"הבן של ז*** הזה, ביבי נתניהו. הוא איש רע, הוא פשוט איש רע!". כך דיבר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה עם יועציו בעיצומה של המלחמה. דברי ביידן פורסמו בספר "War" שכתב העיתונאי האמריקני המפורסם בוב וודוורד, שמתאר את מערכת היחסים העכורה בין השניים כ"רכבת הרים".
2 צפייה בגלריה
חצאים ביבי בנימין נתניהו בנימין נתניהו ביבי ראש הממשלה ו ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב
חצאים ביבי בנימין נתניהו בנימין נתניהו ביבי ראש הממשלה ו ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב
נתניהו וביידן. "פשוט איש רע"
(צילום: Brendan SMIALOWSKI \ AFP , AP)
רה"מ וביידן ביולי האחרון, בבית הלבן
(צילום: רועי אברהם /לע"מ)

ביידן הבטיח בשבוע שעבר, לאחר מתקפת הטילים האיראנית על ישראל, כי בכוונתו לשוחח עם ראש הממשלה נתניהו. אבל מאז הוא לא שוחח איתו - ומחר צפוי לצאת לארה"ב שר הביטחון יואב גלנט, שאמור גם לפגוש את יועצי ביידן. נשיא ארה"ב שינה את דעתו לגבי תקיפה ישראלית אפשרית על מתקני הנפט של איראן - כשביום שישי לא שלל זאת על הסף, ולאחר מכן אמר כי היה בוחן אלטרנטיבות ליעד הזה.
כך או כך, בספר של וודוורד, הוא חוזר לשיחה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו לפני הכניסה לרפיח. "מה האסטרטגיה שלך, בן אדם?", שאל ביידן את נתניהו - שלפי הספר, השיב: "אנחנו צריכים להיכנס לרפיח". ביידן מצידו סיכם: "ביבי, אין לך אסטרטגיה". אחרי שישראל נכנסה לרפיח, ביידן האשים את נתניהו: "הוא פאקינג שקרן".
וודוורד מתאר כי באותו אפריל, כשארה"ב סייעה בהגנה מפני מתקפת הטילים האיראנית הראשונה בחודש אפריל, יחד עם בעלות ברית נוספות - דוגמת סעודיה וירדן (לפי רשת CNN), נתניהו ביקש להגיב באיראן - אבל ביידן הצליח "לבלום אותו" ולהביא לתגובה מוגבלת ישראלית. הוא ביקש ממנו "לקחת את הניצחון", ואמר לו, לפי הספר: "אתה לא צריך לעשות שום צעד נוסף. אל תעשה כלום". בסופו של דבר, כאמור, ישראל הגיבה באופן ממוקד ומוגבל באיראן, כשתקפה לפי הפרסומים מכ"ם של סוללת הגנה אווירית מתקדמת שמגינה על הכור בנתנז.
2 צפייה בגלריה
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
הנזק לסוללה באיראן, שהותקפה ע"י ישראל באפריל
(צילום: umbra)
"אני יודע שהוא הולך לעשות משהו, אבל הדרך שבה אני מגביל אותו היא להגיד לו 'אל תעשה כלום'", תיאר ביידן בפני יועציו, לפי הספר.
כשישראל חיסלה את פואד שוכר, שנחשב ל"רמטכ"ל חיזבאללה", ביידן התקשר אל נתניהו בזעם: "ביבי, מה לעזאזל?", הוא הטיח בו. "אתה יודע שישראל נתפסת יותר ויותר בעולם כמדינה נוכלת. כשחקן נוכל". נתניהו, מצידו, לפי הספר, השיב: "הוא היה אחד מהטרוריסטים המובילים. הייתה הזדמנות וניצלנו אותה. ככל שאתה מכה חזק יותר, כך תצליח יותר במו"מ".
בספר נחשפו אירועים נוספים - שלא בהכרח קשורים לישראל ונתניהו: וודוורד מתאר בין השאר כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שלח לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בחשאי בדיקות קורונה לשימושו האישי - והוזהר על-ידי פוטין שלא לחשוף זאת, כדי שאנשים לא יכעסו עליו; צוות הייעוץ לביטחון לאומי של ביידן האמין בשלב מסוים שיש סיכון ממשי - של 50% - שפוטין ישתמש בנשק גרעיני במלחמה באוקראינה; ביידן מתח ביקורת על הנשיא לשעבר ברק אובמה על האופן שבו נהג בפוטין לאחר הפלישה לקרים ב-2014 וטען שאובמה "מעולם לא לקח אותו ברצינות".