נשיא המדינה בנאומו בפרלמנט האירופי
(צילום: רויטרס)

נשיא המדינה יצחק הרצוג המשיך היום (חמישי) את ביקורו בבלגיה, במסגרתו נפגש עם בכירים באיחוד האירופי. בפגישה שקיים עם רוברטה מטסולה, נשיאת הפרלמנט האירופי, היא שלחה מסר לישראל בנוכחותו ואמרה בצל המהפכה המשפטית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין כי "אנו חולקים את הערכים המשותפים בדבר חברה פתוחה, דמוקרטיה ושלטון החוק, אף פעם אי-אפשר לראות אותם כמובנים מאליהם".
בפגישה דנו באיחוד האירופי עם הנשיא הרצוג בין היתר על ההתפתחויות האחרונות בתחום החוקתי בישראל, כשבמוקד כמובן התוכנית שהציג לוין לפני שלושה שבועות. מיד לאחר הפגישה, עלה הרצוג לנאום המרכזי בפרלמנט האירופאי לציון יום השואה הבינלאומי.
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בפרלמנט האירופי
יצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בפרלמנט האירופי
"לא לקחת דמוקרטיה כמובנת מאליה". המסר מאירופה בזמן ביקור הרצוג
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
המסר כוון למובילי המהפכה המשפטית
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בפרלמנט האירופי
יצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בפרלמנט האירופי
הרצוג נואם בפני הפרלמנט האירופי
(צילום: חיים צח/לע״מ)
הרצוג אמר בפתח נאומו כי "אנו רואים כיום תנועות מקצווי הפוליטיקה האירופית והעולמית שנושאות בגאון את דגלה המכוער של האנטישמיות, שפעם נוספת מאיימת להפוך חברה דמוקרטית ומתורבתת לחברה שאוכלת את יושביה. לצערי הרב התמונה מדאיגה, מדאיגה מאוד".
לדבריו, "השיח האנטישמי לא מתרחש רק במשטרים אפלים, הוא מתרחש בלב ליבו של המערב, הדמוקרטי, החופשי. שנאת יהודים עדיין קיימת. אנטישמיות עדיין קיימת. הכחשת שואה עדיין קיימת. ברחבי הרשת נגיף האנטישמיות מופץ במהירות שיא ובלחיצת כפתור. המרחק בין סרטון ויראלי לתקיפה פיזית כמעט לא קיים. לציוץ חולני בטוויטר יש יכולת להרוג".
הוא קרא בפני הפרלמנט האירופי: "אל תעמדו מנגד!". הרצוג פנה אל הפרלמנט: "עליכם לקרוא את תמרורי האזהרה, לזהות את התסמינים של מגפת האנטישמיות, ולהילחם בה בכל מחיר. עליכם להבטיח שכל יהודי שחפץ לחיות חיים יהודים מלאים במדינתכם יעשה זאת בבטחה וללא חשש".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בפרלמנט האירופי
יצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בפרלמנט האירופי
הפרלמנט במהלך נאום הרצוג. "אל תעמדו מנגד"
(צילום: חיים צח/ לע״מ)
עוד התייחס נשיא המדינה לביקורת כלפי ישראל, הוא הבהיר כי בעוד הביקורת לגיטימית, שלילת קיומה של מדינת ישראל לא. "מובן שניתן לבקר את המדינה שאני עומד בראשה. בדיוק כמו שניתן לבקר אתכם ואת מדינותיכם, מדינתנו חשופה לביקורת כמו כל חברה במשפחת העמים, והדמוקרטיה הישראלית מצטיינת ממילא בביקורת פנימית עזה ונוקבת. אבל, וזה ההבדל החשוב והקריטי – אסור שביקורת על מדינת ישראל תהפוך לשלילת עצם קיומה של מדינת ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי, שאף הוכרה ככזו על ידי מוסדות הקהילה הבינלאומית".
"הטלת ספק בזכותה של מדינת הלאום של העם היהודי להתקיים היא לא דיפלומטיה לגיטימית, היא אנטישמיות במלוא מובן המילה, ויש לעקור אותה מן השורש", הפציר בהם. "מדינת ישראל קמה כעוף החול מתוך השריפה והחורבן הנורא, ומימשה את זכותנו ההיסטורית למדינה במולדתנו עתיקת היומין. בעוד מספר חודשים נציין את יום העצמאות ה-75 של מדינתנו - שתרומתה העצומה לאנושות ולאירופה בפרט - היא עובדה מוכחת".
את נאומו חתם בקריאה לפעולה: "עלינו לפעול יחד כקהילה אחת – נחושה ומגובשת, נגד כוחות האופל והשנאה שמאיימים עלינו לכלותנו. כנשיאה של מדינת ישראל, אני מתכוון בראש ובראשונה למשטר האיראני - שלא רק קורא בפומבי להשמדה מוחלטת של מדינתי, אלא גם רוצח את בנות ובני עמו המבקשים לעצמם חירות וזכויות אדם ואזרח, מלבה מלחמות אזרחים ברחבי המזרח התיכון, נוטל חלק פעיל וקטלני במלחמה באוקראינה, ומפתח נשק להשמדה המונית – בדרך לאיום דרמטי על היציבות הגלובלית כולה".