יום קרב בצפון, ורקטות גם בדרום: חיזבאללה שיגר הערב (שישי) כ-20 רקטות לאזור צפת, לאחר שהבוקר נורו טילי נ"ט לעבר בסיס יחידת הבקרה האווירית במירון. חלק מהרקטות שנורו לצפת יורטו, אחרות נפלו בשטחים פתוחים. שריפות פרצו ביער ביריה, 12 צוותי כיבוי הוזעקו. נזק נגרם לכביש. לאחר מכן נורו חמש רקטות לזרעית שבגבול לבנון, ועוד 40 רקטות לקריית שמונה, תוך דקות ספורות. רובן יורטו, היתר נפלו בשטחים פתוחים.
המטחים אירעו לאחר חיסול 9 מחבלי חיזבאללה בלבנון בשורת תקיפות, באחת האחרונות שבהן תקף כלי טיס של חיל האוויר באזור צור, וחיסל מחבל במערך הרקטות והטילים של חיזבאללה. במקביל, דווח כי צה"ל תקף גם בסוריה - ככל הנראה יעדים של חיזבאללה.
לצד המטחים לצפון, ירי גם לדרום. אזעקה נשמעה בשדרות לאחר יותר משבועיים - בעקבות שני שיגורים מהרצועה. אחד מהם יורט, השני נפל בשטח פתוח. בעקבות הירי, נקראו תושבים בצפון מערב הרצועה להתפנות למחסות, ודובר צה"ל בערבית הודיע: "נפעל בעוצמה בטווח הזמן המיידי".
השריפות שפרצו ביער ביריה
(צילום: עובדי ויערני קק״ל)

היירוטים מעל צפת

6 צפייה בגלריה
צפת לכיוון חצור הגלילית
צפת לכיוון חצור הגלילית
היירוטים באזור צפת
(צילום: יוני לובלינר)
6 צפייה בגלריה
תקיפת מיכלי דלק בכפר כילא
תקיפת מיכלי דלק בכפר כילא
אחרי תקיפה בדרום לבנון
לפני הירי הערב, תושבים בצפון נקראו לא להימצא בשטחים פתוחים או חקלאיים. בין היתר ההודעה הועברה לעלמה, ריחניה, דלתון, כרם בן זמרה, מירון, ספסופה, אור הגנוז, בר יוחאי וקדיתא שבמועצת מרום הגליל - כולם יישובים לא-מפונים - וגם למצפה הילה.
באותם יישובים במועצת מרום הגליל נקראו התושבים להתפלל בשבת במניינים מפוצלים, "כדי לא ליצור התקהלות גדולה מדי ולהקפיד על ההנחיות של פיקוד העורף". בהודעה שהועברה לאחד המושבים נכתב: "בבית הכנסת המרכזי אנו נתפלל זריז, דהיינו תפילת מנחה, בלי שיר השירים ובלי לכו נרננה ובר יוחאי". כשעה וחצי לאחר המטחים, ההנחיה בוטלה.
במקביל, בצה"ל הדגישו כי הכוננות הגבוהה בצפון לתגובת חיזבאללה על חיסולו של פואד שוכר, או לתגובת איראן על חיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נמשכת, ולא ירדה. זאת, חרף המו"מ לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועה. "אנו תוקפים ופועלים מול חיזבאללה לאור מטרות המלחמה שהציב והגדיר הדרג המדיני", אמרו בצבא.
הבוקר שיגר חיזבאללה שני טילי נ"ט לעבר יחידת הבקרה האווירית בהר מירון. לא היו נפגעים באירוע, ובצה"ל אמרו כי הוא מתוחקר. שעות לאחר מכן, החל צה"ל לתקוף בשורת מוקדים בדרום לבנון. לפחות תשעה מחבלי חיזבאללה נהרגו בתקיפות, ולפי הדיווחים בלבנון - גם ילד בן 7. בסביבות השעה 16:00 דיווחו בלבנון על שיגור טיל קרקע-אוויר לעבר מטוס קרב שעבר את מהירות הקול - והבום העל-קולי נשמע היטב גם באזורי החוף בישראל.
תיעוד הפגיעה במירון, הבוקר

תיעוד חיסול מחבל מרכזי בחיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל)

6 צפייה בגלריה
נפילות בהר מירון
נפילות בהר מירון
הפגיעות ביב"א בהר מירון
האזעקות באזור מירון נשמעו תחילה בשעה 06:53, ומיד לאחר מכן התפרסמו תיעודים שבהם נראו שתי פטריות עשן עולות מבסיס יחידת הבקרה האווירית. חיזבאללה הודיע ששיגר את טילי הנ"ט בתגובה לתקיפות צה"ל בדרום לבנון - ולטענתו, פגע ב"מכשירי ריגול".
כמעט במקביל, צה"ל תקף בטיר חרפא שבדרום לבנון מחבלי חיזבאללה שתכננו לשגר רקטות לשטח ישראל. שלושה מחבלים חוסלו בתקיפה, ובתיעוד בצבע שפרסם צה"ל נראית אחת הרקטות מתעופפת ברגע התקיפה - מה שמעיד שהייתה מוכנה כנראה לשיגור. חיזבאללה שיגר לאחר מכן כ-14 רקטות לכיוון מלכיה שבגליל העליון. לא היו נפגעים.
6 צפייה בגלריה
פואד שוכר
פואד שוכר
פואד שוכר שחוסל בדאחייה. כוננות גבוהה בצבא
6 צפייה בגלריה
כטב"מ תקף רכב בדרום לבנון
כטב"מ תקף רכב בדרום לבנון
תקיפת הרכב, מזרחית לצור
בשעות הצהריים חידש צה"ל את התקיפות והסיכולים הממוקדים בדרום לבנון. בעיתא אל-ג'בל הותקפו בית ורכב, ושם על פי משרד הבריאות הלבנוני נהרג אדם וילד בן 7. בצה"ל מסרו כי ההרוג השני במקום הוא מוחמד מחמוד נג'ם, מחבל מרכזי ביחידת הרקטות של חיזבאללה. על פי הדיווחים בלבנון, התקיפה התבצעה באמצעות שני טילים - אחד לבית והשני לרכב.
לאחר מכן דיווחה רשת "אל-מנאר" הלבנונית כי כטב"ם תקף רכב בבית ליף בדרום לבנון. לא דווח על נפגעים במקום. במיס אל-ג'בל, גם הוא כפר בדרום לבנון, הותקף מבנה של חיזבאללה ובסביבתו מחבל חיזבאללה ששיגר רקטות לאור יפתח. כלי טיס ומטוסי קרב תקפו את המחבל ואת המבנה. בלבנון דיווחו כי מלבד המחבל, עוד שניים נפצעו.
6 צפייה בגלריה
רכב הותקף בעיתא אל ג'בל
רכב הותקף בעיתא אל ג'בל
הרכב שהותקף בעיתא אל ג'בל
תיעוד: חיסול המחבלים בטיר חרפא והרקטה שעפה
(צילום: דובר צה"ל)

צה"ל גם תקף אופנוע בעיתרון שבדרום לבנון - וחיסל מחבל ששיגר רקטות למלכיה. בנוסף, דווח כי כטב"ם תקף רכב באזור הכפר מערכה, מזרחית לצור שבדרום לבנון. גם בתקיפה זו חוסל מחבל בחיזבאללה.
מוקדם יותר השבוע דווח בערוץ הלבנוני "אל-ג'דיד" כי תגובת חיזבאללה לחיסול שוכר נקשרה במשא ומתן בין ישראל לחמאס. לפי שעה, חמאס מסרב לקבל את הצעת ישראל, ומקורות הערוץ טענו כי משחמאס מסרב - חיזבאללה "השתחרר מהמגבלות ששמו עליו. הוא חיכה כדי שלא יואשם בשיבוש המו"מ". הערוץ דיווח ממקורותיו כי "התגובה של חיזבאללה מוכנה והמטרה ברורה ונבחרה בקפידה כדי שנתניהו לא ישתמש בזה כתירוץ להסלמה ולהרחבת המלחמה ללבנון".
פורסם לראשונה: 16:01, 23.08.24