כחודש וחצי אחרי שנחשפה ב-ynet התוכנית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ל"שינוי המציאות" ביהודה ושומרון, ההקלטה שפורסמה אמש (שישי) מאשרת את ההתקדמות שביצע במהלך החשאי לשליטה האזרחית, וכן, לדבריו, את תמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתהליך.
הקלטת סמוטריץ' על תוכנית יהודה ושומרון

2 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ' במאחז גבעת הראל
השר בצלאל סמוטריץ' במאחז גבעת הראל
סמוטריץ'. "שינויים כאלה משנים את ה-DNA של המערכת"
(צילום: נדב אבס)
בצל האיומים על פירוק הממשלה, דיווחנו בתחילת החודש שעבר כי עומדים להתרחש שינויים מרחיקי לכת שעליהם עמלו סמוטריץ' ואנשיו בכל הקשור לשינוי המציאות ביהודה ושומרון: הסרת החסמים וביטול צו המגביל את יישובי צפון השומרון, הכשרת מאחזים בהם חומש ואביתר, העברת סמכויות נוספות לידי המינהלת האזרחית וקליטת סגן ראש מינהל אזרחי חדש.
ההקלטה של סמוטריץ', שמכהן גם כשר במשרד הביטחון והגיעה לידי ה"ניו יורק טיימס", לקוחה מכנס מיוחד בחוות שחרית שבשומרון שהתקיים בשבוע שעבר, והיא חושפת עד כמה יו"ר הציונות הדתית התקדם בתוכניתו. "אני אומר לכם, זה מגה דרמטי", נשמע סמוטריץ' אומר. "שינויים כאלה משנים את ה-DNA של המערכת".
לדברי סמוטריץ', מהרגע שראש הממשלה "הבין את האירוע, הוא איתנו על מלא". לאורך כל דבריו בכנס, שבו נכחו עשרות ראשי יישובים ומאחזים, פירט סמוטריץ' על "המאבקים הקשים" מול מערכת הביטחון ומערכת המשפט, "זה לא אירוע קל לבליעה", הוא הדגיש, "כל התהליכים האלו לא קשורים לשאלה אם יש שר נוסף במשרד הביטחון. המינהלת היא קבועה. העברת האחריות המשפטית היא קבועה, גם אם מחר הממשלה נופלת ואני הולך זה שם. כך זה מוגדר ומקובע".
מדובר ב"אירוע מגה אסטרטגי" ו"מגה דרמטי", חוזר שוב ושוב סמוטריץ' בפני המשתתפים על ההצלחה בהתקדמות תוכניתו. "לא המצאנו את הגלגל, מאז ומעולם זה היה כך במדינת ישראל. אתה לוקח חקלאי, אלף ראש פרות, גרוש וחצי השקעה, והוא שומר לך על 40 אלף דונם. זה היה הכלי שהתחיל כמו כל דבר בהתיישבות מלמטה, אנחנו קרובים מאוד למודל הסדרה של החוות האלה. יש עוד טיפה דיונים וויכוחים משפטיים, אני מעריך שתוך כמה חודשים יהיה מודל שיאפשר להסדיר את הרוב הגדול של החוות, מה שיפתח את הדלת להשקיע, לסדר תשתיות".
סמוטריץ' התגאה בכך שהסיר את החסמים המשפטיים לשינוי המציאות האזרחית ביו"ש. כפי שדווח בעבר ב-ynet, כל הסמכויות המשפטיות הועברו ליועץ המשפטי מטעמו של סמוטריץ' במשרד הביטחון, והשר גם הקצה 85 מיליון שקלים לשיפור מרכיבי הביטחון ועוד כשבעה מיליארד שקלים לשיפור ובניית כבישים ביהודה ושומרון - מהלך שצפוי להשפיע משמעותית על גידול האוכלוסייה מעבר לקו הירוק.
"הוצאנו את הטיפול המשפטי בכל הסוגיות שקשורות להתיישבות ליועמ"ש איו"ש, יש לו DNA צבאי, ללשכה המשפטית של משרד הביטחון יש DNA אחר לחלוטין. אנחנו בונים שם מערכת עם 26 תקנים. אגב חסרים לנו עוד שלושה, בכל היתר כבר התקדמנו", התגאה, והביע תקווה: "עד 1 ביולי הכול עובד בתהליך מאוד מסודר. הם עושים לנו חיים קשים היועצים המשפטיים במשרד הביטחון וטוב שכך. אנחנו תחת זכוכית מגדלת, שבע עיניים של בג"ץ, של ארגונים בינלאומיים. אני רוצה שכולנו נהיה כולנו גלאט כושר למהדרין".
סמוטריץ', ששואף לשנות את הניהול האזרחי מיסודו, ציין: "אנחנו בעבודה גדולה עכשיו לתקף מערכת אכיפה חדשה לחלוטין במינהל האזרחי. אם בכל מקום אחר במדינת ישראל יש תכליות מסוימות לאכיפה, ביהודה ושומרון יש שיקול לתכלית אחת גדולה והיא בסוף, מה לעשות, גיאו-פוליטית, אסטרטגית וביטחונית".
הוא הסביר: "המערכה על השטח היא מערכה שהאויב משתמש בה בצורה שיטתית, אסטרטגית ומכוונת עם המון כסף ועם המון חשיבה. אם זו מערכה שישות עוינת מנהלת נגדנו אנחנו צריכים לנהל את זה באותו אופן וזה ישפיע על כל התפיסה על כל סדרי העדיפויות. וגם זה לא קל".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
נתניהו, סמוטריץ' וגלנט במעמד החתימה על העברת סמכויות המנהל האזרחי
סמוטריץ' נשמע אומר בהקלטה כי "המלחמה עצרה אותנו, אין מה לעשות כולנו נשאבנו למאמצים אחרים", וציין כי הוא מקווה שהתוכנית לקראת סיום. "זה יבוא לקבינט להחלטה מסודרת, שתתקף את התפיסה, את השיטה ואת התכליות. אנחנו רוצים לתת חיים משל עצמה למערכת האזרחית".
תחילה שאף סמוטריץ' להוציא את הניהול האזרחי ביו"ש ממשרד הביטחון, אך למשתתפים הסביר כי יש שני שיקולים שגרמו לו לחזור בו. "זה יהיה קל יותר לבליעה בהקשר המדינה, משפטית שלא יגידו שעושים פה עכשיו סיפוח, ריבונות וכולי", אמר. "לא שינינו את המעמד המדיני של הקרקע". לדבריו, הסיבה השנייה היא הצבא. "נשנה הרגלי עבודה של 45 שנה. נהיה פרגמטים, נעשה את זה לאט, עקב בצד אגודל, לכן זה נשאר במערכת הביטחון".
סמוטריץ' מינה לראשונה אי-פעם סגן ראש מינהל אזרחי מטעמו, מתיישב בשם הלל רוט. לאחר מאבק ארוך שניהל סמוטריץ' מול שר הביטחון יואב גלנט וצה"ל, רוט קיבל סמכויות מלאות על תכנון, מקרקעין, אכיפה, רמ"י, תחבורה והגנת סביבה - יכולות משמעותית ששולטות למעשה על ההסדרה ביהודה ושומרון. רוט אינו כפוף לראש המינהל הנוכחי, תא"ל הישאם איברהים, אלא למינהלת ההסדרה שאותה הקים סמוטריץ'.
בהקלטה, נשמע סמוטריץ' מברך על העברת הסמכויות שקיבל לידיו רוט, תוך שהוא מדגיש: יש אדם אחד שיכול להתערב לו בהחלטות, רק זמנית, וזה הרמטכ"ל. "ראש המינהל לא מוסמך לקחת לו סמכות, אלוף הפיקוד לא מוסמך לקחת לו סמכות - רק הרמטכ"ל, בכתב לשר הביטחון ובהנמקה ביטחונית, יכול להקפיא ל-72 שעות החלטה שלו, עד שזה מגיע להחלטת שר ביטחון - ובשיח איתי".
בצל המאמצים של סמוטריץ' להביא לקריסת הרשות הפלסטינית, שהתגברו אחרי ההכרה של כמה מדינות אירופיות במדינה פלסטינית, הוא חתם את דבריו: "ליישב את הארץ, לבנות אותה ולמנוע חס וחלילה את חלוקתה ומסירה של שטחי ארץ ישראל לאויבים שלנו והקמת מדינה פלסטינית, שתסכן את קיומה של מדינת ישראל. אנחנו בדרך למנוע את זה".
פורסם לראשונה: 22:57, 21.06.24