אתמול: תרגיל היערכות לרעידת אדמה בצפת
( צילום: אביהו שפירא)

רעידת אדמה בעוצמה 3 הורגשה הבוקר (יום רביעי) בצפון ישראל. מוקד הרעש היה במרחק של 2 ק"מ צפונית-מערבית לטבריה, בשעה 06:23. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
אסתי דהאן, תושבת טבריה, סיפרה כי "החדר רעד. היה רעש של רהיטים זזים. זו פעם ראשונה בחיי שהרגשתי רעידת אדמה, וזה מפחיד ממש. אני גרה בבית ישן ולא מוגן מרעידות, אבל לא מודאגת. אני מאמינה שמה שצריך להיות, יהיה".
לאה אלישע מטבריה שיתפה בקבוצת פייסבוק מקומית: "אני עדיין רועדת, זה כאילו עבר טנק בשכונה". ויויאן לי-אור, גם היא מטבריה, אמרה כי "היה רעש של הזכוכיות שרעדו מהוויטרינות בבית. הייתה לי תחושה שזו רעידת אדמה, אבל העדפתי להדחיק".
איך מכינים את הכבישים והגשרים לרעידת אדמה?
(צילום: אבי חי, נתיבי ישראל)

גורם בכיר במשרד הפנים הזהיר הבוקר ראשי רשויות בצפון, ואמר להם שהממשלה לא מוכנה להתעורר ולהתגייס להיערכות מפני האסון המתקרב. לדבריו, "זה מדאיג שעל אף האירועים הטרגיים בטורקיה, פוטנציאל הסכנה אצלנו והמלצות ראש המל"ל - לא התקדמנו בנושא התקציבי". הוא הוסיף: "אני בקשר עם משרד ראש הממשלה והמל"ל ואנו פועלים לגבש הצעה שלפחות תתקצב הקמת מנהלת, ותחילת פעילותה לגיבוש כלים שיסייעו להקלה בחסמים הרגולטוריים וחיזוק מבנים מסוכנים".
"אנו לאחר דיוני התקציב בממשלה וטרם אישור חוק התקציב בכנסת ואין התקדמות. אני מקווה להגיע להיקף של כ-100 מיליון שקלים מיידית ותקצוב חיזוק בתקציב 2025", אמר הבכיר. בנוסף, בשיחתו עם ראשי הערים ביקש מהם להפעיל לחץ על הממשלה, על מנת שתכיר בחשיבות ההיערכות לקראת רעידת אדמה חזקה: "תסייעו לי לעזור לכם במשימה החשובה הזו".
החשש בישראל מרעידת אדמה גבר מאוד ביממה האחרונה, בצל רעשי האדמה העוצמתיים שהתרחשו בטורקיה ובסוריה השכנה. רעידות האדמה הללו גבו את חייהם של יותר מ-50 אלף בני אדם - והן הורגשו גם בישראל. מאז התרחשו כמה רעידות אדמה חלשות יותר, שהמוקד של חלקן היה בישראל ואחרות רק הורגשו בה.
החשש בערים בישראל הנמצאות על השבר הסורי-אפריקני ונחשבות ל"מועדות לפורענות" בשעת אסון, גדול עוד יותר. בשיחות עם ynet בשבועות האחרונים ביקשו תושבי בית שאן, קריית שמונה וטבריה ממקבלי ההחלטות להתייחס לאזהרותיהם, לפני שיהיה מאוחר מדי.