זינוק חד בקטל בכבישים: בשנה האחרונה נהרגו 404 בני אדם בתאונות דרכים בכבישי ישראל. מתחילת שנת 2024 נהרגו 221 בני אדם בכבישים - עלייה של יותר מ-23% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, וזינוק של יותר מ-24% במספר התאונות הקטלניות. לפי הערכות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), בקצב הנוכחי, 2024 תסתיים עם יותר מ-450 הרוגים בכבישים – שיא של כ-18 שנה.
1 צפייה בגלריה
תאונה קטלנית סמוך ל מגדל העמק
תאונה קטלנית סמוך ל מגדל העמק
תאונה קטלנית באזור מגדל העמק בתחילת החודש
(צילום: כב"ה צפון)
51 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות אופנועים וקטנועים – שהם כ-24% מכלל ההרוגים בתאונות הדרכים, למרות ששיעור כלי הרכב הדו-גלגליים עומד רק על כ-4% בלבד מסך כלי הרכב בישראל. זאת בין היתר מכיוון שרוכבי האופנועים הרבה יותר חשופים לפגיעות, ומרביתם לא רוכבים עם מיגון מתאים.
רבע מכלל ההרוגים בכבישים השנה היו הולכי רגל (54 הרוגים) ו-36% נוסעי רכבים פרטיים (78 הרוגים). 10 בני אדם נהרגו בתאונות במעורבות אוטובוסים ו-29 נהרגו בתאונות במעורבות משאיות. 71 מההרוגים מתחילת השנה היו צעירים עד גיל 24. אוכלוסייה נוספת שהייתה פגיעה במיוחד גם השנה היא בני 65 ומעלה, שמהווים כ-22% מההרוגים, בעוד ששיעורם מכלל האוכלוסייה בישראל עומד על כ-12% בלבד.
במגזר הערבי נהרגו מתחילת השנה 76 בני אדם – זינוק של לא פחות מ-77% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. שיעור התאונות הקטלניות במגזר זינק בכ-97%, כאשר 13 הרוגים היו רוכבי אופנוע וקטנוע (כ-17%), 33 מהם היו ברכב פרטי (כ-43%) ו-16 מתוכם היו הולכי רגל (כ-21%). שיעור ההרוגים הצעירים במגזר הערבי (עד גיל 24) גבוה במיוחד לעומת כלל האוכלוסייה ועומד על למעלה מ-50% מההרוגים.

ממוצע ההרוגים באירופה ירד - אך בישראל עלה ב-17.5%

על רקע מספר ההרוגים הגבוה בישראל מ-19 ביוני 2023 ועד להיום, המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) פרסמה היום את הדוח השנתי שלה, שבוחן את מגמות ההרוגים בתאונות דרכים באירופה ובישראל ב-10 השנים האחרונות (2023-2013). לפי הדוח, ישראל נמצאת במקום השלישי מהסוף בשינוי מספר ההרוגים השנתי באותה תקופה, רק לפני סלובקיה והולנד, שבהן נרשמה עלייה חדה יותר במספר ההרוגים הממוצע בשנה.
יתרה מכך, מדינות אירופה הצליחו להוריד את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 10% באותן שנים, לעומת ישראל שבה נרשמה עלייה ממוצעת של 17.5%.
זירת תאונת אופנוע בכביש 2, בשבוע שעבר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

מהנתונים עולה עוד כי פולין הצליחה להוריד את מספר ההרוגים השנתי בשיעור הכי גדול מבין המדינות שנבדקו (43.6%), לוקסמבורג אחריה (42.2%), ונורבגיה במקום השלישי (ירידה של 41.2%). בנוסף, המועצה האירופית לבטיחות בדרכים העניקה לפינלנד פרס לציון השיפור בבטיחות בדרכים במדינה, וזאת עקב התוכנית הרב-שנתית שהפעילה.
במועצה האירופית לבטיחות בדרכים בדקו גם את השינוי בשנה שחלפה לעומת השנה שקדמה לה, 2023-2022. גם בקטגוריה זו ישראל נמצאת בתחתית רשימת המדינות הבטוחות. מדינות אירופה רשמו ירידה ממוצעת של 1.3% בהרוגים בתאונות דרכים. בישראל לעומת זאת נרשמה עליה של 3.4% בהרוגים בכבישים, נתון אשר מציב את ישראל במקום ה-26 מתוך 32 מדינות.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר: "האירופים נותנים למדינת ישראל ציון נכשל בכל הקשור למאבק בקטל בדרכים, וזה מתחבר גם לדוח הקשה והחמור של מבקר המדינה שפורסם לאחרונה. ישראל משתרכת מאחורי כמעט כל מדינות אירופה בצמצום ההרוגים בתאונות הדרכים בעשור האחרון. מדינות אירופה מוכיחות שנה אחר שנה כי תאונות הדרכים הן לא גורל משמיים, אלא מלחמה שאפשר לנצח בה".
יעקב הוסיף כי "הכישלון הגדול הוא תוצאה ישירה של הצמצום בתקציב שהמדינה משקיעה בעשור האחרון במאבק בקטל בדרכים, להפחתה במשאבים ובעיקר לאדישות הממשלתית לנוכח המצב הקשה בכבישים. אסור שהדוח החשוב הזה יעלה אבק במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. יש ללמוד את הממצאים וליישם תוכנית לאומית רב-שנתית אשר תעצור את מגמת העלייה בהרוגים, שמתרחשת השנה ביתר שאת. תוכנית כזו תחזיר את ישראל למצב שבו מספר התאונות והנפגעים יורד משנה לשנה".