תיעוד חדש מזירת הרצח של הזוג כדורי בארמון הנציב ב-2019
(צילום: דוברות המשטרה)

יותר משלוש שנים אחרי, פוענח רצח בני הזוג כדורי בביתם בשכונת ארמון הנציב - וכעת ניתן לפרסם שמדובר היה בפיגוע לאומני, של מחבל תומך דאעש שפעל לבד, ואחראי גם לרצח פועל מולדבי בשכונת ארנונה בירושלים לפני חודש. אותו מחבל אחראי גם לניסיון הרצח של הנערה הדר בצלאל בארמון הנציב, יממה בלבד לפני רצח בני הזוג כדורי.
מי שעומד מאחורי שלושת הפיגועים הוא פלסטיני תושב חברון ווסים אסעיד (34), מחבל תומך דאעש, ששם לו למטרה לרצוח יהודים. בחקירות הפיגועים היה מעורב גם שב"כ. המחבל הוציא לפועל את הפיגועים בצורה עצמאית וללא תמיכת ארגון כלשהו - ואת קורבנותיו בחר באקראיות. החשוד ברצח נעצר וגם שחזר את שלושת האירועים. אסעיד עבד בעבר כשיפוצניק בשכונות ארמון הנציב וארנונה, ומעולם לא קיבל היתר עבודה.
8 צפייה בגלריה
יהודה ותמר כדורי ז"ל
יהודה ותמר כדורי ז"ל
רצח בני הזוג בארמון הנציב - פיגוע. יהודה ותמר כדורי
(צילום: מרדכי אסרף)
8 צפייה בגלריה
המחבל
המחבל
עומד מאחורי שלושה פיגועים - מ-2019 ועד 2022. המחבל ווסים אסעיד
(צילום: דוברות המשטרה)
אסעיד נעצר על ידי שב"כ יומיים לאחר שרצח את בני הזוג כדורי, אך לא בשל הרצח - אלא על בסיס השתייכותו לארגון דאעש. הוא שהה במעצר מינהלי במשך כשלוש שנים, ושבוע בלבד אחרי שהשתחרר רצח את הפועל המולדובי, איוואן טרנובסקי, בשכונת ארנונה.
אסעיד, כדרך עבודה, חיפש קורבנות שנראים על פניו כיהודים. פענוח שלושת האירועים, שאירעו בטווח של יותר משלוש שנים, נחשב לסגירת מעגל של הימ"ר במחוז ירושלים. במשך השנים הגיעו לחדרי החקירות נחקרים רבים והושקעו משאבים ואמצעים רבים של משטרת ישראל ושב"כ.
בתיק עבדו באופן חריג במקביל שני צוותי חקירה, כדי לגוון את כיווני החקירה של החוקרים. אחרי ששני הצוותים מיצו את החקירה, הוקם צוות שלישי שבסופו הצליחו במשטרה לפענח ולחבר בין התיקים. פריצת הדרך בתיק הייתה לאחר רצח הפועל המולדובי בשכונת ארנונה כחודש. המחבל זוהה במצלמות עם נראות חיצונית דומה לחשוד ברצח בני הזוג כדורי בארמון הנציב.
8 צפייה בגלריה
הדר בצלאל שנדקרה מסתירה את החתך בצווארה
הדר בצלאל שנדקרה מסתירה את החתך בצווארה
"נס שנתפס". הדר בצלאל, שנדקרה יממה לפני רצח בני הזוג כדורי
(צילום: צילום עצמי)
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח בירושלים
זירת הרצח בירושלים
זירת הרצח הפועל המולדובי בירושלים במרץ האחרון
(צילום: דוברות המשטרה)
מפקד הימ"ר נפגש עם משפחת כדורי ועדכן אותם בהתפתחויות, והשיחה הייתה קשה. נזכיר כי במהלך השנים נעצרו קרובי משפחה של בני הזוג בחשד למעורבות ברצח.
המחבל נכנס בסוף החודש שעבר לדירה בשכונת ארנונה בה התגוררו ששת הפועלים המולדובים, רצח את טרנובסקי וניסה לרצוח פועל נוסף. במשטרה זיהו קווי דמיון בין דפוס הפעולה באירוע הזה לרצח בני הזוג לפני יותר משלוש שנים. שוטרי מג"ב עוטף ירושלים זיהו את החשוד באזור נווה יעקב מנסה לחצות את הגבול לכיוון הרשות הפלסטינית. הוא זוהה כשוהה בלתי חוקי ובחיפוש בכליו נמצא תיק גב גדול ובו הסכין שאיתה רצח את הפועל.
בבדיקת מעבדות מהירה המשטרה הצליחה לזהות את דם הקרבנות על הסכין. הוא נלקח לחקירה בשב"כ בשל היותו שב"ח שמחזיק סכין. בינתיים, במשטרה הצליחו לחבר בין הנקודות והגיעו לדי ראיות המפלילות אותו ברצח. בחקירה מאומצת ומתוחכמת של שב"כ והימ"ר הוא הודה ברצח בני הזוג כדורי והתוודה גם על מקרה ניסיון רצח הנערה הדר בצלאל. לאחר מכן גם שחזר כאמור את מעשיו בזירות השונות.
מירב בצלאל, אמה של הדר שהייתה אז בת 15, אמרה היום בעקבות פענוח הפרשה: "מרגיע אותי שהוא לא יראה יותר אור יום. אני בהלם, לא מעכלת. זה נס ממש גדול. אי אפשר לתפוס את זה בכלל, אני כולי צמרמורות".

ניסיון הרצח, התסכול לאחר מכן, ובחזרה לאותו רחוב: השתלשות האירועים

9 בינואר 2019 - ניסיון הרצח של הדר בצלאל: המחבל מחליט להרוג ילדים. הוא נתקל בהדר כשהיא עולה בגרם מדרגות ברחוב מרדכי אלקחי בארמון הנציב. הנערה בת ה-15 ניצלה בזכות הצווארון בחולצתה, שבדיעבד הגן עליה. אסעיד ניסה לשסף את גרונה, אך ללא הצלחה. באותה נקודה גמלה בליבו החלטה לחזור לאותה שכונה ארמון הנציב ולבצע עוד מקרה.
8 צפייה בגלריה
אירוע דקירה בארמון הנציב בירושלים
אירוע דקירה בארמון הנציב בירושלים
זירת ניסיון הרצח של הדר בצלאל - שהתברר כפיגוע. אמה חשדה שיש קשר בין המקרים
(צילום: אביב הרץ, TPS)
10 בינואר 2019 - רצח בני הזוג כדורי: המחבל שוכר דירה בכפר א-ראם דרומית לרמאללה ומגיע ברגל בחזרה לאותו רחוב בעין הנציב. אסעיד מבחין באדם מבוגר עם כיפה שמוציא שקיות מתא המטען של רכבו. הוא ממתין לו ליד גרם המדרגות בבניין וברגע שהוא יוצא מדירתו להביא שקיות נוספות - המחבל נכנס לביתו ורוצח את בת זוגו - תמר כדורי ז"ל. אסעיד רצח אותה באכזריות בדקירות סכין ולאחר מכן מתחבא בדירה עצמה וממתין לבן זוגה.
יהודה כדורי ז"ל מספיק לסדר את הקניות במקרר, יושב לאכול פסטה, ובשלב מסוים הולך להתפנות. אז המחבל מתגלה לעיניו. בין השניים מתפתח מאבק, אך המחבל גדול מימדים, מצליח לרצוח את יהודה בשיטת "שחיטת גמל", כלשונו. הוא ביצע את הרצח כשידיו מכוסות בכפפות, ולאחר מכן שטף את אותן בכיור.
8 צפייה בגלריה
תמר כדורי ז"ל
תמר כדורי ז"ל
תמר כדורי ז"ל
(צילום: פייסבוק)
8 צפייה בגלריה
יהודה כדורי ז"ל
יהודה כדורי ז"ל
יהודה כדורי ז"ל
(צילום: באדיבות 'כיכר השבת')
11 בינואר 2019 - המחבל עוזב את דירת בני הזוג, לאחר שישן בה: לאחר שרצח את השניים במה שמתברר היום כפיגוע דקירה, הוא נשאר לישון על השטיח בביתם, וקם בבוקר. הוא לקח צרור מפתחות ותפוח. נועל את הדלת וזורק את צרור המפתחות לפיר ביוב, ואז עושה את דרכו חזרה לדירתו בא-ראם.
12 בינואר 2019 - אסעיד נעצר, בשל הסתה ותמיכה בדאעש: יומיים בלבד לאחר שרצח באכזריות את בני הזוג נעצר המחבל, אך לא בחשד לרצח וניסיון הרצח ימים קודם לכן. הוא הועמד לדין בגין הסתה וחברות בארגון עוין, ועם סיום תקופת המאסר, הועבר למעצר מינהלי של כשנתיים וחצי ממנו שוחרר בחודש שעבר. נציין כי עוד קודם לכן, בין השנים 2015 ל-2018 נאסר בשל פעילות בתשתית של דאעש שתכננה לבצע פיגועי איכות נגד מטרות ישראליות. לאחר שחרורו נעצר ברשות הפלסטינית למספר חודשים.
13 בינואר 2019 - גופות בני הזוג נמצאות בדירה, לאחר שלושה ימים: יהודה ותמר נמצאו ללא רוח חיים בדירה ברחוב מרדכי אלקחי בשכונת ארמון הנציב. על גופות השניים נמצאו סימני אלימות. הגופות הועברו לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר. מתחת לגופתו של יהודה עקבת נעל, שבהמשך יתברר כי היא שייכת לאסעיד.
21 במרץ 2022 - רצח הפועל המולדובי: המשטרה קיבלה דיווח על אודות "אירוע אלימות" בדירה בשכונת ארנונה בבירה. במקום נמצאו שני פצועים מדקירות סכין, פועלים ממולדובה שעובדים בארץ. בהמשך כאמור נקבע מותו של אחד מהם - איוואן טרנובסקי. תחילה, במשטרה סברו כי מדובר באירוע על רקע פלילי, ובקטטה שהתפתחה בין השותפים בדירה. חמשת הפועלים אף נעצרו, ויומיים לאחר הרצח שוחררו כולם. בשלב הזה החקירה עברה לימ"ר ולשב"כ, ונחקר החשד לאירוע על רקע לאומני.
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח בירושלים
זירת הרצח בירושלים
זירת הרצח בשכונת ארנונה. במשטרה סברו כי הרקע פלילי
(צילום: דוברות המשטרה)
מספר שעות לאחר מקרה הרצח, נעצר באזור צפון ירושלים, פלסטיני תושב חברון, המחבל ווסים אסעיד. הוא נעצר על ידי שוטרי מג"ב בעת שניסה לחצות את גדר ההפרדה. ברשותו נתפסה סכין.
שבוע ראשון לאחר מעצרו, בחיפוש ממוקד בבית אמו, נמצאו חומרים על דאעש ותיק גב גדול שהתאים לזהות החשוד שזוהה ברחוב אלקחי. מה שמחבר אותו פורנזית לזירת הפיגוע היא עקבת נעל מסוג "נביל", אותה מייצרים רק בחברון, ונמצאה מתחת לגופתו של יהודה כדורי ז"ל. במשך שנתיים המשטרה חיפשה אחר אדם שעקבת הנעל שלו תואמת לזו שבזירה, ואפילו הגיעה ליצרן שלה בחברון.
לבסוף נמצאה הנעל באותו תיק גב גדול. במכון לרפואה משפטית נמצא דם של יהודה כדורי ז"ל על הנעל ו-DNA של המחבל, עוד לפני שהוא מודה במעשים. לאחר מכן, בעת חקירתו, הוא מודה בפרט מוכמן שרק מי שביצע את המעשים יכול לדעת. בהמשך משתף פעולה וקושר עצמו לאירועים.