גורמי מודיעין אמריקנים סבורים שמנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, מאמין שארגון הטרור יוכל לשרוד את ניסיונות ישראל להשמיד אותו - ואף מרגיש שהוא "בעמדת כוח" במשא ומתן לעסקה. כך דווח ב-CNN מפי גורמים אמריקנים הבקיאים בהתפתחויות האחרונות.
סינוואר מסתתר במנהרות - ומאמין שחמאס ישרוד
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
נתניהו, סינוואר וביידן
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
אותם גורמים הסבירו שהמטרה של חמאס היא לשרוד, והדבר יהווה עבורו ניצחון. סינוואר מאמין שארגונו יכול להחזיק מעמד בזמן שמעמדה הבינלאומי של ישראל מידרדר ככל שהמלחמה בעזה והרג האזרחים שנלווה אליה נמשכים. בכיר בממשל ביידן אף ניסח זאת בבוטות: "הוא מאמין שהוא מנצח".
עבור המתווכים האמריקנים לעסקה, זו הערכה מרתיעה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שביקר השבוע בישראל, אמר למשפחות כי גורל ההצעה האחרונה עדיין נתון בידי חמאס, יום לפני שארגון הטרור העביר את תשובתו. "על חמאס להחליט אם הוא מתקדם עם ההצעה או לא. נתניהו אישר אמש את המחויבות שלו להצעה (הישראלית)", אמר בלינקן לקרובי החטופים.
בלינקן התייחס גם לתמיכת חמאס בהצעה האמריקנית שעברה במועצת הביטחון של האו"ם, ואמר כי "תגובת חמאס להחלטת האו"ם היא סימן מעורר תקווה". עם זאת, הוא הדגיש כי "מוצא פיהם של מנהיגי חמאס בעזה הוא מה שחשוב, ואנחנו מחכים לשמוע אותם. ככל שזה יימשך, כך הסיכוי שהסכסוך יתפשט".
בתוך כך, הנהגת חמאס הבטיחה לרוסיה לשחרר שני אזרחים רוסים שעדיין מוחזקים בשבי ברצועת עזה, דבר המחייב הפסקת אש. כך אמר לעיתונאים הנציג המיוחד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין למזרח התיכון ומדינות אפריקה, סגן שר החוץ מיכאיל בוגדנוב. לדבריו, "יש לנו עדיין שני אזרחים חטופים. העלינו את השאלות הללו בצורה מאוד פעילה במרץ עם אנשי חמאס כדי שישחררו אזרחים רוסים ללא הסכם. הם תמיד הבטיחו לנו את זה ואישרו את נכונותם לעשות זאת, אך כדי שזה יקרה, יש צורך בהפסקת אש פיזית, לפחות לזמן מה, כדי שחמאס יוכלו למסור את האזרחים הללו לוועד הבינלאומי של הצלב האדום". הוא הוסיף כי אם תהיה "לפחות רגיעה", אז מוסקבה מקווה לשחרור שני אזרחי רוסיה האלה. חמאס שחרר את רוני קריבוי (25), אזרח רוסיה, במהלך המלחמה כמחווה לפוטין.
הדיווח ב-CNN מגיע כיממה לאחר הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל" על ההתכתבויות של סינוואר שנחשפו. לפי הדיווח, מנהיג חמאס בעזה שלח לראש הלשכה המדינית של הארגון איסמעיל הנייה הודעה לאחר ששלושה מילדיו חוסלו ברצועה, וכתב כי "המוות של ילדיך ושל שאר הפלסטינים - דם החיים של האומה". בהודעות שהעביר מנהיג ארגון הטרור ברצועה והגיעו לידי העיתון, סינוואר מביע לא רק אדישות לחיי הפלסטינים, אלא חישוב קר ולפיו המשך הלחימה, ומותם של אזרחים נוספים, יועילו להשגת מטרותיו הצבאיות והפוליטיות.
2 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
"אף אחד לא צריך להיות מופתע מזה שלסינוואר לא אכפת מחיי הפלסטינים". קירבי
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
עוד דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי סינוואר כתב לאחרונה לבכירי חמאס שעסקו במו"מ לעסקת החטופים, יחד עם גורמים קטארים ומצרים, כי "הישראלים נמצאים בדיוק במקום שבו אנחנו רוצים שהם יהיו". דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי, אמר כי "זה לא צריך להפתיע אף אחד שלסינוואר לא אכפת כלל מחיי פלסטינים חפים מפשע - שנקלעו למלחמה שהוא התחיל". הוא הוסיף: "אף אחד לא צריך להיות מופתע ומזועזע מכך שחיה כמו סינוואר תראה בכך בעצם יתרון".
מאז פרוץ המלחמה סינוואר מסתתר במנהרות ברחבי הרצועה, וגורמים רשמיים סבורים כי הוא מוקף בחטופים ישראלים אותם הוא מחזיק סביבו "כמגן אנושי". מקור שבקיא בפרטים אמר כי גם קהילת המודיעין האמריקנית פועלת לעקוב אחר מקום הימצאו.
בתוך כך, חמאס העביר אמש את תשובתו להצעה לעסקת חטופים והפסקת אש, אך בישראל הבהירו כי "ארגון הטרור דחה למעשה את המתווה הישראלי", כפי שהציג אותו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאומו בסוף החודש שעבר. ראש המוסד דדי ברנע עודכן אמש בפרטי התשובה של חמאס, על-ידי ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני, וגורמים המעורים בפרטים הסבירו כי חמאס שינה בתגובה שלו "את כל ההצעה". לדבריהם, "המשמעות היא ברורה - דחייה של הצעת ביידן".
גורם ישראלי בכיר הוסיף כי בעוד ביידן הדגיש בנאומו כי על חמאס לקבל את ההצעה כלשונה, ופשוט לחתום על מה שהונח על השולחן, בחמאס הכניסו "שינויים מהותיים" בהצעה - ולפיכך נראה שמדובר בתשובה שלילית. בחמאס, מנגד, מנסים להציג תמונה שונה. עיזאת א-רישק, חבר הלשכה המדינית של ארגון הטרור, אמר הלילה כי התשובה שהועברה פותחת "נתיב רחב" להשגת הסכם. לדבריו, תגובת הארגון היא "אחראית, רצינית וחיובית".