אחרי מסע שכנועים עיקש ולחצים כבירים שהופעלו עליו הודיע אתמול (ראשון) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי לא יתמודד על כהונה שנייה, והצהיר על תמיכה במועמדותה לנשיאות של סגניתו קמלה האריס. ביידן לא יפרוש כעת, ויישאר בבית הלבן עד טקס ההשבעה של הנשיא החדש שייערך ב-20 בינואר 2025. אך בעוד שדמוקרטים רבים חשים הקלה מההחלטה שקיבל, גם אם באיחור, במפלגה הרפובליקנית כבר קוראים לו להתפטר מיד – וטוענים כי הנשיא בן ה-81 אינו כשיר להמשך לכהן.
בשעות הערב צפויה האריס למסור הצהרה מהבית הלבן. ביידן, שנדבק בקורונה בשבוע שעבר, עדיין נמצא בבידוד בביתו בדלאוור ואמור לשאת נאום לאומה רק אחרי שיחלים.
הדיווחים בארה"ב על פרישת ביידן מהמרוץ

7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
ביידן והאריס. הסגנית תהיה הנשיאה הראשונה?
(צילום: AP /Matt Kelley)
לאור העובדה שהחלטתו של ביידן התקבלה פחות מארבעה חודשים לפני הבחירות קיימים סימני שאלה לגבי הליך הפיכתה של האריס למועמדת הרשמית במרוץ מול דונלד טראמפ בנובמבר – והאם דמוקרטים אחרים ינסו לזכות במועמדות במקומה.

כיצד ייבחר המועמד החדש?

בחודשים האחרונים התמודד ביידן בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית – הליך פורמלי למדי עבור נשיא מכהן. כל ניצחון באחת ממדינות ארה"ב שבהן נערכו הבחירות המקדימות העניק לו מספר מסוים של צירים – נציגים בוועידה הדמוקרטית שאמורים לאשרר את בחירתו למועמד הרשמי.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
בקמפיין החלו לשכנע את צירי המפלגה לתמוך בהאריס
(צילום: REUTERS/Nathan Howard)
בשורת הניצחונות שלו בפריימריז גרף ביידן בסך הכול קרוב ל-4,000 צירים. בימים כתיקונם אותם צירים היו אמורים להצביע עבורו במהלך אשרור המועמדות שלו באספה הדמוקרטית הלאומית, שתיפתח ב-19 באוגוסט ותימשך ארבעה ימים. החוק אמנם לא מחייב אותם למלא את רצון הבוחרים ומאפשר להם להצביע כאוות נפשם – אך קמפיין ביידן אישר את בחירת הצירים הדמוקרטים, והם התחייבו להצביע בכפוף לתוצאות הפריימריז.
פרישתו של ביידן למעשה מסירה את המחויבות של הצירים להצביע לנשיא הדמוקרטי, וכעת הם לכאורה יוכלו להצביע למי שירצו. ובכל זאת, מכיוון שמדובר בתומכי ביידן, גדולים הסיכויים שהם יישמעו לרצונו של הנשיא ויתייצבו גם כן מאחורי הסגנית האריס.

האם המועמדות של האריס בטוחה?

לא. האריס אמנם קיבלה את תמיכת ביידן ובכירים דמוקרטים נוספים, ולפי הערכות תשיג בסופו של דבר את מספר הצירים הדרוש להבטחת המועמדות לנשיאות, אך גם מועמדים דמוקרטים אחרים לוטשים עיניים למועמדות: ביממה האחרונה עלו מושל קליפורניה גווין ניוסם, מושלת מישיגן גרצ'ן וויטמר, מושל קנטקי אנדי בשהיר ומושל אילינוי ג'יי.בי פריצקר כמועמדים פוטנציאליים. בהמשך הביעו וויטמר וניוסם תמיכה בהאריס.
לצד הבכירים הדמוקרטים שהודיעו על תמיכה בהאריס, אחרים טרם עשו זאת – בראשם ברק אובמה, ננסי פלוסי, צ'אק שומר והאקים ג'פריס. למרות שלהאריס עדיין אין יריב ברור, קיימת אפשרות שמאחורי הקלעים מנסים לקדם מועמדות של דמוקרטי שינסה לנצח את האריס.
7 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
אובמה ובכירים נוספים טרם הודיעו על תמיכה בהאריס
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein )
אנשיה של האריס כבר החלו ליצור קשר עם הצירים שיגיעו לוועידה הדמוקרטית שתהיה בשיקגו, במטרה לשכנע אותם לתמוך בה. האריס, לפי אתר החדשות The Hill, כבר השיגה את תמיכתם של 531 צירים. היא זקוקה ל-1,969 צירים לפחות כדי להפוך למועמדת הרשמית. לאחר מכן, אם אכן תבטיח את מועמדותה, היא תצטרך למנות את הסגן המיועד שלה.

מה הסיכויים של האריס לנצח את טראמפ?

בשלב זה נחשב טראמפ עדיין לפייבוריט מובהק בבחירות, ואמש אף טען כי יהיה לו "קל יותר" לנצח את האריס מאשר את ביידן. בימים האחרונים, אחרי תקופה ארוכה שבה סירב לפרוש מהמרוץ, החל ביידן להתעניין בסיכוייה של סגניתו לנצח את טראמפ. לפי הסקרים שנערכו לפני הודעת הפרישה, מצבה של האריס לא בהכרח טוב יותר משל ביידן בקרב מול טראמפ.
עבור הדמוקרטים, החלפתו של ביידן נחשבה לדרך היחידה להציל את הבחירות – ורבים מהם מאמינים שריצה של האריס במקום ביידן היא "סיכון שהם מוכנים לקחת".
7 צפייה בגלריה
 טראמפ ומי שמסתמנת כיריבתו בבחירות
 טראמפ ומי שמסתמנת כיריבתו בבחירות
טראמפ ומי שמסתמנת כיריבתו בבחירות
(צילום: AP, AFP)
יש לציין כי כהונתה של האריס בבית הלבן נחשבת לשנויה במחלוקת, וכמו הנשיא ביידן גם היא נחשבת לפוליטיקאית לא פופולארית. בחלק ניכר מכהונתה התקשתה להאריס הטביע חותם. בסקרים שפורסמו בארה"ב מאז העימות החלש של ביידן מול טראמפ – אך לפני הודעת הפרישה של ביידן – נשאלו המצביעים במי יבחרו במקרה שהאריס תתמודד מול טראמפ. הנשיא הרפובליקני לשעבר הוביל על הסגנית הדמוקרטית, אך לא בפער גדול.

מתי ייבחר המועמד החדש?

במפלגה הדמוקרטית מקווים לסכם על בחירת מחליף לביידן הרבה לפני הוועידה שתהיה בשיקגו בעוד קצת פחות מחודש, וייתכן שהצירים שיידרשו לבחור את המועמד החדש ייעשו זאת בשיחת ועידה וירטואלית – כדי לחסוך לדמוקרטים זמן יקר בקמפיין הבחירות.
יו"ר הוועידה הדמוקרטית, ג'יימי הריסון, אמר כי בימים הקרובים המפלגה "תבצע הליך שקוף ומסודר" לבחירת "מועמד שיוכל לנצח את דונלד טראמפ בנובמבר".
7 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
טראמפ מוביל בסקרים שלפני הודעת הפרישה של ביידן
(צילום: Brendan Smialowski / AFP)
אם האריס לא תצליח לקבל את תמיכתם של רוב הצירים לפני הוועידה באוגוסט, הוועידה תהיה מסקרנת במיוחד. בתרחיש מסוים, שבו יהיה להאריס יריב ראוי, ייתכן שרק אחרי הוועידה ידעו הדמוקרטים מה יהיה המועמד שלהם בנובמבר. בינתיים בקמפיין ביידן כבר שינו את שם הקמפיין ל"האריס לנשיאות", וגייסו בתוך פחות מיממה תרומות של כמעט 50 מיליון דולר.

האם מדובר במצב חסר תקדים?

כן ולא. הפעם האחרונה שבה נשיא מכהן הודיע כי לא ירוץ לכהונה נוספת הייתה ב-1968. אך אותו נשיא, לינדון ג'ונסון הדמוקרטי, עשה זאת בחודש מרץ – חודשים ארוכים לפני הבחירות לנשיאות. נשיא דמוקרטי אחר, הארי טרומן, החליט ב-1952 לא להתמודד לכהונה נוספת אחרי הפסד בפתיחת הפריימריז הדמוקרטיים. בשני המקרים הנשיאים הודיעו על פרישה לפני תום הפריימריז, ולכן כעת נמצאת המפלגה הדמוקרטית במצב שאותו לא הכירה.
המועמדים שירשו את מקומם של הנשיאים טרומן וג'ונסון הובסו בבחירות על-ידי הרפובליקנים. לא מן הנמנע שגורלה של האריס, אם אכן תהיה המועמדת הדמוקרטית, יהיה דומה.