מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שנחת אתמול (שני) בישראל אחרי ביקור בסעודיה, אמר היום לאחר שורה של פגישות שקיים במדינות במזרח התיכון כי הוא מזהה "הזדמנויות לבניית קשרים טובים יותר באזור" לאחר סיום המלחמה ברצועת עזה. בדבריו, רמז בלינקן כי הדלת לנורמליזציה עם סעודיה לא נסגרה חרף הקפאת המגעים בתחילת המלחמה. כעת נפגש בלינקן בארבע עיניים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובהמשך ייפגש עם חברי קבינט המלחמה.
8 צפייה בגלריה
ישראל כץ פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
ישראל כץ פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
הפגישה של בלינקן וישראל כץ, היום. מזכיר המדינה האמריקני רמז כי הדלת לנורמליזציה עם סעודיה לא נסגרה
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש כעת בארבע עיניים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, בלשכתו בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש כעת בארבע עיניים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, בלשכתו בקריה בתל אביב
הפגישה של נתניהו ובלינקן
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
בפגישה עם שר החוץ ישראל כץ, אמר לו היום בלינקן כי "אני יודע שעשית מאמצים במשך שנים רבות לבנות קשרים טובים יותר במזרח התיכון, ואני חושב שיש כאן הזדמנויות אמיתיות". עם זאת, מזכיר המדינה הוסיף כי "אנחנו חייבים להתגבר על הרגע המאתגר הזה, ולוודא ש-7 באוקטובר לא יקרה שוב - כדי לבנות עתיד שונה וטוב הרבה יותר".
השר כץ הדגיש בפני בלינקן בפגישתם כי ישראל תוכל להשיב את החטופים הביתה, להחזיר את התושבים לביתם בדרום ובצפון ולהשיב את תחושת הביטחון רק אם ארגון הטרור חמאס יוכרע והחיזבאללה ייסוג לאחור.
עוד לפני שהמריא לישראל, אמר אמש בלינקן כי מדינות האזור מעוניינות בחיזוק הקשרים עם ישראל, אך הדרך היחידה להגיע לנורמליזציה כוללת "נתיב ממשי" אל עבר הקמת מדינה פלסטינית. חוץ מסעודיה, מזכיר המדינה האמריקני ביקר מאז יום חמישי במדינות נוספות, בהן ירדן, קטאר, איחוד האמירויות, טורקיה ויוון. בהמשך, הוא צפוי גם להגיע לרשות הפלסטינית ולמצרים.
ההצהרה המשותפת של בלינקן והרצוג

8 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בתל אביב
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בתל אביב
בלינקן והרצוג, היום. מזכיר המדינה האמריקני אמר שיעדכן את ישראל במסרים שקיבל ממנהיגי האזור
(צילום: Evelyn Hockstein/Pool Photo via AP)
בלינקן נפגש היום גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, וציין בהצהרה משותפת שנשאו יחד כי הוא ישתף בפגישות שיקיים בישראל את המסרים שקיבל ממנהיגים באזור. בין היתר, מזכיר המדינה האמריקני דן בתוכניות לממשל עתידי ברצועת עזה, שעשוי לקום במעורבות של כמה מדינות בהן ביקר. "יש הרבה על מה לדבר, במיוחד בכל הנוגע להתקדמות בהמשך", אמר בלינקן בהתייחסו למלחמה בעזה. עוד ציין בלינקן כי הוא ייפגש עם בני משפחה של חטופים במהלך ביקורו בישראל.
בהצהרה המשותפת שלהם, התייחס הרצוג לתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בגין רצח עם, שדיונים עליה יחלו השבוע בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, ואמר כי "אין דבר יותר זוועתי ומגוחך מהטענה הזו. למעשה, אויבינו, החמאס, באמנה שלהם קוראים להשמדה של מדינת ישראל".
8 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. הרצוג: "מול הצביעות של דרום אפריקה, נהיה שם ונציג בגאווה את הצד שלנו"
(צילום: AP/Peter Dejong)
לדברי הרצוג, "למול הצביעות של דרום אפריקה, נהיה שם בבית הדין הבינלאומי לצדק ונציג בגאווה את הצד שלנו, של שימוש בהגנה עצמית, שבמסגרתו אנו עושים את המקסימום בנסיבות מסובכות ביותר, כדי לוודא שלא יהיו השלכות בלתי צפויות ולא יהיו נפגעים אזרחים. אנחנו מתריעים, אנחנו מתקשרים, אנחנו מראים, אנחנו שולחים עלונים, אנחנו משתמשים בכל האמצעים שהחוק הבינלאומי מאפשר לנו כדי להרחיק אנשים, כדי שנוכל למוטט את עיר הטרור הענקית הזו".
מחוץ לפגישה בין השניים שהתקיימה במלון קמפינסקי בתל אביב, הפגינה משפחתו של עופר קלדרון, שעדיין נמצא בשבי בעזה, כדי לדרוש את התערבותה המיידית של ארצות הברית לביצוע עסקה כוללת ושחרור החטופים בכל מחיר. אל המשפחה הצטרפו מפגינים רבים נוספים. שניים מילדיו של עופר, סהר (16) וארז (13), שוחררו מהשבי באחת הפעימות של העסקה הראשונה.
ההפגנה של משפחת קלדרון מול מקום הפגישה של בלינקן והרצוג

8 צפייה בגלריה
הפגין מחוץ לפגישה של מזכיר המדינה של ארה״ב אנתוני בלינקן ונשיא המדינה יצחק הרצוג, במלון קמפינסקי שבת״א,
הפגין מחוץ לפגישה של מזכיר המדינה של ארה״ב אנתוני בלינקן ונשיא המדינה יצחק הרצוג, במלון קמפינסקי שבת״א,
"לארה"ב יש יכולת להשפיע, אבל האחריות על חיי החטופים היא בידי ממשלת ישראל". ההפגנה בת"א, היום
יפעת קלדרון, קרובת משפחה של עופר, מסרה כי "אנחנו קוראים הבוקר למזכיר המדינה בלינקן ודורשים מארה"ב להתערב ולהציל את חיי אהובינו. עם ישראל תומך בעסקה, בכל מחיר - גם אם זה כולל את עצירת הלחימה. יקירינו הופקרו ב-7 באוקטובר, ומופקרים יום-יום בשבי החמאס. לארה"ב יש יכולת להשפיע, אבל האחריות על חיי החטופים שלנו היא בידיים של ממשלת ישראל. יש לממשלה את היכולת להציל אותם, לפני שיהיה מאוחר מדי ולא יישאר את מי להציל".
עיקר הביקור של בלינקן בישראל אמור להתמקד ברצועת עזה ולא בזירה הלבנונית, למרות שהצהיר שהוא פועל למנוע הסלמה בצפון. בלינקן צפוי לבקר בעתיד בלבנון, אך בחר שלא להצמיד בין הביקורים. אולם במהלך ביקורו בסעודיה, נפגש מזכיר המדינה האמריקני עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, שביקר בסוף השבוע שעבר בביירות, וגם הוא חלק מהמאמצים של הקהילה הבינלאומית למנוע מלחמה בלבנון.
8 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני בדוחה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני בדוחה
בלינקן ואמיר קטאר בפגישה באוקטובר. ישראל תבקש מבלינקן להגביר את הלחץ על קטאר להביא לעסקת חטופים נוספת
(צילום: Jacquelyn Martin / POOL / AFP)
לגבי המלחמה בעזה, בלינקן מבקש לוודא שישראל עוברת מהשלב השני לשלב השלישי של המלחמה – שיהיה שלב פחות עצים. מזכיר המדינה האמריקני חושב שהדבר יקל על נסראללה לרדת מהעץ בצפון ולמתן את גובה הלהבות - מה שיקל על היוזמה של השליח האמריקני המיוחד, עמוס הוכשטיין.
בלינקן מבקש לדון ביום שאחרי המלחמה, בדגש על מצב ביניים, שבו צריכים לייצר סוג של משילות עד אשר גורלה של עזה יתברר. מזכיר המדינה האמריקני מבקש לשמוע את הרעיונות של ישראל. מאחורי הקלעים נעשתה עבודת מטה משמעותית בישראל, אך הנושא נמצא עדיין בשלב סיעור המוחות ואין החלטה של הקבינט. מנגד, המסר הישראלי לבכיר האמריקני יהיה שלא תתאפשר חזרת תושבים לצפון רצועת עזה ללא עסקה נוספת לשחרור חטופים.
ישראל תבקש מבלינקן להגביר את הלחץ על קטאר להביא לעסקה נוספת. בלינקן יעדכן בדברים ששמע מראש ממשלת קטאר, עימו נפגש בדוחא. האמריקנים לא מבקשים מישראל הפסקת אש, אך לוחצים על ישראל לשפר משמעותית את המצב ההומניטרי בעזה.