4 צפייה בגלריה
ארמיטה גרוואנד בת ה-16, שמאושפזת בבית החולים אחרי טענות שהותקפה על-יד משטרת המוסר ברכבת באיראן
ארמיטה גרוואנד בת ה-16, שמאושפזת בבית החולים אחרי טענות שהותקפה על-יד משטרת המוסר ברכבת באיראן
תמונה של הנערה בבית החולים שהופצה ברשת
יממה לאחר שפורסם כי ארמיטה גרוואנד בת ה-16 מאושפזת בבית חולים בטהרן, לאחר שהותקפה לכאורה על-ידי משטרת המוסר של הרפובליקה האיסלאמית - אמה נעצרה על ידי כוחות הביטחון האיראניים. כך מסר היום (חמישי) ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) ארגון זכויות האדם הכורדי Hengaw, שגם חשף אתמול את דבר אשפוזה של הנערה.
באיראן מכחישים כי האם, שאהין אחמדי, נעצרה, ובסוכנות הידיעות "תסנים" שמזוהה עם משמרות המהפכה דווח כי לא בוצע מעצר כזה. לפי ארגון זכויות האדם, מצבה של בתה עדיין אנוש והיא נמצאת בתרדמת בבית החולים. אשפוזה של הנערה, לוחמת טאקוונדו, הצית מחדש את הזעם באיראן כשנה לאחר מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני - שהוביל למחאות חסרות תקדים במדינה.
תיעוד מצלמת האבטחה מהרכבת התחתית

הארגון האשים אתמול את משטרת המוסר של טהרן בתקיפה הקשה של ארמיטה מאחר שלא צייתה לכללי עטיית החיג'אב. הארגון מסר שהנערה הותקפה ביום ראשון ברכבת התחתית בדרום העיר על-ידי שוטרות שגרמו לה לחבלות קשות.
ארמיטה מתגוררת בטהרן, אך במקור היא מהעיר קרמנשאה בדרום-מערב איראן - שרוב תושביה כורדים. לפי המידע שמסר ארגון זכויות האדם, היא מטופלת בבית החולים שנמצא בבסיס חיל האוויר האיראני תחת אבטחה כבדה - וקרוביה לא מקבלים אישור לראות אותה. זהו אחד מבתי החולים שממוקמים הכי קרוב לתחנת הרכבת התחתית.
4 צפייה בגלריה
איראן נערה הותקפה על ידי משטרת המוסר תחנת רכבת ב טהרן
איראן נערה הותקפה על ידי משטרת המוסר תחנת רכבת ב טהרן
ארמיטה בת ה-16, שמאושפזת בבית החולים
בתיעוד שפורסם אתמול ברשת נראות נערות אחרות נושאות את ארמיטה ברציף של תחנת הרכבת התחתית בטהרן, ככל הנראה כשהיא מחוסרת הכרה. הרשויות הכחישו את הטענה שהנערה הותקפה, ואמרו שהיא "התעלפה" בגלל לחץ דם נמוך - ושכוחות הביטחון אינם מעורבים באירוע.
התקשורת הממלכתית באיראן פרסמה אתמול ריאיון עם הוריה של ארמיטה, שבו הם ביקשו להתפלל לשלומה במקום לזרוע מחלוקות. בסרטון שפרסמה סוכנות הידיעות הרשמית IRNA אמרו ההורים כי בתם סבלה מירידת לחץ דם, איבדה את שיווי המשקל וקיבלה מכה בראשה כשנסעה ברכבת התחתית. התקשורת הממלכתית באיראן גם פרסמה ריאיון עם חברה של ארמיטה, שטענה כי פציעתה נגרמה לאחר שראשה נפגע ברציף הרכבת.
4 צפייה בגלריה
איראן נערה הותקפה על ידי משטרת המוסר תחנת רכבת ב טהרן
איראן נערה הותקפה על ידי משטרת המוסר תחנת רכבת ב טהרן
הנערות סוחבות את ארמיטה מחוסרת ההכרה
ארגוני זכויות אדם קראו לרשויות לפרסם את התיעוד מתוך הרכבת, ואמרו שהמשטר כפה על ההורים לפרסם הצהרה שקרית. הם גם ביקשו מהאו"ם לחקור את המקרה. אתר החדשות האיראני IranWire, שפועל מחוץ למדינה, דיווח כי השוטרות דחפו את הנערה ברכבת וגרמו לה לפגיעת ראש חמורה. מרים לוטפי, עיתונאית בעיתון שמשתייך למחנה המתון ברפובליקה האיסלאמית, ניסתה לאתר את ארמיטה ולבקר אותה בבית החולים שבו היא מאושפזת. לוטפי נעצרה, ובהמשך שוחררה.
אתמול בערב הטלוויזיה הממלכתית של איראן שידרה תיעוד בן 16 דקות ממצלמות האבטחה בתחנת הרכבת התחתית - משך הזמן שארמיטה לכאורה שהתה בה. לפי התיעוד ארמיטה, שלא עטתה חיג'אב, נכנסה לתחנה ב-06:52 בבוקר ואז ירדה במדרגות נעות. בתיעוד היא נראית קונה חטיף בחנות בתחנה, ולאחר מכן צועדת לרציף הרכבת וממתינה שם. היא נראית בתיעוד רגועה ובריאה.
בשעה 07:08, לפי התיעוד, הצעירה נכנסה לקרון הרכבת מספר 134 - האחרון ברכבת וקרון לנשים בלבד. בשלב זה שדה הראייה בתיעוד נחסם על ידי כרטיסן שיצא מקרון אחר של הרכבת - וכעבור ארבע שניות בלבד נערה אחרת נראית יוצאת מהרכבת במהירות, וניתן להבחין בחלק קטן מראשה של ארמיטה כשהיא שוכבת על רצפת הרכבת. לאחר מכן נשים אחרות הוציאו אותה מהרכבת ורצו לקרוא לעזרה.
4 צפייה בגלריה
מפגינה נושאת את תמונתה של מהסא אמיני
מפגינה נושאת את תמונתה של מהסא אמיני
מפגינה נושאת את תמונתה של מהסא אמיני בטהר
(צילום: EPA)
דקה וחצי חסרה בתיעוד שפורסם - לפני שארמיטה הגיעה למחסום הכניסה של התחנה, כשהשתמשה בכרטיס המטרו שלה כדי להיכנס. כמו כן, הטלוויזיה האיראנית לא פרסמה תיעוד מהרכבת עצמה, ולא סיפקה לכך הסבר - זאת למרות שברוב קרונות הרכבת במטרו בטהרן יש כמה מצלמות אבטחה במעגל סגור, הניתנות לצפייה על ידי אנשי אבטחה. "הסירוב לפרסם את הצילומים רק מגביר את הספקות לגבי ההסברים הרשמיים של איראן אודות מה שקרה", טענו ארגוני זכויות האדם.
אשפוזה של ארמיטה מגיע כאמור כשנה אחרי מותה של מהסא אמיני, שהותקפה גם היא על-ידי משטרת המוסר בטהרן בגלל ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב, שאותו נדרשות האיראניות לעטות על פי כללי ההלכה האיסלאמית. בעקבות מותה של אמיני בת ה-22 פרצו באיראן הפגנות חסרות תקדים. אחרי חודשים סוערים הצליח המשטר לדכא באכזריות את המחאה.
בשיא המחאה דווח כי משטרת המוסר, שאחראית על אכיפת כללי הצניעות, תפורק. פעילותה של משטרת המוסר האיראנית צומצמה משמעותית אחרי מותה של אמיני והזעם הציבורי באיראן. שוטרי משטרת המוסר כמעט שלא נראו ברחובות, אך בחודש יולי האחרון הודיעו שפתחו במבצע חדש. כלי תקשורת מתונים במדינה דיווחו לאחרונה כי טהרן שכרה 400 "שומרות חיג'אב" כדי שיזהירו נשים "חשופות" בעיר, ימנעו מהן להיכנס לקרונות הרכבת התחתית וימסרו אותן לידי המשטרה.
בחודש שעבר אישר הפרלמנט האיראני חוק שמחמיר באופן דרמטי את העונש לנשים שיפרו את כללי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית, כמו גם לכל מי שיעז "לצחוק" על החיג'אב.