סוכנויות הביון האמריקניות סבורות שחמאס והג'יהאד האיסלאמי השתמשו בבית החולים שיפא שבעיר עזה כמפקדה צבאית וכאתר להחזקת חטופים. כך עולה ממסמכי מודיעין שעל קיומם פרסם "ניו יורק טיימס", לאחר שהוסר מהם הסיווג הביטחוני.
כתב ynet במנהרה בשיפא
(צילום: יואב זיתון, דו"צ | עריכה: קורל קוט)
גורם בכיר בקהילת המודיעין האמריקנית אמר כי ממשל ביידן סבור ש"חמאס השתמש במתקנים של בית החולים ובאתרים שמתחת לאדמה לטובת ניהול פעילויות של מרכז ושליטה, אחסון כלי נשק והחזקת לפחות כמה חטופים". הוא הוסיף כי סוכנויות הביון מחזיקות במידע שלפיו המחבלים התפנו משיפא ימים לפני שצה"ל פתח בפעילות הנרחבת במקום בנובמבר. בנוסף, תוך כדי עזיבת המקום, המחבלים השמידו מסמכים וציוד אלקטרוני בניסיון להעלים ראיות.
עד כה, הבית הלבן גיבה את טענותיה של ישראל על כך שבית החולים תפקד כמפקדת טרור, וב-14 בנובמבר אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי כי "יש בידנו מידע המאשר כי חמאס משתמש בבית החולים המדובר Fמרכז פיקוד ושליטה". עם זאת, המודיעין האמריקני לא חלק את המידע שברשותו עד עתה.
כך תועדו החטופים מובלים בתוך שיפא
(צילום: דובר צה"ל)
בשבועות שאחרי המבצע הנרחב של צה"ל בבית החולים, במסגרתו נחשפו תשתיות טרור רבות, לרבות פירים ומנהרות, הועלו לא מעט שאלות וספקות בנוגע להימצאות של חמאס בבית החולים. ארגוני בריאות וסיוע הומניטרי ביקרו את המבצע, וצוות מטעם ארגון הבריאות העולמי שביקר בשיפא לאחר עזיבת צה"ל כינה את המקום "אזור מוות". עיקר הביקורת נגעה לכך שלפני הפשיטה ישראל הציגה את שיפא כמפקדה מרכזית של חמאס, ובפועל לא נמצאו בו חטופים או מפקדות פעילות.
כעת, הערכת המודיעין האמריקני מאשרת את טענותיה של ישראל, שלפיהן חמאס והג'יהאד האיסלאמי פיקדו על כוחותיהם מבית החולים - ועזבו כאמור לפני הפשיטה. למרות העובדה שסוכנויות הביון לא צירפו תמונות או סרטונים בתור גיבוי, גורם אמריקני רשמי אמר כי אנשיהן משוכנעים בנכונות ההערכות, מאחר שהן מבוססות על מידע שנאסף על ידי גורמי מודיעין של ישראל וארה"ב באופן עצמאי ונפרד.
2 צפייה בגלריה
בית חולוים שיפא, עזה
בית חולוים שיפא, עזה
מתחם בית החולים שיפא
(צילום: AFP)
לפי ההערכה המעודכנת של המודיעין האמריקני, ישראל צדקה לפחות באופן חלקי כשהעריכה שמספר מסוים של חטופים הוחזקו מתחת למתקני שיפא. עם זאת, נראה כי הם הועברו משם במהלך הפינוי של מחבלי חמאס.
צה"ל פעל משלב מוקדם במלחמה להוכיח כי בבית החולים שיפא מתקיימת פעילות טרור, מעל ומתחת האדמה. בין השאר נחשפה והושמדה מנהרה תת קרקעית מתחת לבית החולים.
2 צפייה בגלריה
חיילים ישראלים מראים לתקשורת מנהרה תת-קרקעית שנמצאה מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה
חיילים ישראלים מראים לתקשורת מנהרה תת-קרקעית שנמצאה מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה
מנהרה תת קרקעית שנמצאה מתחת לשיפא
(צילום: AP / Victor R. Caivano)
במתחם נמצא גם אמל"ח רב ואף ציוד אישי השייך לחטופים. במבנים שנמצאים ליד בית החולים אותרו גופותיהן של יהודית וייס ז"ל ושל החיילת נועה מרציאנו ז"ל שנחטפו ב-7 באוקטובר ונרצחו בעזה. דו"ח פתולוגי מצא כי מרציאנו נרצחה בשטח בית החולים. אחרי שהצטברו ראיות ועדויות על השימוש בבית החולים כמרכז טרור, צה"ל עצר את מנהל בית החולים מוחמד אבו סלמיה.