ממשל ביידן חידש בשבוע שעבר פטור מסנקציות על איראן, שמאפשר לתאגידים רוסיים לפעול במתקני הגרעין האיראני ללא הגבלות. הפטור אושר על ידי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ביום שלישי שעבר, אך הודעה על כך נשלחה לקונגרס רק ביום שישי, בסוף יום העבודה. המהלך החטוף עורר ביקורת בקרב רפובליקנים וארגונים יהודיים בארצות הברית, שטוענים כי ממשל ביידן "מנסה לטאטא את הוויתור על הסנקציות מתחת לשטיח דווקא בזמן שבו העולם דואג לגבי הברית הצבאית המחודשת בין איראן ורוסיה".
2 צפייה בגלריה
ביידן ראיסי והצנטריפוגות
ביידן ראיסי והצנטריפוגות
הפטור יאפשר לאיראן לשלם לרוסיה עבור כמויות מוגבלות של אורניום מועשר. ראיסי, הצנטריפוגות וביידן
(צילום: AFP , AP)
הפטור מאפשר לתאגידים כמו חברת האנרגיה הממשלתית של רוסיה, Rosatom, לפעול ללא הגבלות במתקן הגרעין בפורדו, וכן להמשיך לבצע עבודות בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר שבדרום איראן. בנוסף, הוא מאפשר לאיראן לשלם לרוסיה עבור כמויות מוגבלות של אורניום מועשר, המשמש להנעת כור מחקר בטהרן - כור גרעיני שעושה שימוש במים קלים וניתן לאיראן על ידי ארה"ב ב-1967 כדי לייצר רדיואיזוטופ לפעילות רפואית ומטרות חקלאיות.
חידוש הפטור - שריד מהסכם הגרעין של 2015 - הוא חלק ממדיניות ממשל ביידן שנקבעה בתחילת השנה שעברה. היא מבטלת למעשה את הסנקציות שהטיל הנשיא הקודם דונלד טראמפ על איראן, ומתירה לרוסיה לשתף פעולה בעבודות גרעיניות באתרי העשרה במדינה. עם זאת, ההחלטה הותירה סנקציות מסוימות על בניית שתי תחנות כוח גרעיניות חדשות באיראן.
יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, הרפובליקני מייקל מקאול, מתח ביקורת על המהלך: "מדובר בהחלטה מטרידה שמערערת עוד יותר את הנורמות הבינלאומיות, ואינה עולה בקנה אחד עם המדיניות המוצהרת של הממשל לתמוך באוקראינה. לא ניתן לאפשר ל-Rosatom להרוויח מעבודה באיראן בזמן שהיא מתדלקת באופן פעיל את מלחמת התוקפנות הבלתי מעורערת של הקרמלין נגד אוקראינה".
2 צפייה בגלריה
ארכיון הכור הגרעיני של איראן
ארכיון הכור הגרעיני של איראן
מתקן הגרעין בפורדו
דוברו של הסנאטור הרפובליקני טד קרוז, שמנסה לקדם בימים אלה חקיקה שתמנע מביידן להמשיך ולחדש את הפטורים, אמר ש"הוויתורים האלה מדגישים את מה שכולם כבר יודעים: ממשל ביידן אובססיבי באופן פתולוגי לגבי חזרה להסכם הגרעין עם איראן. הם כל כך אובססיביים עד שהם מיישמים חלקים מההסכם הקטסטרופלי האחרון, אפילו ללא הסכם חדש. הם כל כך אובססיביים שהם מוכנים לחזק את רוסיה והברית הרוסית-איראנית שתוקפת את הצבא והאזרחים האוקראינים".
יו"ר ארגון ציוני אמריקה, מורטון קליין, טען שהאישור הזריז בסופו של יום נעשה במכוון כדי להשקיט את המהלך ולמנוע פרסום בתקשורת: "ברור שזאת הייתה כוונת הממשל. הרי לנוכח הסנקציות האגרסיביות נגד רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה - הצעד הזה לא הגיוני כלל. חברות ממשלתיות רוסיות ירוויחו מיליארדים וארה"ב וישראל יהיו הרבה פחות בטוחות. ישראל תיאלץ לנקוט פעולה צבאית כדי לעצור את התוכנית של איראן, וממשל ביידן ממש לא עושה דבר כדי להרתיע את הטרוריסטים המטורפים האלה שמנהלים את איראן".