המשטרה תקפה הלילה (בין שבת לראשון) את ח"כ נעמה לזימי (העבודה), שנהדפה אמש באלימות בהפגנה בתל אביב, וטענה כי היא "מתנהלת באופן פרובוקטיבי, תוך שימוש ציני בחסינות פרלמנטרית". המתקפה המשטרתית באה אחרי שלפי נוכחים במקום, שוטרים אף משכו בשיערה של חברת הכנסת, שתועדה פורצת בבכי ועוזבת את המקום נסערת.
במקביל, המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בחקירה נגד שוטר היס"מ שתועד אמש מאיים לאנוס את אימו של אחד המפגינים, בעודו עוצר אותו באלימות. השוטר תועד מטיח בכוח רב את המפגין על מכונית, ולאחר מכן נשמע מקלל ומאיים: "יא בן ז**ה, אני אאנוס את אמא שלך". יש לציין כי הדברים הקשים נאמרו בנוכחות מפקד תחנת מוריה. המפגין שוחרר בלילה מתחנת המשטרה. המשטרה ציינה כי הוא נעצר בחשד שהפר את הסדר הציבורי במקום, אך גינתה את התנהגות השוטר שתועד. "התנהלות השוטר במקום אינה עומדת בקנה אחד עם נורמות השיח וההתנהלות המצופות מכל שוטר גם במצבים סוערים מעין אלו, ולכן היא תיבדק ותטופל בהתאם", נמסר.
שוטר היס"מ איים וקילל. התקרית שנחקרת במח"ש
(צילום: שלו שלום, לירן תמרי)

3 צפייה בגלריה
הפגנה בירושלים
הפגנה בירושלים
התקרית בירושלים, והמהומה סביב ח"כ לזימי. המפגין שספג קללות ואיומים שוחרר
(צילום: לירן תמרי)
מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר: "אגף החקירות במחלקה לחקירות שוטרים פתח בבדיקתם של שני אירועים מההפגנות אמש, בהם תקפו לכאורה שוטרים מפגין בירושלים ושוטר נשמע אף מאיים עליו וכן בגין תקיפתה של חה"כ נעמה לזימי בתל אביב. כפי שנעשה במקרים קודמים, בכוונת מח"ש ליצור קשר באופן יזום עם המפגין ועם חברת הכנסת, ולהזמינם להגיש תלונה, באופן שיאפשר את בירור המקרים לעומקם, באופן מקצועי ואפקטיבי".
ח"כ לזימי, שכאמור נהדפה אמש בהפגנה, סיפרה כי "עצרו אדם והוא העביר את הטלפון והמפתחות למכרה. השוטרים לא הסכימו לעצור ולהעביר את הטלפון למכרה. שאלתי את השוטרים למה? כי הרי אין שום סיבה. ואז באלימות קשה קפצו עליי ועל המפגינה". סיפרה לזימי. "משכו אותי בשיער וחנקו אותי, וכל זה בזמן שהמפגינים צועקים שאני חברת כנסת. מפחיד לחשוב מה היה קורה אם לא היו סביבי מפגינים. פשוט אלימות ברוטלית וקשה - ויכל להיות יותר גרוע".
לפי גרסת המשטרה, במהלך ההפגנה ליד בית ההסתדרות בתל אביב, נעצר חשוד ששפך דלק על קרשים והצית מדורה. "לאחר מעצרו, החשוד התבקש על-ידי השוטרים למסור להם את הטלפון הנייד שלו, אולם החשוד ניסה להעלים את הטלפון, כאשר הוא מוסר אותו לאישה שהייתה לידו. למרות שנאמר לאישה כי הטלפון נדרש כיוון שהוא מהווה ראיה ויש למסור אותו לשוטר, היא סירבה וניסתה למנוע את לקיחתו. לאור סירובה השוטרים נאלצו להשתמש בכוח לשם ביצוע משימתם", צוין בהודעה.
במשטרה אמרו הלילה: "באשר לחברת הכנסת לזימי אשר נכחה במקום, בניגוד לטענותיה בנוגע לכך שלכאורה נפגעה משוטרים, ובכדי למנוע הטעיית הציבור והכפשת השוטרים לשווא, נבהיר כי בפועל חברת הכנסת מנצלת את חסינותה על מנת להפריע לשוטרים לבצע את משימתם. כך היה באירוע הנ"ל, כשחברת הכנסת לזימי הפריעה לשוטרים לבצע תפקידם, תוך שהיא נדחפת בכוח בין השוטרים ומפריעה להם לתפוס את הטלפון הנייד שהיה אצל האישה".
התיעוד שפרסמה המשטרה: "החשוד ניסה להעלים את הטלפון"
(צילום: דוברות המשטרה)

עוד אמרו במשטרה: "צר לנו שנושאת משרה ציבורית מתנהלת באופן פרובוקטיבי, תוך שימוש ציני בחסינות פרלמנטרית, הטעיית הציבור והכפשת השוטרים. לא נאפשר לאף גורם לפגוע בעבודת השוטרים שפועלים לילות כימים למען כלל הציבור".
לזימי, מצידה, הגיבה לדברי המשטרה: "דוברות משטרת ישראל פועלת בחסות ההפיכה והשר בן גביר. במדינה דמוקרטית, שוטר לא יכול פשוט להחרים למפגין את הסלולרי כי הוא לא בא לו טוב בעין. מה לעשות שאנחנו עדיין לא הדיקטטורה שהממשלה הזאת רוצה שנהיה? יש חוקים במדינת ישראל ובהיעדר רשות מבצעת שמגינה על האזרחים, אנחנו נהיה המגן שלהם ולא תמנעו מאיתנו את החובה הזאת".
לדבריה, "התגובה של משטרת ישראל, שנראית כאילו יצאה ישירות מלשכת השר העבריין בן גביר, היא בושה וחרפה ויודעים זאת גם השוטרים שהיו שם וגם דובר המשטרה שאיבד את עצמו כליל. אומר זאת שוב: אתם לא מפחידים אותנו. ישראל לא תיפול תחת הממשלה הזאת ומהערכות שהיא מחריבה. היא תהיה דמוקרטית, טובה ומקדשת חיים".
הפגנות נערכו בעוד עשרות מוקדים אמש - כאשר המוקד המרכזי, כמדי מוצאי שבת, היה בתל אביב. בשיאה של ההפגנה הזו נכחו עשרות אלפי מוחים, שחלקם התכנסו מתחת לגשר בגין יחד עם משפחות חטופים - והכריזו כי מעתה הוא יכונה "גשר ההפקרה ע"ש בנימין ושרה נתניהו". לאחר מכן יצאו המוחים לצעדה שאושרה על-ידי המשטרה, ושבה הדליקו גם מדורות ואבוקות. במהלך הצעדה נרשמו עימותים ומעצרים בין השוטרים למפגינים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
ההפגנה בצומת קפלן, אמש
(צילום: REUTERS/Eloisa Lopez)
3 צפייה בגלריה
נטלי צנגאוקר  הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
נטלי צנגאוקר  הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
המשטרה מסרה אמש לאחר ההפגנה בתל אביב כי "כמו בכל שבת, משטרת ישראל נערכה הערב לקראת הפגנה ותהלוכה שתואמה בהתאם למתווה שאושר מכיוון רחוב קפלן, סביב הקריה. בניגוד למתווה, חלק מהמפגינים המשיכו את התהלוכה לכיוון בית ההסתדרות כאשר קומץ מפירי סדר הבעירו מדורות, צמיגים ולפידים בלב שכונת המגורים ובכך סיכנו את הסובבים ואת עצמם, תוך הפרעה לכלל הציבור שמתגורר באזור.
"בעקבות החשש מפגיעה בחיי אדם ונזק לרכוש, כוחות משטרה וכיבוי נכנסו בין המפגינים על מנת לכבות את האש. אולם בעת פעולות הכיבוי פורעי חוק ניסו למנוע מצוות הכיבוי לבצע את משימתו. כוחות המשטרה נאלצו לחצוץ בין המפגינים לצוותי הכיבוי. בשלב זה הכוחות במקום ממשיכים לפעול לשמירה על הסדר הציבורי ולמנוע פגיעה בחיי אדם. משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש המחאה והביטוי כחוק אולם לא תאפשר התפרעויות, הפרת סדר והתנהגות פלילית מסוכנת המבוצעת בניגוד לחוק ופוגעת במשתמשי הדרך ובתושבי האזור".