(צילום: סטס קופולו)

בצה"ל ובשב"כ לא אוהבים את המונח גל טרור, בוודאי לא אינתיפאדה, כי הציבור הרחב לא משתתף בשלב זה באירועים, אך עדיין אנו עדים להסלמה משמעותית בשטחים ובירושלים. בשטחים הסלמה זו מטרידה בשני היבטים: הראשון, רף האלימות בשכם ובעיקר בג'נין עלה באופן משמעותי וכך גם ההתנגדות.
ההיבט השני הוא המעורבות ההולכת וגוברת של אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיני, כמו למשל בסרטון מהמבצע אתמול, שהופץ ברשתות החברתיות, ושבו נראה הצלף של הימ"ס פוגע בחמוש – איש מנגנונים שהשתתף בלחימה – והורג אותו ממרחק של 500 מטרים.
מלבד המעורבות בפעילות מול כוחות צה"ל אתמול, אנשי הפתח הובילו שביתה מקומית וסגירת בתי עסק בג'נין במחאה על התקרית. האבסורד הוא שכל זה קורה במקביל לשיחות שמקיים יו"ר הרשות אבו מאזן עם שר הביטחון בני גנץ ועם נשיא המדינה יצחק הרצוג בעניין חיזוק התיאום הביטחוני. מתברר שהשטח מנותק מההנהגה, או שזו לא באמת כופה את מרותה עליו.
פותח באש לעבר הלוחמים - ונפגע מירי צלף מדויק | תיעוד חיסול איש מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בג'נין

תיעוד מתוך הקרב עם המחבלים בג'נין
(צילום: דובר צה"ל, דוברות המשטרה)

5 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון בג'נין
פעילות כוחות הביטחון בג'נין
פעילות כוחות הביטחון בג'נין, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון בג'נין
פעילות כוחות הביטחון בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
באוגדת יהודה ושומרון הועלתה רמת הכוננות מיד לאחר ההיתקלות שבה נהרג לפני כשבועיים סגן מפקד סיירת נח"ל, רב-סרן בר פלח ז"ל, למה שמוגדר "בט"ש מוגבר". מפקדים בכירים נשארים בגזרה ולא מספרי 2; תוספת של סדרי כוחות לחגים – מדובר ב 25 גדודים; והגברת עירנות ודריכות.
הפעולה אתמול במחנה הפליטים ג'נין הסתיימה בהצלחה מבצעית. שני המבוקשים שחוסלו – עבד חאזם, אחיו של רעד, המחבל שביצע את הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב, והסייען שלו – לא נהרגו בגלל השיוך המשפחתי, אלא כי ביצעו פיגוע ירי לעבר כלי הנדסי של משרד הביטחון ולאחר מכן גם צייצו והפיצו את הסרטונים. בנוסף הם גם תכננו פיגועים בטווח הזמן הקרוב, חלקם עם מטענים שהופעלו לעבר כוחות ימ"ס וצה"ל שהגיעו אליהם אתמול.
במציאות החדשה, מבוקש כזה שאין לו רקורד פיגועים משמעותי בהשוואה למחבלים משנים עברו, הופך פתאום בכיר בעקבות השימוש ברשתות החברתיות וההאדרה המוגזמת. כך קרה בדיוק גם עם איברהים נבולסי שחוסל בשכם.
המבצע אתמול, בגלל דחיפותו, לא יצא לפועל בלילה אלא באור יום, ב-08:30 בבוקר, שעה לא מקובלת לפעילות מעצרים, בוודאי לא במחנה הפליטים האלים בג'נין. המשימה, שאושרה ברמת אלוף הפיקוד, הוטלה על יחידת המסתערבים של מג"ב שאנשיה מנוסים ומבוגרים, והם נכנסו בכמה כלי רכב עד לבית שבו הסתתרו שני המחבלים. הסגירה על הבית נמשכה שלוש עד ארבע דקות, אבל הנסיגה והחילוץ לאחור ארכו יותר משלוש שעות, בלב מחנה הפליטים של ג'נין.
עימותים ביהודה ושומרון לאחר חיסול המחבלים

5 צפייה בגלריה
עבד חאזם
עבד חאזם
שני המבוקשים שחוסלו, והעשן שהיתמר מעל הבית שבו התבצרו
5 צפייה בגלריה
מבנים שרופים בג'נין
מבנים שרופים בג'נין
מבנה שרוף בג'נין לאחר פעילות צה"ל
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
מבנים שרופים בג'נין
מבנים שרופים בג'נין
(צילום: רויטרס)
בשלב הסגירה על הבית התקרב כוח לוחמי הימ"ס למבנה שבו הסתתרו המחבלים. רב-פקד א', אחד ממפקדי הפלגות שהובילו את הכוחות בשטח סיפר: "לאחר כיתור המבנה המבוקשים הפעילו מטענים רבי עוצמה לעבר הכוחות וניסו להימלט מהמבנה חמושים. לוחמי היחידה זיהו את הניסיון לברוח, סיכלו את הבריחה והרגו את שני החמושים". המחבלים עשו טעות בהתנהלותם, שלא נכון לחשוף אותה, וכוח אחר הרג את השניים.
מכאן המשימה הייתה לחלץ לאחור תחת אש כבדה. מטענים הושלכו על כלי הרכב הממוגנים, חלקם נתקעו, צמיגים נוקבו, והקרבות ברחובות מחנה הפליטים היו עזים. לדברי לוחם ותיק ביחידת המסתערבים של מג"ב, שהשתתף בעשרות פעולות בג'נין, בפעולה אתמול נתקלו הלוחמים באש עוצמתית מצד המחבלים, שכללה גם מטעני חבלה תקניים שהשביתו כלי רכב, ובנס לא היו נפגעים. המטענים הזכירו לו את עזה, ולדבריו בזכות הרבה מזל ויכולת מבצעית גבוהה של הלוחמים, המבצע הסתיים ללא נפגעים לכוחותינו וללא פלסטינים חמושים רבים הרוגים.
בסופו של המבצע נהרגו חמישה פלסטינים חמושים. כפי שניתן לראות בסרטון שתיעד את ירי הצלף, היו מעורבים רבים נוספים בירי לכיוון הלוחמים וניתן היה להרוג חמושים נוספים, אך צה"ל נמנע כדי לא להוביל להידרדרות נוספת.
המבצע הקטן הזה הוא גם הזדמנות נוספת להבין כיצד ייראה מבצע נרחב בג'נין, דוגמת הדיבורים שנשמעו לגבי הצורך ב"חומת מגן 2". בעבר מבצע כזה של חיסול או של מעצר שני מבוקשים היה קצר ומהיר. "מבצע עקיצה" קראו לו. אתמול הוא הצריך סד"כ של חטיבה שלמה וכוחות מיוחדים.
כפי שפרסמנו, צה"ל גם הכשיר תא תקיפה מהאוויר לרמת מפקד חטיבת ג'נין ומפקד אוגדת יהודה ושומרון ואתמול חגו כלי טיס תוקפים באוויר, אולם הם לא הופעלו, בין היתר מחשש לפגיעה בכוחותינו. עם זאת, אם יהיה צורך בכך בהמשך, ההפעלה תתבצע במגבלות הבטיחות.