מי שביצע את התקיפה באיראן עשה זאת על אתר צבאי (או אתרים) של חיל האוויר של משמרות המהפכה, והתכוון לאפשר למשטר בטהרן להכיל את האירוע, בלי צורך בסיבוב נוסף של חילופי מהלומות עם ישראל.
הפיצוצים בשמי איראן, הלילה

לפי הדיווחים, התקיפה בוצעה באמצעות מטוסי קרב ששיגרו חימושים מתוחכמים לעבר המטרות, אבל ממרחב אווירי שממערב לאיראן. ראש הקרב של החימושים היה ככל הנראה קטן, כמה עשרות קילוגרמים בכל חימוש - שנחשב ייחודי מסוגו, ונועד להרתיע את האיראנים.
אם אכן ישראל ביצעה את התקיפה, אז כנראה זה נעשה במכוון כדי שהפגיעה וההרס לא יהיו בהיקף גדול ויהיו תואמים את הפגיעה המינורית בבסיס נבטים. הדבר נעשה כדי לאפשר לאיראנים "מרחב הכחשה" ולהכיל את האירוע בלי שיהיה לחץ מצד השמרנים ומשמרות המהפכה על המשטר וחמינאי להגיב על המתקפה שלפי הפרסומים ישראל אחראית לה.
לפי הדיווחים, התקיפה הצליחה. נגרם נזק לבסיס חיל האוויר של משמרות המהפכה מצפון-מזרח לאספהאן. כוחות ההגנה האווירית האיראנית הצליחו ליירט כמה מהחימושים, אך לא את כולם. ישראל הרשמית שומרת על שתיקה ואינה מאשרת או מכחישה את מעורבותה באופן רשמי.
מקור איראני רשמי אמר שהייתה גם פגיעה באזור תבריז בצפון איראן, עיר מחוז חשובה בלב האזור הכורדי, סמוך לגבול עם טורקיה. לא ברור מה נפגע, אבל ידוע שהאזור הכורדי נחשב מרדני והמשטר רגיש מאוד לכל מה שעלול לעורר תסיסה ציבורית או להיראות כחולשה.
מהדיווחים בתקשורת האיראנית על חזרה לשגרה ומהכרזות המשטר נראה שאכן בכוונתם לסיים את האירוע. סביר להניח שהאיראנים עדיין לא מבינים מה פגע בהם ואיך. לפי הדיווחים, נראה כי הפעולה התבצעה אחרי התראה של שעות שניתנה לאמריקנים.
הלילה דווח על תקיפה ישראלית גם בסוריה: לפי הדיווחים בתקשורת הסורית הותקף מכ"ם ליד העיר א-סווידא, בירת חבל הדרוזים. המכ"ם הזה מאויש באופן קבוע על-ידי האיראנים, ובעבר הותקף כמה פעמים על-ידי ישראל והם שיקמו אותו שוב ושוב, מכיוון שהוא מגן גם על הנתיב לאיראן. בסוריה אישרו בהודעה רשמית שישראל תקפה בטילים אתרים של ההגנה האווירית בדרום המדינה, וכי נגרם נזק חומרי.
על-פי הדיווחים הלילה באיראן, ישראל תקפה יעדים צבאיים איראניים - על אדמת הרפובליקה האיסלאמית. בישראל לא התייחסו רשמית לדיווחים, אך גורמי ביטחון בישראל אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל אכן עומדת מאחורי התקיפה באספהאן. שלושה גורמים איראניים - שלא האשימו את ישראל במתקפה - אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי "התקיפה פגעה בבסיס אווירי" באזור.
2 צפייה בגלריה
מערכות האוויריות האיראניות מתמודדות עם מטרות עוינות בשמי אספהאן
מערכות האוויריות האיראניות מתמודדות עם מטרות עוינות בשמי אספהאן
מערכות ההגנה האווירית האיראניות מתמודדות עם מטרות עוינות בשמי אספהאן
2 צפייה בגלריה
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
מיקום התקיפה שמיוחסת לישראל
(אינפו)
גורם אמריקני בכיר אמר הלילה לרשת ABC כי "טילים ישראליים" פגעו באתר באיראן. משמרות המהפכה הודיעו על מצב כוננות מרבית בכל הבסיסים הצבאיים במדינה, אך גורם איראני טען בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי לא הייתה מתקפה של טילים באיראן.
לפי סוכנות "פארס" פיצוץ נשמע בשמי צפון-מערב העיר ליד בסיס חיל האוויר של הצבא האיראני. בדיווחים נוספים נטען כי מקור הפיצוץ - ליד שדה התעופה המקומי. במחוז אספהאן ממוקמים כמה אתרי גרעין איראניים, בהם נתנז שנחשב לאתר העשרת האורניום המרכזי במדינה.
שיגורים מאיראן בתקיפה נגד ישראל

עם זאת, גורם אמריקני הבהיר בשיחה עם רשת CNN כי המטרה שהותקפה "אינה גרעינית" ובמקביל גורם צבאי מעורה בפרטים אמר לרשת "פוקס ניוז" כי התגובה הישראלית - מוגבלת בלבד. גם באיראן הבהירו כי מתקני גרעין לא נפגעו במתקפת התגובה וציינו כי הם "בטוחים לחלוטין". התקשורת האיראנית, בניסיון להקטין את גודל התגובה, פרסמה כי "ההגנה האווירית הפילה שלושה כטב"מים קטנים בשמי אספהאן לפנות בוקר".
התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה כי לא נגרמו נזקים גדולים לתשתיות באספהאן. כתב CNN ניק רוברטסון ציין כי "הרושם הכללי הוא שכל האירועים שקרו לא גרמו נזק משמעותי באף מתקן חשוב באזור אספהאן". רוברטסון הוסיף כי בכלי התקשורת באיראן דווח שאף מטוס אויב לא חדר למרחב האווירי שלה.
מפקד בכיר בצבא האיראני טען הבוקר כי התקיפה לא גרמה נזק, וצוטט בתקשורת הממלכתית באומרו כי הפיצוץ שנשמע הלילה בשמי אספהאן הוא תוצאה של פעילות מערכת ההגנה האווירית, "שיירטה חפץ חשוד".