שר החינוך, יואב קיש, הודה בפגישה עם ראשי רשויות קו העימות כי שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה ביישוביהם. בפגישה, במועצת מטה אשר, אמר קיש כי "לצערי שנת הלימודים תשפ"ה תפתח השנה בצפון במתווה עורפי, לאור המורכבות הביטחוניות באזור".
המשמעות היא שהתלמידים המפונים ימשיכו ללמוד בבתי ספר אחרים, ולהיות מפוזרים ברחבי הארץ. השר הוסיף: "מדובר החלטה מצערת שנכפת עלינו ומתקבלת בלב כבד. אני שב וקורא לראש הממשלה ולראשי מערכת הביטחון לפעול עכשיו ובעוצמה נגד מדינת לבנון - אין מנוס מהחלטה על מלחמה עצימה מול לבנון למען החזרת השקט והיציבות לתושבי הצפון ולמען עתידה של מדינת ישראל".
קיש, לפני כשבועיים: "ישראל מחויבת לצאת למהלך התקפי בצפון, חייבים להחזיר את התלמידים עכשיו"
(צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
השר יואב קיש בפגישה
(צילום: סתיו פאולמן לע"מ)
ממשרד החינוך וממרכז השלטון המקומי נמסר כי קיש והנהלת משרד החינוך נפגשו הבוקר עם ראשי רשויות מהצפון במסגרת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים. במהלך הפגישה הציג יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס את החששות הכבדים והפערים בלוחות הזמנים שהרשויות מתריעות עליהם כבר מספר חודשים. השר הציג בפני ראשי הרשויות והמועצות את מערך בתי הספר העורפיים שמשרד החינוך הקים בצפון, בתקציב של כ-152 מיליון שקלים, כדי לאפשר את חזרת התלמידים שפונו מבתיהם לקהילתם ולסביבתם הטבעית.
בנוסף, השר ציין כי המשרד הקצה תקציב של חמישה מיליון שקלים לתגבור אמצעי האבטחה והביטחון בבתי הספר וגני הילדים ביישובי קו העימות בצפון. ביבס אמר: "אנחנו רואים ברישום לשנת הלימודים בצורה עקבית ירידה של לפחות 25% למוסדות הלימוד בצפון, אנחנו מאבדים את עוטף ישראל. אסור שמדינת ישראל תהפוך למדינה בין גדרה לחדרה - זה יהיה אירוע שיהיה קשה מאד לצאת ממנו".
משה דוידוביץ, ראש מועצת מטה אשר אמר: "אנחנו, ראשי הרשויות, המתווכים הישירים מול הציבור. אלו הילדים שלנו ולכן אנחנו אלו שמכירים הכי טוב את הצרכים. הפערים מול הצרכים הם גדולים. בעת הזו אין יכולת לעשות את מה שעושים בשגרה. אנחנו במלחמה, אין יכולת לעסוק בביורוקרטיה וצריך להפסיק לרדוף אחריה. אני מצפה שכל משרדי הממשלה יגיעו לצפון יחד עם כל אנשי המקצוע ויעשו פגישות אופרטיביות כדי שנראה תוצאות בשטח".
קיש הודה בריאיון שקיים בוועידת החינוך של ynet ו-"ידיעות אחרונות" לפני כשבועיים שאינו יכול לאשר בוודאות שהמפונים בצפון יוכלו לחזור לספסל הלימודים בספטמבר. הוא הסביר: "זה נושא ביטחוני עם מורכבויות מדיניות וביטחוניות. אני לא נמצא בנקודת ההחלטה הזו. מה שאני יודע לעשות זה ללחוץ ולהסביר את המחיר הכואב אם לא נפתח את שנת הלימודים לאותם מפונים בבתיהם".
עוד אמר קיש באותו ריאיון: "האתגר הגדול שלי היום זה בצפון, זה קו העימות שהוא בעצם לא מפונה, ושם תחת אש צריך לשלוח ילדים לבית ספר. זה אירוע קשה. חייבים להחזיר את התלמידים לצפון ולעשות את זה עכשיו. זה אומר שצריך להחזיר את התושבים לבתים בצפון, ומדינת ישראל מחויבת עכשיו לצאת למהלך התקפי בצפון שיפתור את האירוע".
הוא הדגיש כי "אני רואה את החזרה של הילדים, והקושי הגדול דווקא לא אצל המפונים, שנמצאים במסגרות ומטופלים. קו העימות בצפון היום זה המחיר הכי כבד שאנחנו משלמים במלחמה".
בסוף חודש יוני פנתה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד במכתב תלונה לקיש, בטענה שהגיעו אליה עשרות פניות של עובדי הוראה שפונו על ידי המדינה - שקיבלו שיחות איומים בביטול תקן המשטרה שלהם ממפקחים וממנהלי בתי ספר. לטענתם, הם נדרשו לחזור ללמד בבתי ספר שבהם לימדו או במרכזי פינוי בגליל העליון, כפי שנודע ל-ynet.
בן דויד כתבה אז כי "עובדי הוראה מקבלים שיחות טלפון מאיימות ממנהלות ומפקחות שדורשות מהם לחזור בשנת הלימודים הבאה ללמד בבית הספר המקורי שלהם או במרכזי פינוי". היא הדגישה שמדובר "בהתנהלות כוחנית שנעשית בשיחות טלפון לעובדי הוראה מוחלשים, שמלכתחילה מצבם הנפשי מעורער כי הם פונו מבתיהם".
2 צפייה בגלריה
אליעזר (צ'ייני) מרום
אליעזר (צ'ייני) מרום
פרויקטור הצפון, אליעזר (צ'ייני) מרום
(צילום: שאול גולן)

המפונים לפרויקטור: "הארך את השהות במלונות"

בתוך כך, המפונים מהצפון, שמיוצגים על ידי מטה "נלחמים על הצפון", פנו היום לפרויקטור הצפון אליעזר (צ'ייני) מרום בדרישה להאריך את שהותם במלונות.
במכתב ששיגרו לפרויקטור, שמינויו אושר שלשום בישיבת הממשלה, הם כתבו: "אנו פונים אליך לאחר תשעה חודשים שאנחנו מפונים מביתנו. לצערנו, נראה שלמדינת ישראל לא דחוף לטפל במצב בצפון, והתושבים שנשארו משמשים מעין 'רצועת ביטחון' אנושית בתוך שטח מדינת ישראל, כאשר במקביל עשרות אלפים מפונים מבתיהם".
עוד ציינו כי "לפני מספר שבועות האריכה המדינה את השהות במלונות, אך שוב הדבר נעשה לתקופה קצרה, דבר המכניס את כל המשפחות לעוד תקופה של אי ודאות, כאשר הן אינן יכולות לתכנן את החודשים הבאים ובפרט את תחילת שנת הלימודים הבאה, עם חוסר הידיעה על המקום בו הן יגורו".
לסיום קראו: "אנו קוראים לך להוביל מהלך של הארכת השהות במלונות, כדי שצה"ל יוכל לצאת למלחמה בלבנון שתוביל לניצחון לטווח הרחוק ותחסוך מלחמות עתידיות, ומקווים שכך נוכל להוריד ולו במעט את הקושי של משפחות המפונים, המקוות שהחודשים הארוכים הללו לא יהיו לשווא".