5 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
(צילום: AFP)
בשנים האחרונות נכתב רבות על פעילותו של סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, בהכוונת פיגועים. אל-עארורי, שמשמש גם כמנהיג חמאס בגדה המערבית, היה זה שהגה והקים את ''מטה הגדה'' ברצועת עזה, שהורכב מאסירים ביטחוניים כבדים שחיו בגדה טרם מאסרם והיו פעילים בזרוע הצבאית של חמאס.
אותם אסירים שוחררו במסגרת עסקת שליט וגורשו לרצועת עזה, ובמסגרת "מטה הגדה" הם הקימו והפעילו משטח הרצועה חוליות צבאיות של חמאס בגדה המערבית לצורך ביצוע פיגועים נגד ישראל.
5 צפייה בגלריה
חלאד סבאח מנהיג חמאס ירושלים
חלאד סבאח מנהיג חמאס ירושלים
חלאד סבאח, מנהיג חמאס-ירושלים
5 צפייה בגלריה
סלאח אל עארורי
סלאח אל עארורי
מזרים כסף רב. אל־עארורי
אלא שבשנים האחרונות הפעילות הצבאית של חמאס במזרח ירושלים ובגדה כמעט ולא הצליחה להתרומם. למעט חוליות בודדות שהצליחו לבצע כמה פיגועים, מערכת הביטחון בישראל הצליחה לסכל את רובן המכריע של ההתארגנויות ולעצור את אנשיהן בטרם בצעו פיגועים. אל-עארורי חש שחמאס-ירושלים לא מצליח להתרומם במזרח העיר באופן שישביע את רצונו ושהשפעתו על הנעשה במתחם מסגד אל-אקצה אינה גדולה מספיק.
לאורך השנים השקיע אל-עארורי סכומי עתק בהקמת חוליות הטרור הללו, סכומים שירדו לטמיון בעקבות הכישלונות הרבים. התסכול של אל-עארורי גרם לו לקבל בחודשים האחרונים החלטה משמעותית שנועדה לזעזע את המערכת הפנים ארגונית של חמאס.
תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים בדרכם לכותל המערבי

תיעוד: שוטרים מפזרים את הפרות הסדר במזרח ירושלים

אל-עארורי החליט על רפורמה כוללת שבמסגרתה הוא החליף בתחילת השנה הנוכחית את מנהיג חמאס בירושלים, מוחמד אבו-טיר, בדמות חדשה ומבטיחה. האיש שנבחר על ידו לתפקיד הוא חאלד סבאח, פעיל בכיר בחמאס ירושלים, שמתגורר במזרח העיר.
סבאח, דמות בולטת בארגון, מונה לפני שלוש שנים לתפקיד אחראי הכספים של חמאס בירושלים. למעשה סבאח שימש כ"שר האוצר" של חמאס במזרח העיר. תפקידו היה לבצע העברות של כספים מטורקיה - שם פעל אל-עארורי - לישראל, בדרכים מגוונות ואז לנהל את חלוקת התקציב לארגונים ולפעילים של חמאס בעיר. במסגרת סיפור הכיסוי שלו, סבאח עמד בראש ארגון צדקה לנזקקים.
5 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
לפסטינים מניפים דגלי חמאס בהר הבית
לפסטינים מניפים דגלי חמאס בהר הבית
לפסטינים מניפים דגלי חמאס בהר הבית
(צילום: AP)
מיד עם מינוי סבאח למנהיג חמאס בירושלים הציב לו אל-עארורי יעדים שאפתניים להשגה, כשהעיקרי שבהם היה הקמת תשתית ארגונית לחמאס שתהיה מוכנה לפעולה כבר בחודש הרמדאן הנוכחי (שלושה חודשים בלבד מרגע מינויו לתפקיד) ובעיקר באזור מסגד אל-אקצה.
אל-עארורי הקפיד לעקוב מקרוב ולהשקיע בחמאס ירושלים, כדי להביא להצלחת הרפורמה, ובחודשים האחרונים הוא מזרים לעיר כספים לחיזוק השפעתו של חמאס בה ובמסגד אל-אקצה, מוריד הנחיות ישירות לשטח ומגייס אנשים לטובת הצלחת הפרויקט.
נראה שאל-עארורי, שידוע בהסתכלות אסטרטגית, כבר הכין את האפשרות שחודש הרמדאן ילווה בהסלמה ביטחונית ולפיכך הוא היה זקוק לאדם שיוכל לעמוד במשימה בתוך זמן קצר. מי שהיו גם מעורבים בגיוסו של סבאח הם זכריא נג'יב, משוחרר עסקת שליט שגורש לטורקיה, ועובד בצמוד לאל-עארורי. נג'יב היה אחד מחוטפיו של החייל נחשון וקסמן ז"ל. מי שעוד סייע לאל-עארורי היה הארון נאסר א-דין, אף הוא משוחרר עסקת שליט שגורש לטורקיה, שמשמש כיום בתפקיד מחזיק תיק ירושלים בחמאס.
אלא שלפני כחודשיים עצרו שב"כ והמשטרה את חאלד סבאח בגין פעילותו בחמאס ובימים אלו מתנהל משפטו. למרות זאת, נראה שתוכניתו והשקעתו של אל־עארורי השיגו את מטרתן והוא קוצר את הפירות בהסלמה הנוכחית, שהגיעה גם למזרח ירושלים.