3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: דוברות הדסה)
אופטימיות זהירה, עם סיום חופשת סוכות הארוכה ולקראת חידוש הלימודים בבתי הספר ובגנים: לאחר שבמשך יותר מחודש שיעור הבדיקות החיוביות היה גבוה מ-5%, במדד החשוב הזה חלה ירידה משמעותית בימים האחרונים. מנגד, מספר החולים קשה ומספר המונשמים עדיין גבוה. נתוני משרד הבריאות מראים גם כי כמעט כל הערים האדומות הן ערביות. הרשימה המלאה של היישובים האדומים - בהמשך הכתבה.
לפי נתוני משרד הבריאות נערכו שלשום יותר מ-135 אלף בדיקות קורונה, ומתוכן 3.8% היו חיוביות. למעשה, זהו היום השלישי ברציפות ששיעור החיוביים נמוך מ-5%. בתחילת החודש שיעור החיוביים עוד היה גבוה מ-8%. בסך הכול אומתו אתמול 5,159 ישראלים כחיוביים לקורונה, ועוד 1,833 אובחנו כחיוביים מחצות.
נאומו המלא של בנט: תקף את בכירי מערכת הבריאות מעל בימת האו"ם
(צילום: רויטרס)

שלשום עוד נראתה ירידה משמעותית במספר חולי הקורונה שמאושפזים בבתי החולים במצב קשה, אבל לפחות לפי הנתונים אמש הירידה הזו נבלמה. מספר החולים קשה נכון לעכשיו הוא 660, אמנם כ-80 פחות ממספר החולים קשה בשבוע שעבר, אבל גבוה בכ-20 ביחס לשלשום. מספר המונשמים כעת הוא 227, עדיין גבוה מאוד.
בשלושת הימים החולפים קיבלו כ-30 אלף ישראלים את מנת החיסון השלישית, הבוסטר. אבל עדיין, כמיליון איש שקיבלו שתי מנות חיסון ולא התחסנו בפעם השלישית בחצי השנה האחרונה צפויים לאבד את זכאותם לתו הירוק ביום ראשון הקרוב. במקביל, 1.15 מיליון ישראלים כבר אספו ערכות אנטיגן לקראת החזרה למסגרות החינוך, היום לצהרונים ומחר לבתי הספר ולגנים.
בתדרוך לעיתונאים לאחר נאומו באו"ם, אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי "אם מנתחים את מוקדי התחלואה הקשה כרגע, מעל 40% הם במגזר הערבי, יותר מהפרופורציה במגזר החרדי, וגם באוכלוסיה במצב סוציו-אקונומי נמוך מאוד בקרב מבוגרים. אומרים שזה מגפת הלא-מחוסנים, אבל במידה רבה כרגע זו מגפת המגזרים".
3 צפייה בגלריה
טבריה בצל הקורונה
טבריה בצל הקורונה
טבריה. העיר הלא-ערבית האדומה היחידה
(צילום: אביהו שפירא)
הנתונים אכן מראים זאת. בישראל כרגע 63 יישובים אדומים, 58 מהם יישובים ערביים. העיר הלא-ערבית האדומה היחידה בארץ היא טבריה, אם כי בחלק מהערים החרדיות שיעור הבדיקות החיוביות גבוה בהרבה מהממוצע הארצי. כך למשל בבני ברק 16% מהנבדקים יצאו חיוביים לקורונה ובמודיעין עילית - 19%.
זו רשימת היישובים האדומים, מסודרים לפי ציון הרמזור: אבו רובייעה (ציון רמזור 10), אום בטין, מסעודין אל-עזאזמה, כפר מנדא, אבטין, כסייפה, מג'ד אל-כרום, חורה, ביר הדאג', לקיה, מסעדה, טייבה, איכסאל, דיר אל אסד, שבלי, ג'ת, ירכא, דבוריה, פוריידיס, כפר קאסם, כפר קרע, ג'סר א-זרקא, יפיע, רבבה, קלנסווה, אבני חפץ, בועיינה-נוג'ידאת, ג'לג'וליה, ערערה, טירה, רהט, נחף, דיר חנא, בית ג'ן, נאעורה, תל שבע, שייח דנון, שגב שלום, עראבה, בענה, בסמת טבעון, בסמ"ה, סאג'ור, כאוכב אבו אל-היג'א, טובה זנגריה, זרזיר, טורעאן, סולם, שעב, מעלה עירון, עספיא, ראמה, כוכב יעקב, ערערה בנגב, חורפיש, סכנין, שפרעם, טבריה, ירוחם, נצרת, מראר, טמרה, כפר ברא (ציון רמזור 7.6).

בנט נגד מומחי משרד הבריאות

בנט מתח שלשום ביקורת על קבינט המומחים של משרד הבריאות ומומחי בריאות אחרים שקראו בימים האחרונים להחמיר עוד יותר את הגבלות הקורונה לנוכח העובדה שהתחלואה נותרת גבוהה, ואמר כי "חלקם לא רואים את התמונה המלאה". בתדרוך לתקשורת בתום נאומו בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, הוא ציין כי חלק מאותם מומחים התנגדו לבוסטר בזמן אמת. אחת מהם, נזכיר, הייתה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, שהתנגדה בהצבעה הראשונה על מתן חיסוני הבוסטר לבני פחות מ-60 והסבירה שלא היה אז מספיק מידע.
"אני לא מקבל את הגישה של Who cares לגבי הכסף והפרנסה", אמר בנט בהתייחסות להשפעות הכלכליות של הגבלות כמו צמצום התקהלויות. "הם לא יקבלו את ההחלטות במישור הלאומי - אלא אנחנו", הוסיף בנט. "כששאלתי אותם למה צריך לסגור הופעה של שלמה ארצי בגלל מגזר כזה או אחר - הם גמגמו".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ, נפתלי בנט
ניצן הורוביץ, נפתלי בנט
בנט תקף את המומחים, הורוביץ גיבה
(צילום: עמית שאבי)
שר הבריאות ניצן הורוביץ השיב אמש לביקורת של בנט והודיע כי הוא מעניק "גיבוי מלא" למומחי משרד הבריאות. "שיהיה ברור, מומחי משרד הבריאות עושים עבודה מסורה ומצוינת בקנה מידה בינלאומי. הם מצילים חיים כל יום", אמר הורוביץ. "אני יכול רק לשבח את עבודתם ותרומתם העצומה". לדבריו, "המלצותיהם המקצועיות הן השיקול הראשון שמדריך אותנו, גם אם לא השיקול היחיד. כך היה לאורך כל הדרך - בהנחיות שביצענו, בבדיקות, וגם במתן המנה השלישית".
הורוביץ הוסיף כי "מותר וצריך להביע כל דעה על ההתנהלות שלנו, הפוליטיקאים, גם אם היא לא נוחה לנו. זה תפקיד המומחים. אנחנו, דרג מקבלי ההחלטות, נדרשים להכריע בסוף על פי מכלול השיקולים. התהליך הזה חייב להיעשות תוך כבוד הדדי, ורק בענייניות. ככה פשוט".
פורסם לראשונה: 19:29, 28.09.21