חמישה ימים לאחר שחוליות נ"ט של חיזבאללה ירו לעבר תושבים במטולה שהגיעו למושבה המפונה כדי לבקר בבתיהם, עוצרים בצבא ובמועצה המקומית את כניסת התושבים עד ליום שני בבוקר ומעדכנים את הנחיות הבטיחות בנהלי הכניסה ליישוב. כך הוחלט היום (שישי), בצעד חריג. חקלאים ותושבי קבע יוכלו להיכנס כרגיל - ובמקרים חריגים ודחופים, גם תושבים מפונים.
הפגיעה בבית במטולה, ביום ראשון
(צילום: בטחון מטולה)

מאז נעקרו מאות מתושבי המושבה החקלאית שעל גבול לבנון בחודש אוקטובר, מתעקש ראש המועצה במטולה, דוד אזולאי, על זכותם של התושבים להגיע ולפקוד את בתיהם - כל עוד האזור לא הוכרז כשטח צבאי סגור וכל עוד ישראל "לא ויתרה לגמרי על הריבונות בשטחיה בצפון", כדבריו.
את ההחלטה קיבל אזולאי, לדבריו, לצורך הפקת לקחים וגיבוש נהלי ביטחון. הוא הסביר שכחלק מארגון ותחקירים פנימיים ומול צה"ל ,"החלטנו במועצה להוציא את ההודעה וזאת על מנת שנוכל לסיים את המשימות שלנו, את נהלי הכניסה לישוב להמשך". אזולאי הבהיר כי הוא לא יוותר על זכות תושביו להיכנס ולבקר בבתיהם, אבל תהליך הבקרה והשליטה יעבור כעת רענון - ובצבא ובמועצה המקומית יפיקו לקחים מהתקרית החמורה שבה נפצעו שני חברי כיתת הכוננות, דודי לב ושרון יוסף.
חבר כיתת הכוננות במטולה שנפצע מירי הנ"ט
(צילום: ליאור אל-חי)

1 צפייה בגלריה
דוד אזולאי בוועידת "האנשים של המדינה"
דוד אזולאי בוועידת "האנשים של המדינה"
ראש המועצה דוד אזולאי
(צילום: יריב כץ)
על רקע ביקורת שהעלו השבוע חברי כיתת הכוננות, בני מטולה המשרתים בהגנה על בתיהם ומלווים תושבים אל מול מחבלי חיזבאללה, בצה"ל יידרשו לחזק את ההגנה על התושבים שמבקשים להיכנס ליישוב. בצבא מקיימים כעת תחקירים אחר אותו אירוע קשה.
כחלק מלקחי התקרית צפויים לדרוש בצבא רישום מוסדר, ותיאום של כניסת האזרחים המפונים מול כוחות החטיבה המרחבית - שיהיו גם אמונים על מתן מענה עם כוחות רפואה וחילוץ.
אזולאי אמר כי כראש מועצה הוא סבור שאין למנוע הגעת תושבים למטולה, ויש להבטיח את שלומם כאשר הם מבקשים להיכנס לבתיהם. "אם אבין שהמצב קטסטרופלי ואין הגנה שצה"ל יכול לתת, אמליץ שלא ייכנסו - אבל זה לא המצב כרגע", הוסיף.