בעקבות מכת המנע בלבנון, והמתקפה של חיזבאללה במקביל, חלו הבוקר (ראשון) שיבושים בהמראות ונחיתות בנתב"ג. הבוקר הודיעה רשות שדות התעופה, ובהמשך עדכנה שנתב"ג חזר לפעילות מלאה, כולל המראות ונחיתות. טיסות שהיו בדרכן לשדה התעופה הופנו לנחיתה ברמון - וגם לקהיר. בינתיים, כמה חברות זרות הודיעו על השהיית טיסות לישראל וממנה. מתוך 360 טיסות בינלאומיות (נכנסות ויוצאות), בוטלו 50 לפי שעה.
חלק מהטיסות הוסטו, שתיים מהן - של אתיופיאן איירליינס - גם לקהיר. בהמשך היא טסה שוב לאתיופיה. לאחר מכן נמסר מרשות שדות התעופה כי בעקבות הערכת מצב, נתב"ג החל לחזור לפעילות בשעה 7:00, כולל המראות ונחיתות. ברשות שדות התעופה ביקשו להתעדכן באתר נתב"ג על המראות ונחיתות, אולם הוא קרס עקב עומס גולשים - ובהמשך חזר לפעול.
נוסעים בנתב"ג, הבוקר
(צילום: מיקי שמידט, יאיר שגיא, רועי רובינשטיין)

6 צפייה בגלריה
נוסעים מנסים לראות האם טיסתם נדחתה, עקב המתקפה של חיזבאללה
נוסעים מנסים לראות האם טיסתם נדחתה, עקב המתקפה של חיזבאללה
נוסעים בודקים האם טיסתם מתעכבת, הבוקר בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
6 צפייה בגלריה
נוסעים מנסים לראות האם טיסתם נדחתה, עקב המתקפה של חיזבאללה
נוסעים מנסים לראות האם טיסתם נדחתה, עקב המתקפה של חיזבאללה
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
עדכון הנחיות פיקוד העורף בעקבות מתקפת חיזבאללה
עדכון הנחיות פיקוד העורף בעקבות מתקפת חיזבאללה
ההנחיות החדשות
(עדכון הנחיות פיקוד העורף בעקבות מתקפת חיזבאללה)
6 צפייה בגלריה
מטוס אייר פראנס נוחת נחיתה
מטוס אייר פראנס נוחת נחיתה
מטוס אייר פראנס. החברה הצרפתית וכמה נוספות הודיעו על הפסקת טיסות לישראל וממנה
(צילום: shutterstock)
לאחר שהמרחב האווירי נסגר הבוקר ב-05:19, ונפתח כאמור מחדש לפעילות תעופתית מלאה, צפויים לעבור היום בנתב"ג כ-50 אלף נוסעים ב-323 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. בסך הכול, ייצאו היום כ-25 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות, וייכנסו לישראל מספר זהה. מלבד נתב"ג, מרחב התעופה הישראלי מקו מנחת ראשון לציון וצפונה נסגר, למעט פעילות מצילת חיים ובחשיבות לאומית.
לאור המצב, מספר חברות זרות הודיעו על עצירת הטיסות לנתב"ג וממנו: איתיחאד (איחוד האמירויות), אייר פראנס (צרפת), אאגייגן (יוון), טראנסאוויה (הולנד), קורנדון (טורקיה), וויז אייר (הונגריה) ואתיופיאן אייר (אתיופיה). צפויות להתקבל במהלך היום החלטות נוספות בנושא. גם בחברות הישראליות, כמו ישראייר למשל, רואים ניצני השפעה על הטיסות.
אודי בר עוז, מנכ"ל נתב"ג, אמר: "אנחנו ביום טיסות עמוס, יחד עם בוקר חריג. יש כמה חברות בינלאומיות שביטלו את הטיסות שלהם היום ואנחנו בקשר איתם. לפני כשעה התבצעה הערכת מצב והתקבלו החלטות על ידי שרת התחבורה. אנחנו מייצבים את לוח הטיסות. מן הסתם, העיכוב של הבוקר מעכב את הטיסות. אנחנו ביום מורכב, ההצעה לנוסעים היא להתעדכן מול חברות התעופה ולהגיע לשדה 3 שעות לפני הטיסה. הנוסעים שנמצאים בחו"ל צריכים להתעדכן מול חברות התעופה".
מישראייר נמסר כי "עקב המצב הבטחוני, ישנם שיבושים בטיסות בכלל ובאלו המבוצעות על ידי מטוסים חכורים בפרט. חלק מהשיבושים נובעים מחרדות בקרב צוותים זרים להגיע לישראל. אנחנו בקשר עם החברות הזרות לחזרה מהירה לשגרה ובמקביל עושים כל מאמץ למצוא פתרונות לנוסעים שטיסותיהם מעוכבות בעקבות כך".
מחברת אל על נמסר כי כלל טיסות החברה, שהוסטו לשדה התעופה רמון, המריאו לנתב״ג וינחתו בקרוב. טיסות הבוקר היוצאות מנתב"ג החלו להמריא ליעדיהן לפני מספר דקות. מארקיע נמסר כי לאור פתיחת נתב"ג, לוח הטיסות של החברה חוזר לשגרה. ייתכנו עדכונים במספר מועדי המראות בשעות הקרובות עליהם יעודכנו הנוסעים.
בעקבות השיבושים, ברשות שדות התעופה המליצו לציבור הנוסעים להתעדכן באתר ההמראות והנחיתות לפני צאתם מהבית, שכאמור קרס בהמשך. שרת התחבורה מירי רגב כינסה ישיבה מיוחדת בנתב"ג בעקבות המצב, בהשתתפות נציגים בכירים מרשות שדות התעופה וחברות התעופה הישראליות. רגב הנחתה להגביר את האבטחה, לעדכן נהלי חירום ולהיערך לתרחישים שונים. היא קראה לציבור להתעדכן בשינויים בלוח הטיסות ובהנחיות הביטחוניות, והדגישה כי ישראל ערוכה להתמודד עם כל איום.
הצהרת דובר צה"ל לאחר מכת המנע
(צילום: דובר צה״ל)

6 צפייה בגלריה
לוח ההמראות בנתב"ג - בינתיים הטיסות נדחו ל-10:00
לוח ההמראות בנתב"ג - בינתיים הטיסות נדחו ל-10:00
לוח ההמראות באתר נתב"ג - בינתיים הטיסות נדחו ל-10:00
(מתוך אתר נתב"ג)
6 צפייה בגלריה
נוסעים מנסים לראות האם טיסתם נדחתה, עקב המתקפה של חיזבאללה
נוסעים מנסים לראות האם טיסתם נדחתה, עקב המתקפה של חיזבאללה
לוח ההמראות והנחיתות בנתב"ג, הבוקר
(צילום: יאיר שגיא)
במקביל, הבוקר נמסר מפיקוד העורף על הנחיות חדשות לעורף, לאחר ששר הביטחון יואב גלנט הודיע על "מצב מיוחד" בכל הארץ. לפי ההנחיות, שעליהן הודיע דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, בהודעה מיוחדת שמסר - מגוש דן צפונה ניתן לצאת לעבודה ולקיים פעילות חינוכית - אם יש מרחב מוגן בסמוך. מותרת התקהלות של עד 300 איש.
ברשות שדות התעופה ממליצים לנוסעים לעקוב אחר לוח הטיסות העדכני באתר האינטרנט של רשות שדות התעופה ואצל חברות התעופה, נוכח שינויי חלק מחברות התעופה הזרות והחלטתן להשהות ו/או לצמצם טיסות לישראל, ולהביא בחשבון כי יתכנו שינויים בלוח הטיסות ולעמוד בקשר עם חברות התעופה ולהתעדכן לגבי טיסותיהם.
במקביל, מתקיימת בצה"ל הערכת מצב משותפת בפיקודי העורף והצפון, חיל האוויר ואמ"ן. "נעדכן הציבור בזמן אמת. נתמודד עם ירי על העורף וכנראה גם עם נפילות. אין הנחיות חריגות למילואים, בשעות הקרובות נפיץ הנחיות נוספות לציבור", נמסר מצה"ל.
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט הכריז על "מצב מיוחד בעורף", למשך 48 שעות. הנחיה זו הייתה קיימת בחלקים מסוימים בצפון ובדרום הארץ, אך כעת הורחבה לכל חלקי המדינה. "קיימת סבירות גבוהה שתתרחש התקפה על האוכלוסייה האזרחית ביתר שטחי המדינה שעליהם לא חלה ההכרזה של הממשלה על מצב מיוחד בעורף", כתב השר. הכרזת מצב החירום תאפשר לצה"ל לקבוע לאוכלוסייה הנחיות מיוחדות, להגביל התקהלויות ולסגור אתרים במקומות הרלוונטיים.
צה"ל נמצא במוכנות גבוהה למתקפה כבר כמה שבועות, ומנהל איסוף ומעקב נרחבים אחר חיזבאללה. הלילה זוהו תנועות של ארגון הטרור ליד מרחבי השיגורים של רקטות קצרות טווח, בנוסף למודיעין שתמך במסקנה שלא מדובר בעוד פעולה יומית של ארגון הטרור. מהצבא נמסר כי כנראה שזו התגובה של חיזבאללה, וייתכן שגם האיראנית בתוכה, לחיסולים שהיו.
פורסם לראשונה: 08:26, 25.08.24