ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף היום (ראשון) בוועדת החוץ והביטחון כי לפי המידע העדכני שבידי ישראל, כמחצית מ-101 החטופים שמוחזקים בשבי ברצועת עזה עדיין בחיים. כך לפי גורמים שנכחו בדיון.
במהלך הדיון הסגור, שהתקיים בצל ההסלמה בצפון, אישר נתניהו כי ישראל בוחנת את "תוכנית האלופים", שנכתבה ביוזמת האלוף במיל' גיורא איילנד, שמטרתה להיאבק בהשתלטות חמאס על הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה. כך נודע ל-ynet. לפי גורמים בישראל, התוכנית לא זוכה לתמיכה אמריקנית לפי שעה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון
נתניהו בוועדת החוץ והביטחון. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתחילת החודש נחשף המסמך, שכותרתו "תוכנית האלופים", ונכתב כאמור בהובלת ראש אגף המבצעים בצה"ל לשעבר, בתמיכת עשרות קצינים בכירים בהווה ובעבר. "כל עוד חמאס שולט בסיוע ההומניטרי - לא ניתן להכריעו", אמר עם הצגת התוכנית אל"מ במיל' חזי נחמה, ממייסדי פורום "המפקדים והלוחמים במילואים".
לפי התוכנית שיזם איילנד, כל השטח שמצפון לפרוזדור נצרים, כלומר העיר עזה על כל שכונותיה, יהפוך לשטח צבאי סגור. כלומר, כלל האוכלוסייה שנמצאת במרחב, שלפי הצבא מוערכת בכ-300 אלף איש, תידרש לעזוב באופן מיידי דרך הנקזים הצה"ליים המאובטחים.
לאחר שבוע שבו תינתן לאוכלוסייה אפשרות להתפנות יוטל על האזור מצור צבאי מלא. לדברי הפורום, מצור זה יותיר בפני המחבלים בעיר עזה ברירה אחת - להיכנע או למות. בהצגת התוכנית פורסמה כאמור התייחסות גם לדין הבינלאומי, וצוין כי "המתווה עומד בכללי המשפט הבינלאומיים, מכיוון שהוא מאפשר לאוכלוסייה להתפנות מאזור הלחימה בטרם יוטל המצור".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"גלנט יפוטר?" ראש הממשלה התעלם
(צילום: דנה קופל)
פורום "המפקדים והלוחמים במילואים" הציג את התוכנית לחברי הקבינט ולשרים בכירים בממשלה בתחילת החודש, בתקווה שהדרג המדיני יורה לדרג הצבאי לפעול בהתאם להצעה בהקדם האפשרי.
"פורום המפקדים והלוחמים במילואים מברך את ראש הממשלה על הודעתו לקיום דיון ב'תוכנית האלופים' שנכתבה על ידי האלוף במיל' גיורא איילנד בשיתוף הפורום", מסר הפורום. "מאז שהתפרסמה התוכנית, קיבל הפורום מאות תגובות חיוביות מכל גוני הקשת הפוליטית והצבאית. אנחנו חושבים שמערכת הביטחון יחד עם ראש הממשלה נתניהו חייבים לאמץ את תוכנית האלופים כדי לעמוד ביעדי המלחמה - שהם הכרעת חמאס והחזרת החטופים".

נתניהו הכחיש שהוא משבש עסקה, והתעלם משאלה על פיטורי גלנט

בוועדה נשאל נתניהו על האפשרות שיפטר את שר הביטחון יואב גלנט, אחרי שגדעון סער הודיע לו אמש כי הוא מוותר על התפקיד. הוא התחמק משאלתו של חבר הכנסת מאיר כהן מיש עתיד - ולא התייחס לעניין. חברי הכנסת אלעזר שטרן ורון כץ מיש עתיד צעקו לו ש"פרשיית גדעון סער לא תרמה למה שקורה בעם ישראל, זה פוגע באחדות". הוא השיב: "בכלל לא רציתי שגנץ ואיזנקוט יפרשו מהממשלה, ואני מזמין את כולם להצטרף".
נתניהו נראה רגוע בוועדה לעומת פעמים קודמות, וניכר כי ההישגים הביטחוניים מול חיזבאללה בימים האחרונים נתנו לו רוח גבית והוא מרגיש מחוזק. "מדובר בימים גורליים", אמר. לדבריו, "תקיפותינו שינו את תפיסת ציר הרשע כלפי ישראל", והשינוי בצפון יקרה כתוצאה משינוי משוואת הכוח לטובת ישראל. הוא הוסיף כי "איראן לפתה את מדינת ישראל בזרועות טרור במטרה להביא להשמדתה. תוכנית ההשמדה של איראן בנויה על שני מרכיבים: איום גרעיני, ופלישה בו-זמנית מצפון, דרום ומזרח, תוך המטרת רקטות וטילים".
אך כעת, טען רה"מ, בעקבות הפעולות האחרונות של ישראל, "תפיסת הציר את ישראל השתנתה מקצה לקצה. הם מתרשמים עמוקות מהיכולות של ישראל לפעול בעוצמה ובתעוזה". ח"כ טלי גוטליב מהליכוד דרשה ממנו להסיר את מדיניות העמימות ביחס לתקיפות בלבנון. הוא לא השיב לה, ובשלב מסוים יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין הוציא אותה החוצה.
נתניהו: "חיזבאללה ספג מכות שהוא לא דמיין״
(צילום: וידאו: איתי בית-און /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ)

פעם אחת יצא ראש הממשלה משלוותו בדיון, כשדפק על השולחן ואמר שהוא רוצה להפריך את "דיווחי הפייק" שלפיהם הוא משבש עסקת חטופים והפסקת אש בעזה. לדבריו, גם השליח האמריקני עמוס הוכשטיין אמר את זה בקולו. נתניהו אמר שהסכים לכל תנאי ארה"ב לעסקאות בכל ההצעות, וחמאס סירב. ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הקשתה כמה פעמים לגבי "עסקה חלקית, קצרת טווח", ונתניהו טען שאינו מתנגד לכך, אך נשמע פחות משכנע. ראש הממשלה אמר שהוא דורש לשחרר לפחות 30 חטופים.
נתניהו הדגיש כי המאמץ להחזרת החטופים נמשך כל הזמן, ואמר כי "נכונות חמאס לשחרר את החטופים מושפעת משני כוחות שפועלים זה מול זה: הלחץ הצבאי והמדיני שאנחנו מפעילים על חמאס, אל מול הלחץ שמופעל עלינו". לדבריו, העסקה הראשונה הושגה כי הלחץ הצבאי והמדיני הופעל נגדו. כשהתמיכה המדינית התהפכה נגדנו, היכולת להביא עסקה שנייה התרחקה".
ראש הממשלה אמר שהיו מחלוקות מול ארה"ב על הכניסה הקרקעית לעזה והסיוע ההומניטרי, אך הודה על עזרתו של הנשיא ג'ו ביידן ועל הגעתו לישראל בתחילת המלחמה. הוא התעלם משאלת ח"כ משה טור-פז בנוגע לתכלית המלחמה ועל מועד החזרת החטופים ותושבי הצפון לבתיהם, כמו גם משאלת ח"כ גדי איזנקוט לגבי אי השגת מטרות המלחמה. הוא חזר על אמירתו שהחזרת החטופים הגיעה בעבר ותגיע גם בהמשך רק באמצעות לחץ על חמאס. ראש הממשלה לא התייחס גם לשאלתה של ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) באשר לדברים שדונלד טראמפ אמר על איראן, כדי "לא להתערב בפוליטיקה פנים-אמריקנית".
בנוסף, נתניהו לא שלל את ההצעה של מתאם השבויים והנעדרים גל הירש לגבי יציאת יחיא סינוואר ובכירים אחרים של חמאס מהרצועה תמורת סיום המלחמה, כניעת הארגון והחזרת החטופים. הוא אמר שהוא מעדיף פתרון אחר על פני משטר צבאי בעזה, אך לא שלל זאת כי אמר שהניסיון עם החמולות נכשל, ובינתיים אין הצעות אחרות. הפת"ח לשיטתו אינו טוב יותר ביחסו לישראל, והוא אמר כי הוא מתנגד לסיפוח אזרחי, אך "בוודאי שנמשיך להחזיק צבאית בפרימטר ובכל מקום שמגן עלינו".
3 צפייה בגלריה
ח"כ משה טור פז מיש עתיד עלה לדוכן הנואמים במליאת הכנסת כשהוא לבוש במדי צה"ל
ח"כ משה טור פז מיש עתיד עלה לדוכן הנואמים במליאת הכנסת כשהוא לבוש במדי צה"ל
ח"כ טור-פז. נתניהו התעלם משאלותיו על "תכלית המלחמה"
(צילום: צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ')
עוד אמר נתניהו בדיון כי הורה לבנות מכשול מזרחי נגד הברחות ומסתננים מירדן, והעריך כי בקרוב יוצאו צווי מעצר נגדו ונגד גלנט בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. על חוק הגיוס אמר כי "צה"ל מנהל את האירוע בהתאם ליכולותיו", ושצריך להמשיך להתקדם עם החוק בוועדה.
ח"כ דן אילוז (הליכוד), שהשתתף בדיון, קרא בסיומו לחברי האופוזיציה: "זה הזמן לשים את המדינה מעל המפלגה, את טובת העם מעל כל שיקול אישי - שעת החרמות והתמרונים הפוליטיים חלף מזמן. דווקא אנחנו, בני דור הניצחון, יכולים וחייבים להוביל. אני קורא לכם - דרשו מראשי המפלגות שלכם לשים סוף לחרמות שמפלגות בינינו ופוגעות בחוסן הלאומי. זה לא הזמן לפילוגים – זה הזמן לאחדות ולמעשים. מדינת ישראל זקוקה לזה עכשיו".
פורסם לראשונה: 15:31, 22.09.24