המחאה מתגברת, גם בקואליציה יש כבר לא מעטים שאומרים כי זהו "העיתוי הראוי" - אבל ימים ספורים לפני טיסתו המתוכננת של ראש הממשלה בנימין נתניהו לארצות הברית, הראשונה שלו מאז תחילת המלחמה, עדיין אין עסקת חטופים.
בדיון הקבינט הלילי אתמול אמרו שתי שרות כי הן תומכות למעשה בעסקה, אמש (רביעי) גם ש"ס הצטרפה לתומכים ואמרה כי מדובר ב"עיתוי ראוי", ושר הביטחון יואב גלנט כבר אמר זאת כמה פעמים בשבועות האחרונים. אז מי בעד, מי נגד ומי מעדיף לשתוק? זהו הפילוח בקבינט.
1 צפייה בגלריה
 חברי הקבינט
 חברי הקבינט
חברי הקבינט
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP, יאיר שגיא, עמית שאבי, אמיל סלמן, יובל חן)
ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה לאחרונה שתי דרישות - מניעת חזרת חמושים לצפון הרצועה, והישארות בציר פילדלפי. הרמטכ"ל בנאומו בתחילת השבוע אמר כי "נדע לשלוט בציר פילדלפי בכל מיני דרכים שלא כאן המקום לפרט", ואילו ראש המוסד דדי ברנע אמר בדיון הקבינט: "למצוא מנגנון של מניעת חזרת חמושים לצפון עזה ייקח שבועות. לבנות בשבי אין זמן". בכל מקרה, אם ישראל תגיע לעסקה נתניהו יהיה זה שכמובן חתום עליה וכמובן יצביע בעדה.
גם שר הביטחון יואב גלנט יתמוך בה בוודאות. בימים האחרונים הוא אמר בשיחות סגורות כי "אם לא תושג עסקה בשבועיים הקרובים - גורל החטופים נחרץ".
שרת התחבורה מירי רגב, החברה בקבינט, הביעה בדיון תמיכה בעסקה - ולא שכחה לעקוץ את גופי הביטחון. "החטופים זה פצע מדמם וזו חובתנו להחזיר אותם אחרי שצה"ל והשב"כ לא הגנו עליהם ב-7 באוקטובר", אמרה.
נתניהו מתייחס לאפשרות של עסקה, במסיבת העיתונאים
(צילום: לע"מ)

גם השר רון דרמר, מקורבו של נתניהו, יתמוך בוודאות בעסקה שתובא לקבינט. ההערכה היא שגם שרי הליכוד ישראל כ"ץ, אלי כהן ואבי דיכטר יתמכו בקבינט בעסקה אותה יוביל נתניהו, אם וכאשר היא תובא להכרעת הפורום. שר המשפטים יריב לוין לא התבטא בנושא לאחרונה.
השרה גילה גמליאל, המשקיפה בקבינט ואין לה זכות הצבעה, אמרה לנתניהו הלילה כי "העסקה הזאת היא עסקת נתניהו ורשומה על שמך ואתה צריך ללכת איתה עד הסוף ולא להתייחס לכל האיומים הקואליציוניים מצד בן גביר וסמוטריץ'". היא הוסיפה כי "נשים יכולות ללדת אחרי 9 חודשים וזה אסון שאין ממנו דרך חזרה".
מנגד, לא נראה סביר שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר יתמכו בכל עסקה שתגיע לאישור. "אני מתנגד לעסקה מופקרת", אמר בן גביר וכשגמליאל עימתה אותו עם התנגדותו לעסקה הקודמת ענה: "אפילו שם צדקתי. תראו כמה חיילים נפלו אחרי. במקום לחסל את החמאס הפסקנו וזה עלה לנו ביוקר".
סמוטריץ': "העסקה - תבוסה והשפלה"
(צילום: ערוץ הכנסת)

בן גביר הודיע: "מתנגד לעסקה מופקרת"
(צילום: ליאור שרון)

בן גביר איים לפרק את הממשלה אם תאושר עסקה, וכך גם סמוטריץ'. בשבוע שעבר אמר שר האוצר: "העסקה הזו היא תבוסה והשפלה למדינת ישראל וניצחון לסינוואר. היא תגזור מוות על 90 החטופים שאינם חלק מהעסקה ותביא חלילה לאלפי נרצחים שימותו בטבח הבא. אדוני ראש הממשלה, לא נהיה חלק מעסקה של כניעה לחמאס". עם זאת, ייתכן שהם יהיו המתנגדים היחידים לעסקה מבין 10 חברי הקבינט.
על-פי הפילוח הזה וההערכה של כל מי שעוסקים בנושא, נראה שאם נתניהו אכן יביא עסקה היא תהנה מרוב גם בקבינט וגם בממשלה - למרות כיסי ההתנגדות בעוצמה יהודית ובציונות הדתית, והתנגדות של חלק מחברי הליכוד. ההודעה אמש של סיעת ש"ס כי זהו "העיתוי הראוי" לעסקה, לצד התמיכה של יהדות התורה - שתי מפלגות שאין להן נציגים בקבינט - רק חיזקה את ההערכות האלה.