפת את השתתפותן של 74 חברות ביטחוניות מישראל, שהיו אמורות לקחת חלק משמעותי בתערוכה. בסרטון מהאירוע נראה השטח שהוקצה לחברות הישראליות, שהפך בינתיים למחסן הקמה - שעומד ממש מול חדר ה-VIP.
למרות האיסור, השלט המציג את החלטת בית המשפט אינו גדול וכלל לא ניצב בכניסה - אלא ביציאה מרכבת הפרברים המובילה אל התערוכה. עם זאת, צוין בו בבירור כי כניסתם של נציגים וחברות המוכרים מוצרים ישראליים או פועלים בשיתוף חברות ישראליות אסורה. מי שבכל זאת בוחר להתעלם מהשלט נתקל בהפגנה פרו-פלסטינית קטנה, שבה כעשרים בני אדם מניפים דגלי פלסטין. המפגינים נושאים שלט עם הכיתוב "ההתאחדות היהודית-צרפתית למען השלום", וקוראים "ישראל רוצחת".
בתערוכה עצמה נמנעים הנציגים מליצור קשר עם המבקרים הישראלים המועטים: "אסור לנו לדבר עם נציגים ישראלים", סיפר נציג של חברת מזל"טים צרפתית. בדוכן אחר ניתן הסבר מלא על טילים בליסטיים המיוצרים בטורקיה, והנציג אף הבטיח כי "הם נוסו בתנאי קרב" - אך בחר כמו חבריו להישאר בעילום שם. בדוכן אחר נאמר כי המוצרים מכילים רכיבים ישראליים, אך בעוד הם מוצגים בתערוכה, הרכיבים "הוסרו" מהרשימה. בתוך כך, נציגים מטורקיה ומאבו דאבי שהציגו אמבולנס ממוגן בחרו לסיים את השיחה עם ynet כאשר התברר להם הקשר עם ישראל.
4 צפייה בגלריה
הביתן הטורקי
הביתן הטורקי
הביתן הטורקי. "הטילים נוסו בתנאי קרב"
(צילום: תמר שבק)
4 צפייה בגלריה
הביתן הטורקי
הביתן הטורקי
קטעו את השיחה כשהבינו את הקשר לישראל
(צילום: תמר שבק)
4 צפייה בגלריה
הדוכן היפני:  מצטערים שאינם יכולים לעבוד עם ישראל
הדוכן היפני:  מצטערים שאינם יכולים לעבוד עם ישראל
הנציגים מיפן. רוצים לייצר שיתופי פעולה עם ישראלים
(צילום: תמר שבק)
בדוכן אמריקני העוסק ב"שיתוף הפעולה הבינלאומי בנושאי ביטחון" דווקא מתגעגעים לחברות הישראליות. "הם שותפים מוערכים", אמרו הנציגים, שתהו אם בכלל מותר להם להציג את דעותיהם האישיות. גם בדוכן היפני הביעו הנציגים שמחה על הנוכחות הישראלית, גם אם מועטת. "חבל מאוד שאתם לא כאן. אנחנו רוצים לייצר שיתופי פעולה עם ישראלים, ונקווה לפגוש אותם בהזדמנויות אחרות", אמר מנהל מחלקת ההנדסה של אחת החברות.
נציגים נוספים הביעו כעס על ההחלטה, וביקשו לא לציין את שיוכם הגיאוגרפי "כדי לא לגרום לתקרית דיפלומטית". למרות שרבים מהם לא מעוניינים לחשוף את דעתם האישית במתחם התערוכה, הנציגים שאלו "כמה חטופים עדיין בידי חמאס? זו ברבריות. בינתיים חברות של מדינות ערב אחרות נמצאות כאן. זה 'עונש' מוגזם לישראלים".
הגנרל בדימוס ג׳רום פליסטרנדי, עורך הירחון "דפנס נשיונל" המשמש גם כפרשן צבאי בטלוויזיה הצרפתית, הופתע מהאיסור. "ישראל היא מדינה דמוקרטית שיש בה אופוזיציה לממשל בעוד חמאס הוא דיקטטורה. אסור לשכוח שישראל הותקפה ב-7 באוקטובר על ידי מחבלים ויש לה זכות להגן על עצמה. ישראל היא שותפה חשובה של מדינות רבות וזו הזדמנות מוחמצת לדיאלוג בין מדינות במזרח התיכון", אמר.
השתתפותן של ישראל ושל החברות המקושרות אליה נאסרה בחודש שעבר, זמן לא רב לאחר הפעולה הצבאית ברפיח. על פי פרסום ב"רדיו צרפת אינטרנשיונל", בית המשפט ביטל את ההשתתפות הישראלית בשל "הרג חפים מפשע על ידי חיל האוויר הישראלי". בנוסף, גם השתתפותה של רוסיה נאסרה, על רקע המלחמה שבה פתחה באוקראינה.
בהחלטת בית המשפט נקבע כי ההחלטה אוסרת כניסה על כל אדם או ישות משפטית שעלולה לפעול עבור חברות ישראליות כמתווכת. עוד טען בית המשפט בהחלטתו שהחלטת המארגנים לאפשר כניסת נציגי חברות ישראליות היא בלתי חוקית בעליל. הארגון הפרו-פלסטיני בירך על ההחלטה, שניתן לפרש אותה רק בדרך אחת: לאסור על כניסת ישראלים ליריד הנשק – או במילים אחרות שיריד הנשק יהיה נקי מישראלים.
החברה המארגנת את התערוכה ערערה על ההחלטה, אך בית המשפט בצרפת דחה את הדיון בערעור והוא יתקיים רק מחר בתשע וחצי בבוקר. אז ככל הנראה תתקבל ההחלטה הסופית בנוגע לאיסור הכניסה שהוטל על נציגי החברות הישראליות. גם התאחדות התעשיינים התנגדה להחלטה, ועתרה לבית המשפט העליון בצרפת.