כנס החורף של הכנסת יוצא לדרך יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי יש עתיד
(צילום: אלכס גמבורג, חגי דקל)

הפגרה נגמרת - ומושב הכנסת יוצא היום (שני) לדרך. הבוקר, בריאיון לאולפן ynet, אמר יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) כי "התקציב יעבור, אני מבטיח לכם". הוא הוסיף: "התקציב יעבור כי הוא תקציב טוב. ההעברה שלו תאפשר לממשלה לתפקד ולתכנן דברים לעתיד לבוא. גם חוק ההסדרים יעבור כי יש שם רפורמות שתומכות במהלכים כלכליים רבים לטובת הציבור".
לדברי ח"כ לוי, "יש חשש מסוים מח"כים כאלה או אחרים שיורידו את השיח במליאה לשיח לא טוב. אני מאוד מקווה שיהיה שיח מכבד. אפשר להיות יריבים פוליטיים, אפשר לא להסכים, אבל בואו נעשה את זה בצורה מכובדת".
יש מגעים עם הרשימה המשותפת להכין איזושהי תוכנית גיבוי במקרה שלא כל הח"כים של רע"ם ירתמו למשימה? "הממשלה הזו היא ממשלת 61 וכרגע המשימה של כולנו הוא להעביר את התקציב ואת חוק ההסדרים ב-61. אנחנו נעביר אותו. אני לא עוסק במו"מים מול הרשימה הזו או רשימה אחרת לגבי אצבעות, זו בעייתה של הקואליציה ושל הממשלה. תפקידי הוא לנהל את המליאה, להביא את החוקים להצבעה וכך אעשה. אני נחוש לעשות את זה בצורה מסודרת ולהעביר את התקציב".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"התקציב יעבור". יו"ר הכנסת מיקי לוי
(צילום: עמית שאבי)
איך מייצרים כנסת "מכבדת" ולא כנסת אלימה ודוחה כמו שראינו לא מעט פעמים בסיבוב הקודם? "זה חלק מהתפקיד שלי, זה גם כן להרגיע וגם לעשות איזונים בין האופוזיציה לבין הקואליציה. קיימתי אצלי בלשכה מספר דיונים רב כדי לנסות ולגשר בין הצדדים עצמם. האישים היום, האישיים המרכזיים, הן מהקואליציה הן מהאופוזיציה, מוזמנים אליי למשרד במטרה לנסות לגשר, במטרה לנסות להרגיע. מותר להיות יריבים פוליטיים, אסור לקלל. צריך לכבד האחד את השני כי אנחנו צריכים להוות דוגמה לאזרחי מדינת ישראל. אסור שהשיח האלים הזה לעתים יתקיים במסדרונות הכנסת ובאולם המליאה".
הקואליציה הזו מתייחסת לאופוזיציה בצורה יותר דורסנית. זה לא חייב להיות קללות, זה יכול להיות גם בחלוקת תפקידים "בעניין הזה אני אומר שיש איזונים בין האופוזיציה לקואליציה. העתירה לבג"ץ שהוגשה על-ידי חלק מחברי האופוזיציה הייתה נגדי. התשובה שלי לבג"ץ הייתה "נחה דעתי" אחרי שהיינו במספר לא מועט של ישיבות אצלי במשרד. הצלחנו להחזיר לאופוזיציה אפילו את הנציג בוועדה לבחירת שופטים ודיינים, האופוזיציה - או הקואליציה הקודמת - לקחה במשך שש שנים מהאופוזיציה את הנציג הזה. החזרנו אותו. אני חושב שהיום האיזונים בתוך הוועדות השונות הם ראויים, ואנחנו נעביר אותם בוועדת הכנסת. אין לי בכלל ספק. הוויכוח הוא ויכוח נקודתי על יתרון של שניים או אחד בוועדת הכספים ובעיניי אחרי ששלוש שנים שבהן לא היה תקציב ולא היה חוק הסדרים - יתרון של שניים לקואליציה בוועדה זה סביר לחלוטין ואין לי ספק שזה יעבור גם בבג"ץ".
אתמול התראיין פה ח"כ מיקי זוהר והוא אמר שהסיכוי היחיד של בני גנץ להיות ראש ממשלה זה לחבור באיזשהו דיל לליכוד. אתה רואה מצב שבו גנץ "מסנדל" את החילוף בין בנט ללפיד? "הממשלה הזו היא ממשלה חזקה. היא עברה קיץ לא פשוט. היא הוכיחה את עצמה הן במאבק בקורונה, הן בהכנת תקציב וחוק ההסדרים ונסיעות והסכמים בחו"ל על-ידי שר החוץ לפיד. אין לי ספק שהקואליציה הזאת היא קואליציה חזקה ונחושה".
אז אתה לא חושש שגנץ מתנדנד? "אני יו"ר הרשות המחוקקת. זה עניינה של הממשלה. מהצד אני אומר - הממשלה חזקה ונחושה".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"דיל עם הליכוד זה הסיכוי האחרון של גנץ להפוך לרה"מ". ח"כ זוהר והשר גנץ. ארכיון
(צילום: אורן בן חקון)
אנחנו יודעים שסער שר המשפטים מקדם את החוקים שנועדו לסנדל את נתניהו. אתה חושב שבמושב הזה הם כבר יכולים לעבור? "אני מניח שהחוקים האלה לא יובאו עכשיו. המטרה עכשיו היא להעביר את חוק ההסדרים ואת חוק התקציב, מה שלא היה פה שלוש שנים. אני מניח שאחר כך הממשלה תביא חוקים כאלה או אחרים. תפקידי כיו"ר הרשות המחוקקת להעביר את זה בצורה מסודרת לאחר שידונו בהן בוועדות הכנסת ולהביא אותם להצבעה במליאה".
אגב, כיו"ר הרשות המחוקקת, היית נפגש עם אבו מאזן? "זה אינו תפקידו של יו"ר הרשות המחוקקת. אני יכול להגיד שלמדתי מתפקידי הקודם, כשהייתי מפקד מרחב יהודה ושומרון ומפקד מחוז ירושלים במשטרה, ששיתופי הפעולה הביטחוניים עם הרשות חשובים מאין כמותם. זה מונע אירועים קשים בתוך השטח הפנימי של מדינת ישראל. אי אפשר לברוח מכך. כל התיאום הביטחוני נחוץ, ובמסגרת הדבר הזה גם משוחחים".
הזכרת בעצמך את תפקידך הבכיר במשטרה לשעבר. נכון שאתה עכשיו יו"ר הרשות המחוקקת, אבל ייתכן שיש לך דעה מאוד ברורה לגבי המעורבות של שב"כ באלימות בחברה הערבית. "לשב"כ יש כלים טכנולוגיים שלמשטרה אין אותם. מונה לאחרונה פרויקטור לעניין הזה, סגן השר ח"כ יואב סגלוביץ', שיש לו ניסיון אדיר בעבודת המשטרה. אין לי בכלל ספק שנראה שינוי. כן יש מקום להיעזר בכלים הטכנולוגיים שיש לשב"כ. זוהי מכת מדינה, צריך לעקור את הפשיעה בחברה הערבית מן השורש ואני קורא מכאן לכל קברניטי החברה הערבית, אישי הציבור: סייעו לנו כדי להוריד את הפשיעה הזו, לא יעלה על הדעת שיש 100 הרוגים בחברה הערבית ואף למעלה מכך בשנה. צריך לעקור את התופעה הזו מן השורש, צריך להחזיר את החיים למסלולם הסביר".