3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
"השלטון יעשה ככל העולה על רוחו". נתניהו ולוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כ-200 אנשי ציבור בחברה הערבית חתמו על עצומה נגד תוכנית נתניהו-לוין להחלשת מערכת המשפט, וציינו שהערבים יהיו הקורבן הראשון של המהפכה המשפטית. בין היתר חתומים ראש העיר טייבה שועאע מנצור, ראש העיר סכנין ספואת אבו-ריא, ראש מועצת ג'לג'וליה דרוויש ראבי, חברי כנסת לשעבר, אמנים, רופאים, משפטנים, כלכלנים ועוד.
בעצומה נכתב כי "בימים אלה מתחוללת הפיכה משטרית שתשפיע על חייהם של כל האזרחים, גם ברמה האישית וגם ברמה הכללית - והציבור הערבי יהיה הקורבן הראשון שלה". לדברי החותמים, "השלטון מתכוון לפגוע במערכת המשפט, ואמנם בתי המשפט נכשלו בהגנה על זכויותינו הלאומיות והאזרחיות - אבל נוכחותם הגנה עלינו מפגיעות נוספות מצד השלטון".
3 צפייה בגלריה
שועאע מנצור מסארוה ראש העיר טייבה בכנס INSS
שועאע מנצור מסארוה ראש העיר טייבה בכנס INSS
בין החתומים על העצומה. ראש העיר טייבה שועאע מנצור
(צילום: מוטי קמחי)
"ההפיכה סוללת את הדרך לפגיעה בייצוג הפוליטי שלנו במוסדות הרשמיים של המדינה, במיוחד בכנסת", מסרו החותמים, ואז מנו את סעיפי המהפכה המשפטית: "פסקת ההתגברות פירושה שהרוב יוכל לחוקק כל חוק שעולה על רוחו, והאוכלוסייה הערבית תהיה הקורבן הראשון. ביטול 'עילת הסבירות' פירושו שלילת האפשרות של בית המשפט לפסול הליכים שאינם עולים בקנה אחד עם השכל הישר, וכך השלטון יוכל לעשות ככל העולה על רוחו ללא בקרה ופיקוח. הסמכת הממשלה למנות שופטים, באמצעות שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, משמעותה מינוי שופטים הנאמנים לשלטון ולמי שמינו אותם - וכך תבטיח הממשלה את יישום החלטותיה השרירותיות".
לטענת חותמי העצומה, המהפכה המשפטית תפגע בחירויות הדמוקרטיות הבסיסיות, "ובראשן חופש הביטוי של כולנו". לדבריהם, "המצב הכלכלי החל להיפגע על רקע ההפיכה משטרית, כאשר אנו עדים לתנועת הון אשר בורחת לחו"ל. כמו בכל משבר כלכלי, אנחנו נהיה הראשונים להיפגע. התנכלות לאחינו בשטחים הכבושים הובילה אותם פעמים רבות לבית המשפט, ולעיתים הצלחנו לצמצם את הפגיעה בהם. ובכן, אפילו עניין קטן זה יתבטל".
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
גם הערב יתקיימו הפגנות נגד המהפכה המשפטית
(צילום: גיל נחושתן)
החותמים גם טוענים כי "צפוי ניסיון להסיט את הכעס של הציבור היהודי כלפי הממשלה - לעבר הערבים. כך עושים כל המשטרים הפשיסטיים כלפי המיעוטים במדינותיהם". בסיום קראו לערביי ישראל להשתתף בפעילויות המחאה נגד המהפכה המשפטית, וגם לארגן פעילויות מקומיות.
גם הערב, כמו בכל מוצאי שבת מאז הכרזת התוכנית, יתקיימו הפגנות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ - ובהן ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב. קודם להפגנה תחל צעדת מחאה בשעה 18:00 מכיכר דיזינגוף. בהפגנה בקפלן ינאמו בין השאר ליאור שליין וחברת הכנסת לשעבר קסניה סבטלובה, ולהקת שבק ס תופיע.
ברחבי הארץ יתקיימו הפגנות בכ-50 מוקדים נוספים, בהם חיפה - שם תנאם ציפי לבני; בכפר סבא, שם ינאם בני גנץ; ובנתניה, שם ינאם יאיר לפיד. ממארגני ההפגנות נמסר: "אנו נמצאים רגע לפני נקודת האל חזור. מדינת ישראל נמצאת פסע מהפיכתה למדינה דיקטטורית והמעצור היחיד שנותר הוא יציאה לרחובות של המוני אזרחים ואזרחיות. בשבועות האחרונים אנחנו עדים להשפעת ההפגנות - את הרעד שעובר במסדרונות הקואליציה מרגישים בכל קצוות הארץ. הם לא ציפו להיתקל בעם ישראל בגרסתו הנחושה ביותר. רגע האמת כאן".