1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר לוחץ ידים עם נתניהו בכנסת, אתמול
(צילום: עמית שאבי)
סעיף נוסף בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לעוצמה יהודית שעשוי לעורר סערה: בהסכם שנחתם אתמול (יום ד') עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר נכללת הצעה נוספת שטרם נחשפה במשא ומתן הממושך, ולפיה משמר הגבול ינותק מהמשטרה - ויהפוך לגוף "עצמאי" שכפוף אליו.
"הממשלה תקבל בתוך 90 יום מהקמתה החלטה שיגיש השר לביטחון לאומי להסדרת המשמר הלאומי הישראלי ותכלול תרחיש ייחוס מפורט, מטה ומבנה ארגוני, סמכויות, תקינה ותקציב נוסף מעבר לתקציבי הביטחון הלאומי כפי שסוכמו כאן", נכתב בסעיף 90 בהסכם. "במסגרת ההחלטה ייקבע לנתק את מג"ב מהמשטרה, ולהסב אותו לשירות עצמאי במעמד דומה לשב"ס, להכפיפו לשר ולבצע תיקוני חקיקה בהתאם. הממשלה תנחה להשלים את תקינת המילואים של מג"ב להיקף של 46 פלוגות מלאות".
בן גביר חותם על ההסכם: "קראתי כבר, אני רוצה לראות"

הסעיף הזה מצטרף לדרישתו של בן גביר לקבל אחריות על פלוגות מג"ב בגזרת יהודה ושומרון, הצעה שגם לה הסכים הליכוד ושלגביה הביע חשש הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי, בשיחה החריגה עם בנימין נתניהו השבוע. עד כה האחריות על 18 פלוגות מג"ב המשרתות באיו"ש הייתה של משרד הביטחון, והן היו תחת פיקוד מלא של צה"ל - שאף מממן את שכר הלוחמים ואנשי הקבע ומתקצב את כל הוצאות הציוד והלחימה עבור יותר מ-2,000 הלוחמים. מג"ב עובד עבור הצבא כזרוע ביצועית, במיוחד מול האוכלוסייה האזרחית במאחזים. העברת האחריות עליו לידי בן גביר תאפשר לו אולי לעכב הריסה של מאחזים לא-חוקיים.
לא רק את מג"ב דורש בן גביר "להכפיף" למרותו כשר לביטחון לאומי: בחוק שהבוקר השלימה הכנסת את העברתו נקבע כי הוא יתווה מדיניות כללית בנושאי חקירות, אבל הסעיף מעורר המחלוקת שקובע כי מפכ"ל המשטרה יוכפף לשר פוצל מההצעה - והדיונים לגביו יימשכו גם לאחר השבעת הממשלה.
פורסם לראשונה: 20:50, 28.12.22